Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta?

Jag ska avsluta min fjällvandring med att gå från Keb till Nikkaluokta och tänkte hinna med nattåget till Sthlm samma dag. Bussen går från Nikkaluotka 16:40. Hinner jag det? Timrar man båten så borde man ju spara tid eller?
 
Jag ska avsluta min fjällvandring med att gå från Keb till Nikkaluokta och tänkte hinna med nattåget till Sthlm samma dag. Bussen går från Nikkaluotka 16:40. Hinner jag det? Timrar man båten så borde man ju spara tid eller?

Om du ska ägna hela dagen till Keb-Nikka så borde det inte vara några problem att hinna. Jag har som snabbast gjort Nikka -> hängbron strax innan fjällstationen på 3 timmar, med veckopackning och utan båtfärd, så på en heldag borde du hinna sträckan oavsett om du tar båt eller ej. Om du är morgonpigg kan det ju vara en god idé att starta tidigt så du har lite marginal.
 
Jag ska avsluta min fjällvandring med att gå från Keb till Nikkaluokta och tänkte hinna med nattåget till Sthlm samma dag. Bussen går från Nikkaluotka 16:40. Hinner jag det? Timrar man båten så borde man ju spara tid eller?


Det är gott om tid. Sträckan är ca 20km, jag har gått den på 4 timmar men tar väl normalt lite längre.
Så startar du mellan 09-10 så har du gott om marginal.
 
Man tjänar ingen tid på att ta båten. Bara onödigt att punga ut med ett par hundra för en sträcka man går på 30 min.

Tyvärr är sträckan keb-nikka för det mesta bara en transportsträcka, men man kan nog göra den till nåt annat om man orkar. Gå uppe på berget ovanför tex. Har inte gjort det själv men läste om några som gjorde det. Då slipper man hej-hej-andet också.
 
Ja, det är en riktigt tråkig transportsträcka....om du vill göra den roligare och har tid, kanske gå upp mot Tarfala och slå läger där, så kan man gå från Tarfala mot Nikka, ganska lättgånget och du ansluter stigen vid sjöarna på 940m nivån.

Tarfala är otroligt vackert, en liten pärla i fint väder :)!
 
Jag och min då 12-åriga brorsa hann med den bussen, vi gick med tältveckopackning. Vi gick på bra, tog sen båten och åt under tiden färden varade. Vi uppskattade båtfärden för den gav lite vila men är man vuxen (har långa ben...) så går det kanske på ett ut.
 
Om man har två dagar att ta sig den sträckan. Vad rekommenderar ni att man gör då? Stannar en extra dag på Keb och går någon dagstur eller går nån två-dagars "omväg" till Nikkaluokta?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Om man har två dagar att ta sig den sträckan. Vad rekommenderar ni att man gör då? Stannar en extra dag på Keb och går någon dagstur eller går nån två-dagars "omväg" till Nikkaluokta?
Skickat från min iPad med Tapatalk

Då skulle jag gå till Tarfala, kanske sova där över natten och sedan gå ner mot Nikka nästa dag och ta stigen upp V kekkonen-toppen, ner mot renvaktarstugan och ansluta stigen nedanför sjöarna på 940m nivån till Nikka :)!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
Aleggs Nikkaluokta - Kebnekaise hur lång tid? Fjällvandring 9
kutmsta Hur lång tid kan det ta? Fjällvandring 0
pjurka Alesätno - Vistas hur lång tid? Fjällvandring 5
jesper.holst Hur lång tid tar det? Fjällvandring 2
kmike Hur lång tid tar det? Fjällvandring 7
Thruhiker Dags för en lång nationell led? Fjällvandring 40
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
eremiten Lång vandring planeras. Fjällvandring 7
niduri Fin (lång)helgvandring nästa helg (!) Fjällvandring 1
lantlollan hur lång vadarlina? Fjällvandring 20
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
everest4ever kebnekaise tid? Fjällvandring 10
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Mackan99 Tid för vandring Fjällvandring 2
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
Joakim Ambrosson Keb +tid? Fjällvandring 8
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
tbergman Optimal tid för höstvandring i Sarek? Fjällvandring 1
crilleus Vinter tid Fjällvandring 2
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...