Abisko - Keb eller ...

Hej Listan!

I mitten av augusti planerar jag min första vandring i fjällen. (Hurra!) Jag vill antingen gå Abisko - Keb eller Saltoluokta - Kvikkjokk, iaf till att börja med. Jag är intresserad av att höra lite synpunkter på vilken jag skall välja, egentligen spelar det kanske inte så stor roll när det är första gången men tex, hur är det med antalet vandrare och vad är det för skillnad i kupering etc.

Jag tar tacksamt emot förslag på andra färdvägar också. Jag vill ej gå längre 10 mil men är av god kondition.

/Anders
 
Börja med Abisko Keb

Hejsan
Välkommen till fjällen! Jag föreslår Abisko Keb första färden. Lite lättare och roligare än Salto - Keb. Som ensamvandrare träffar då på lite mer folk och har fler att dela dina uppleveler med. Mitten på Augusti tunnas det ut rejält med vandrare så om det är ensamheten du söker får du uppleva den var du än går.

Det är också trevligt att besöka STF: störrsta fjällstationer och väljer du Abisko Keb får du även se riktiga Högfjäll.

Har du frågor mm så skriv gärna till mig.

Mvh Stellan (Guide på Kebnekaise fjällstation)
 
Keb

Hej!

Turen mellan Abisko och Keb är kanon, men... Under perioden som du har tänkt vandra är det en hel del folk som går just den biten. Det finns gott om stugor på vägen som hjälper till att göra den populär. Ibland är det lite som att vandra längs E4.
Men har du inget emot att träffa lite folk på vägen så är det en bra första tur.

mvh
Andreas
 
Re: Börja med Abisko Keb

stellan; sa:
Hejsan
Välkommen till fjällen! Jag föreslår Abisko Keb första färden. Lite lättare och roligare än Salto - Keb. Som ensamvandrare träffar då på lite mer folk och har fler att dela dina uppleveler med. Mitten på Augusti tunnas det ut rejält med vandrare så om det är ensamheten du söker får du uppleva den var du än går.

Det är också trevligt att besöka STF: störrsta fjällstationer och väljer du Abisko Keb får du även se riktiga Högfjäll.

Vad behöver man för att gå upp på Kebnekaise förutom en ledig dag och bra kondis? Finns det några andra toppar man kan gå upp på längs abisko-keb utan någon utrustning? dum fråga kanske men jag frågar ändå, annars lär man sig inget.

Det vore ju förstås trevligt om man slapp möta vandrare var 5:e kilometer. Är det fler som går Abisko-Keb än Saltoluokta-Kvikkjokk?

/Anders
 
Re: Re: Börja med Abisko Keb

Vad behöver man för att gå upp på Kebnekaise förutom en ledig dag och bra kondis? Finns det några andra toppar man kan gå upp på längs abisko-keb utan någon utrustning? dum fråga kanske men jag frågar ändå, annars lär man sig inget.

Det vore ju förstås trevligt om man slapp möta vandrare var 5:e kilometer. Är det fler som går Abisko-Keb än Saltoluokta-Kvikkjokk?

/Anders

Det är fler som går Abisko Keb. Och det finns en anledning. Personligen tycker jag det är en finare väg och sedan har man snabbare transporter vid start och slutmål.

Ja man hinner upp på toppen på en dag men det förutsätter bra väder. I augusti (speciellt i slutet) är vädret oftast lite bättre men planera in en reservdag.

Man kan gå upp på egen hand, Västra leden, väldigt jobbig och slitsam, eller gå den guidade turen som är mycket roligare men då rör man sig i en större grupp. Upplevelen är dock större anser jag då man passerar 3 glaciärer och får testa nerverna på "Väggen". Samtidigt är den guide turen kortare och inte lika ansträngade som den Västra.

Mvh
 
Re: Börja med Abisko Keb

stellan; sa:
Det är fler som går Abisko Keb. Och det finns en anledning. Personligen tycker jag det är en finare väg och sedan har man snabbare transporter vid start och slutmål.

Ja man hinner upp på toppen på en dag men det förutsätter bra väder. I augusti (speciellt i slutet) är vädret oftast lite bättre men planera in en reservdag.

Man kan gå upp på egen hand, Västra leden, väldigt jobbig och slitsam, eller gå den guidade turen som är mycket roligare men då rör man sig i en större grupp. Upplevelen är dock större anser jag då man passerar 3 glaciärer och får testa nerverna på "Väggen". Samtidigt är den guide turen kortare och inte lika ansträngade som den Västra.

Det låter ju lite roligt att gå upp på Kebnekaise även om det känns lite som en ploj på något outgrundligt sätt. ;) Om jag går med någon som är lite mindre tränad än mig så kanske Abisko-Keb är bättre. Jag funderar nu på om jag i juni skall gå Saltoluokta-Kvikkjokk ensam då... Jag har så mycket tid förstår du! ;)

Hur är det med väta? Ligger Abisko-Keb högre upp -> torrare?

Kan man gå från Abisko och vika av åt vänster och gå "igenom" till stationen i Keb istället för på västra sidan, så att säga? Eller är det väldigt jobbigt?

/Anders

/Anders
 
Ja...

Gissar att du menar att du viker av ner syd-öst i Vistassvagge och sen går upp mot Njunnji, ner i Kaskasvagge, upp mot tarfalaglaciären och därefter ner i Tarfaladalen och mot Keb fjällstation. Gick denna sträcka i somras men med start från Nikkaluokta och den går naturligtvis utmärkt, det är ju lite upp och ner men med normal kondition så är det inga större problem. Stigningen mot Njunnji får dock beskrivas som svettdrypande och suger gott i låren med rejäl packning. Är ganska bra rösat upp mot Njunnji och ner i Kaskasavagge, lite sämre vid stigningen upp mot tarfalaglaciären men i fint väder så är det inga problem, vid passage kommer du att ha glaciären på din högra sida... där glaciären slutar är nerfarten mot Tarfala. Du får underbara vyer, det är ett som är säkert.
Sen har du ju möjligheten att istället gå in i Unna Räidavagge... men detta är nog inget för förstagångsvandrare? Kolla in fördväg M och N i Grundstens bok.
[Ändrat av bowall 2002-05-23 kl 19:06]
 
Sidoturer

Jag rekommenderar nog en förstagångsvandrare som betraktar sig som "grön" i sin profil, att hålla sig till Kungsleden.

Gör hellre sidoturer, för att känna på blockmark och svårare terräng, när vädret tillåter.

Från Tjäktjastugan mot Nallo.

Från Sälka, eller Singistugorna in i Neasketvaggi eller Cuhcavaggi.

Eller varför inte en dagstur in i Guobirvaggi, eller mot nedre delarna av Rabots glaciär.

Singivagge kanske också lockar, men varning för att gå igenom... Den östra utgången är inte att leka med.

Trevlig tur!

Mvh
Bert
 
Re: Sidoturer

nidob49; sa:
Jag rekommenderar nog en förstagångsvandrare som betraktar sig som "grön" i sin profil, att hålla sig till Kungsleden.

Mvh
Bert

OBS !!!!
Även Göran Kropp betraktar sig som grön i sin profil här på forumet :)

MVH Mats
 
den bästa sidoturen

är att efter Alesjaure gå mot sydost mot Vistasstugorna. Därefter vidker du av västerut upp mot Nallo. Sen är det 10 km kvar till Sälka och du har gjort en helt suverän avstickare från huvudstråket som är mycket finare än att gå via Tjäktja.

Du har stugor att sova i och vyerna är mycket finare. Specellt Övre Vstasdalen tycker jag är enormt fn.

Området krng Nallo är oxå extremt sevärt.

MVH Mats Frank, Umeå
 
Det är mycket vatten

...i juni eftersom det ännu är snösmältning på gång. Om du tänkt vandra ensam då är det skäl att planera rutten så att du inte behöver vada över några större jokkar, det är inget att leka med ensam (inte om man är fler heller för den delen).
 
Göran Kropp

Haha!

Ja vi får väl ha förståelse för att han inte har så stor erfarenhet av våra enkla fjäll.

Mvh Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
nnn.sthlm Abisko/ Keb bästa turen? Fjällvandring 11
Efsch Abisko-Keb. imorgon -mygg? Fjällvandring 6
Abisko-keb-nikkaluokta Fjällvandring 2
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
ErikBergm Fjällvandring Abisko-keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 16
LarssonMik Löptur keb-abisko Fjällvandring 6
ErikThorsell Varierande vandring Abisko-Keb Fjällvandring 6
thomalin Vattenflöden Abisko-keb? Fjällvandring 2
Peppis Abisko - Keb (väder) Fjällvandring 4
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
svanbom Nikkaoulukta-Keb-Abisko i mitten av Juni. Tips! Fjällvandring 14
Jonik Myggsituation mellan Abisko och Keb? Fjällvandring 4
pedhan Abisko - Keb nästa vecka Fjällvandring 3
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5
Con Vector Abisko-Keb i mitten av september? Fjällvandring 1
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
nippe_n Abisko - Keb i Juli Fjällvandring 24
madir Abisko-Keb. alternativa vägar ??? Fjällvandring 2
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.