Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt?

Kommer anlända med tåget I Kiruna på en lördag 14:30 och åka därifrån 10:45 lördagen efter. Min första plan var att vandra runt Kebnekaise, men det verkar som man får lägga till två dagar (en från Nikkaloukta-Keb-fjällstation och en till dag tillbaka) så det känns spontant lite väl tight med tid.
Vandrat ganska mycket, dock aldrig så många dagar i sträck, så vill gärna kunna ha 1-2 dagar för mycket planerade.
Har någon erfarenheter av den rutten, hur många dagar gjorde du/ni den på?

Min plan B är att vandra Nikkaluokta - Ritsem och sen åka buss/tåg Ritsem - Kiruna. Någon som gjort den vandringen eller någon annan i närheten och kan komma med lite tips?

Hej vilken rutt runt Keb syftar du på? Bor du i stuga eller tält?

Rutten Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Keb-Nikka hinner du om du vill. Den är superfin, men Vistasdalen kan man korta med båtskjuts och från Keb till Nikka kan man ju fuska med "helikopterbussen" eller korta med båten så man hinner till lunchbussen till Kiruna. Jag gick rundan med tält och en nybörjare i sällskapet, på 5dgr men kan göras på 4 om man har långa ben och gillar långa dagar (och ok väder).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ah, skulle givetvis gett mer detalj. Jag bor i tält och med rutt syftar jag på den som ligger på stfs hemsida.
Nikka-Keb-Tarfala-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Keb-Nikka
Och för att vara extra tydlig, så har jag vandrat ganska mycket i Stockholms-området och väldigt lite (gick jämtlandstriangeln förra året) i fjällen. Pga detta, så tänker jag att jag bör sikta på 1.2 mil om dagen, för att vara på den säkra sidan. Vore trist om jag missade tåget hem pga för ambitiös rutt.

Finns det något enkelt sett att se den rutten du beskrev? Jag kan ju givetvis kolla avstånd fågelvägen via google maps, men det kommer inte säga mig så mycket.

Nikkaloukta-Vakkotavaare är en 5 dagars tur, så borde funka rimligt med din tillgängliga tid. Bussen tillbaka från Ritsem via Vakkotavaate mm går till Gällivare och då du åker tåg borde du kunna hoppa på där istället för Kiruna på hemvägen.

Ett exempel: du hinner med Nikkabussen efter flyget. Kolla med Sarri om det går att få båtskjuts. vistas upp i anslutning. Gå sen så långt du har lust men då är du halvvägs till Vistas minst. Dagen efter till Nallo. Därifrån går du via Sälka och fyller på med mat från butiken och hinner sen till raststugan mellan Sälka och Singi där det finns dass. Därifrån når du Keb dagen efter på 4 nätter, om du vill. Däremot matchar inte ditt hemflyg med bussen. Så till Kiruna på fredagen då.

[…]

Finns det något enkelt sett att se den rutten du beskrev? Jag kan ju givetvis kolla avstånd fågelvägen via google maps, men det kommer inte säga mig så mycket.

Jag tror det är ungefär såhär som menas. Alltså direkt till Vistas från Nikkaloukta.

4D4D5AEF-174A-496B-B9CF-78A1EF7D1026.png

Nikkaloukta-Vakkotavaare är en 5 dagars tur, så borde funka rimligt med din tillgängliga tid. Bussen tillbaka från Ritsem via Vakkotavaate mm går till Gällivare och då du åker tåg borde du kunna hoppa på där istället för Kiruna på hemvägen.
Ingen dum tur det heller. Omväxlande fjällnatur och hyfsat lite folk för att vara Kungsleden. Gena förbi Jierttasjaure (eller hur det stavas?) ist för att fortsätta till singi. Fina tältplatser vid sjön.

Tack. Ska kolla in!

Ett exempel: du hinner med Nikkabussen efter flyget. Kolla med Sarri om det går att få båtskjuts. vistas upp i anslutning. Gå sen så långt du har lust men då är du halvvägs till Vistas minst. Dagen efter till Nallo. Därifrån går du via Sälka och fyller på med mat från butiken och hinner sen till raststugan mellan Sälka och Singi där det finns dass. Därifrån når du Keb dagen efter på 4 nätter, om du vill. Däremot matchar inte ditt hemflyg med bussen. Så till Kiruna på fredagen då.
Toppen. Tack! Känns görbart.
Jag tror det är ungefär såhär som menas. Alltså direkt till Vistas från Nikkaloukta.

Tack, blev mycket enklare att förstå.
Vilken karttjänst använder du, eller printscreena du bara in google maps i paint och ritade en rutt?

Gjorde för övrigt den turen för 30+ år sedan. Vi gick moturs och jag vill minnas att vi började med att åka båt en bit upp i Vistasdalen. Fin tur som kan rekommenderas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips