Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl

Precis som jag trodde var det alltså avsaknad av hygien vid toabesök som var boven i dramat. Läskigt att vi inte kommit längre när det kommer till hygien....
Det antyddes i någon intervju även att bristande städning av de influgna bajamajorna kunde vara bidragande vill jag minnas mig ha hört.
Inte helt lätt när pumphuset för både vatten och avlopp skäljs bort av översvämning.

/Patrik
 

xoxoxo

Avslutat
Det antyddes i någon intervju även att bristande städning av de influgna bajamajorna kunde vara bidragande vill jag minnas mig ha hört.
Inte helt lätt när pumphuset för både vatten och avlopp skäljs bort av översvämning.

/Patrik

STF har självfallet brustit när det kommer till städning och antal toaletter, inget snack om det. Tar dock inte bort det personliga ansvaret.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det antyddes i någon intervju även att bristande städning av de influgna bajamajorna kunde vara bidragande vill jag minnas mig ha hört.
Inte helt lätt när pumphuset för både vatten och avlopp skäljs bort av översvämning.

/Patrik
Inte enda förklaringen, inte heller bristande handhygien, men visst kan dessa faktorer bidra till ökad risk för smittspridning. I intervjun med Björn Olsen antyddes det att dessa virus kan spridas luftburet, så det finns en risk att någon blir smittad bara genom att besöka ett dass efter någon som varit sjuk eller smittad varit på samma dass innan eller vid annan nära kontakt vilket är ganska oudvikligt på en trång fjällstation.
 
Ni kan enligt min ödmjuka uppfattning bara lägga ned anklagelser mot STF i det här fallet. Calici/norovirus är extremt smittsamt. Sprids ju t ex lätt på sjukhusavdelningar trots vettiga och följda hygienrutiner.

Enkelrum och egen toalett går inte att få till på STFs fjällstationer.

Thure
 
Precis som jag trodde var det alltså avsaknad av hygien vid toabesök som var boven i dramat. Läskigt att vi inte kommit längre när det kommer till hygien....
Undrar om det kommer bli mer vinterkräksjuka nu efter corona när många ställen (däribland där jag bor nu) bytt ut tvålen mot handsprit. Och många struntar i att tvätta händerna och spritar dem istället. Många tror t.o.m. att det är säkrare.
Handsprit funkar inte mot vinterkräksjuka..
 
Handsprit funkar inte mot vinterkräksjuka..

Inte helt korrekt.

Se t ex https://www.cdc.gov/norovirus/about/prevention.html

Där det bl a står
"Wash your hands often with soap and water for at least 20 seconds, especially:

  • After using the toilet or changing diapers.
  • Before eating, preparing, or handling food.
  • Before giving yourself or someone else medicine.
It is important to continue washing your hands often even after you feel better. Norovirus can be found in your vomit or feces (poop) even before you start feeling sick. The virus can also stay in your poop for two weeks or more after you feel better and you can still spread norovirus during that time.

Hand sanitizer does not work well against norovirus. You can use hand sanitizers in addition to hand washing, but hand sanitizer is not a substitute for handwashing, which is best."

På bajamajor och utedass finns oftast inte rinnande vatten tillgängligt vilket gör det svårare att åstadkomma vettig handtvätt med tvål och vatten.

Hur gör man då utan tillgång till rinnande vatten.

Se https://www.cdc.gov/norovirus/prevention/outdoor-camping.html

Thure
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

xoxoxo

Avslutat
Ni kan enligt min ödmjuka uppfattning bara lägga ned anklagelser mot STF i det här fallet. Calici/norovirus är extremt smittsamt. Sprids ju t ex lätt på sjukhusavdelningar trots vettiga och följda hygienrutiner.

Enkelrum och egen toalett går inte att få till på STFs fjällstationer.

Thure

Har du varit till Kebnekaise och sett toaletterna? Uppenbart inte med tanke på din kommentar. Man har haft alldeles för få toaletter och man har inte städat eller skött om toaletterna i den omfattning man borde. Sen kanske inte det spelade någon roll, det får vi väl aldrig veta. Men jag anser i alla fall att STF har skött det här dåligt.

STF gjorde ett val efter att pumphuset pajade att fortsatt ha öppet stationen. Självklart för att det handlar om för mycket pengar att stänga ner. Att då snåla in på toaletter och att ha för få anställda är inte okej. När man valde att ha öppet som vanligt borde ansvarig självfallet sett till att ordna till en dräglig situation och inte kollat i plånboken hur mycket det kostar.
 

HasseQ

Avslutat
Har du varit till Kebnekaise och sett toaletterna? Uppenbart inte med tanke på din kommentar. Man har haft alldeles för få toaletter och man har inte städat eller skött om toaletterna i den omfattning man borde. Sen kanske inte det spelade någon roll, det får vi väl aldrig veta. Men jag anser i alla fall att STF har skött det här dåligt.

STF gjorde ett val efter att pumphuset pajade att fortsatt ha öppet stationen. Självklart för att det handlar om för mycket pengar att stänga ner. Att då snåla in på toaletter och att ha för få anställda är inte okej. När man valde att ha öppet som vanligt borde ansvarig självfallet sett till att ordna till en dräglig situation och inte kollat i plånboken hur mycket det kostar.
Bara elaka spekulationer, som vanligt.
 
Inte helt korrekt.

Se t ex https://www.cdc.gov/norovirus/about/prevention.html

Där det bl a står
"Wash your hands often with soap and water for at least 20 seconds, especially:

  • After using the toilet or changing diapers.
  • Before eating, preparing, or handling food.
  • Before giving yourself or someone else medicine.
It is important to continue washing your hands often even after you feel better. Norovirus can be found in your vomit or feces (poop) even before you start feeling sick. The virus can also stay in your poop for two weeks or more after you feel better and you can still spread norovirus during that time.

Hand sanitizer does not work well against norovirus. You can use hand sanitizers in addition to hand washing, but hand sanitizer is not a substitute for handwashing, which is best."

På bajamajor och utedass finns oftast inte rinnande vatten tillgängligt vilket gör det svårare att åstadkomma vettig handtvätt med tvål och vatten.

Hur gör man då utan tillgång till rinnande vatten.

Se https://www.cdc.gov/norovirus/prevention/outdoor-camping.html

Thure
Fast det står ju precis det Kimkim sa, handsprit duger inte mot den typen av virus. Det är iofs tämligen allmänt känt att handsprit inte duger när vinterkräksjukan härjar, åtminstone om man haft dagisbarn någonstans under de senaste 20 åren. Det är klorin på ytor, tvätta i över 70 grader och tvål och vatten som gäller.
 
Man kan ju misstänka nu att efter pandemin så har folk fått för sig att handsprit fungerar lika bra som tvål och vatten, så man skippar tvål och vatten för man har ju spritat händerna redan.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.