Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt?

Kommer anlända med tåget I Kiruna på en lördag 14:30 och åka därifrån 10:45 lördagen efter. Min första plan var att vandra runt Kebnekaise, men det verkar som man får lägga till två dagar (en från Nikkaloukta-Keb-fjällstation och en till dag tillbaka) så det känns spontant lite väl tight med tid.
Vandrat ganska mycket, dock aldrig så många dagar i sträck, så vill gärna kunna ha 1-2 dagar för mycket planerade.
Har någon erfarenheter av den rutten, hur många dagar gjorde du/ni den på?

Min plan B är att vandra Nikkaluokta - Ritsem och sen åka buss/tåg Ritsem - Kiruna. Någon som gjort den vandringen eller någon annan i närheten och kan komma med lite tips?
 
Hej vilken rutt runt Keb syftar du på? Bor du i stuga eller tält?

Rutten Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Keb-Nikka hinner du om du vill. Den är superfin, men Vistasdalen kan man korta med båtskjuts och från Keb till Nikka kan man ju fuska med "helikopterbussen" eller korta med båten så man hinner till lunchbussen till Kiruna. Jag gick rundan med tält och en nybörjare i sällskapet, på 5dgr men kan göras på 4 om man har långa ben och gillar långa dagar (och ok väder).
 
Ah, skulle givetvis gett mer detalj. Jag bor i tält och med rutt syftar jag på den som ligger på stfs hemsida.
Nikka-Keb-Tarfala-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Keb-Nikka
Och för att vara extra tydlig, så har jag vandrat ganska mycket i Stockholms-området och väldigt lite (gick jämtlandstriangeln förra året) i fjällen. Pga detta, så tänker jag att jag bör sikta på 1.2 mil om dagen, för att vara på den säkra sidan. Vore trist om jag missade tåget hem pga för ambitiös rutt.

Finns det något enkelt sett att se den rutten du beskrev? Jag kan ju givetvis kolla avstånd fågelvägen via google maps, men det kommer inte säga mig så mycket.
 
Nikkaloukta-Vakkotavaare är en 5 dagars tur, så borde funka rimligt med din tillgängliga tid. Bussen tillbaka från Ritsem via Vakkotavaate mm går till Gällivare och då du åker tåg borde du kunna hoppa på där istället för Kiruna på hemvägen.
 
Ett exempel: du hinner med Nikkabussen efter flyget. Kolla med Sarri om det går att få båtskjuts. vistas upp i anslutning. Gå sen så långt du har lust men då är du halvvägs till Vistas minst. Dagen efter till Nallo. Därifrån går du via Sälka och fyller på med mat från butiken och hinner sen till raststugan mellan Sälka och Singi där det finns dass. Därifrån når du Keb dagen efter på 4 nätter, om du vill. Däremot matchar inte ditt hemflyg med bussen. Så till Kiruna på fredagen då.
 
Nikkaloukta-Vakkotavaare är en 5 dagars tur, så borde funka rimligt med din tillgängliga tid. Bussen tillbaka från Ritsem via Vakkotavaate mm går till Gällivare och då du åker tåg borde du kunna hoppa på där istället för Kiruna på hemvägen.
Ingen dum tur det heller. Omväxlande fjällnatur och hyfsat lite folk för att vara Kungsleden. Gena förbi Jierttasjaure (eller hur det stavas?) ist för att fortsätta till singi. Fina tältplatser vid sjön.
 
Nikkaloukta-Vakkotavaare är en 5 dagars tur, så borde funka rimligt med din tillgängliga tid. Bussen tillbaka från Ritsem via Vakkotavaate mm går till Gällivare och då du åker tåg borde du kunna hoppa på där istället för Kiruna på hemvägen.
Tack. Ska kolla in!

Ett exempel: du hinner med Nikkabussen efter flyget. Kolla med Sarri om det går att få båtskjuts. vistas upp i anslutning. Gå sen så långt du har lust men då är du halvvägs till Vistas minst. Dagen efter till Nallo. Därifrån går du via Sälka och fyller på med mat från butiken och hinner sen till raststugan mellan Sälka och Singi där det finns dass. Därifrån når du Keb dagen efter på 4 nätter, om du vill. Däremot matchar inte ditt hemflyg med bussen. Så till Kiruna på fredagen då.
Toppen. Tack! Känns görbart.
Jag tror det är ungefär såhär som menas. Alltså direkt till Vistas från Nikkaloukta.

Tack, blev mycket enklare att förstå.
Vilken karttjänst använder du, eller printscreena du bara in google maps i paint och ritade en rutt?
 
Gjorde för övrigt den turen för 30+ år sedan. Vi gick moturs och jag vill minnas att vi började med att åka båt en bit upp i Vistasdalen. Fin tur som kan rekommenderas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
JensBond 7 Dagar vandring + Kebnekaise Fjällvandring 58
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Vanish Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar? Fjällvandring 19
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
kjpil Färdbeskrivning nybörjarrutt i Sarek. 5-7 dagar. Fjällvandring 11
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.