Varierande vandring Abisko-Keb

Har med start i mitten av Juli tänkt vandra mellan Abisko och Kebnekaise och ska försöka undvika kungsleden så mycket som möjligt utan att göra vandringen för svår. Ska vandra med en fjällovan skolkamrat. Själv har jag inte heller så stor erfarenhet, har sommarvandrat 2 ggr och varit ute på en del turer vintertid kring Kebnkeaise.
I vilket fall, börjar i Abisko och vandrar ned till sjöarna Radujavri och Miesakjavri och har här tänkt vada det markerade vadet mellan dessa till östra sidan av sjöarna. Är detta något vad man bör ha respekt för eller är det enkelt?
Fortsätter därefter söderut ner mot Vistasstugan. Det är härifrån jag funderar över vägvalet. Nedan följer olika vägval som aviker från Kungsleden i så mycket som möjligt.

Alternativ 1: Vistas-Nallo-Sälka-Tarfala (via Koupervagge)-Kebnekaise
alt 2: Vistas-Njunni-Kaskavagge-Tarfala-Kebnekaise

Vilket vägval verkar lämpligast med tanke på utgångsläget? Eller är båda svåra nog? Något annat fint vägval som rekommenderas? Annars kan vi ju ta kungsleden från sälka till keb men det det känns lite väl trist så mycket som jag var där i vintras :p
 
vandrar ned till sjöarna Radujavri och Miesakjavri och har här tänkt vada det markerade vadet mellan dessa till östra sidan av sjöarna. Är detta något vad man bör ha respekt för eller är det enkelt?

Låter T Abrahamssons ord i kartskissen s 153 i "Detta är Kebnekaise" tala:

"OBS" Angivna vadställen över sjösystemen, på fyra olika platser, är olämpliga vid högvatten, tidvis svåra och mycket farliga."

Finns nog ingen större anledning att betvivla de orden.

Vad som behövs är en reservplan och tidsutrymme för att gå via andra vägar, och vetskapen om att "det er ingen skam å snu" (snu = vända). Lycka till!
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Vadet där Alesjaure rinner ut har jag tältat vid och det såg inte speciellt inbjudande ut. Har också sett ett par vandrare som satt på andra sidan vid det vadet och väntade på turbåten för att få skjuts över.

Har för mig att åtminstone ett av vaden längre ner efter Alesätno krävt dödsoffer så mitt råd är nog att gå fram till Alesjaure-stugorna och därifrån gå till Vistas.
 
Med de orden känns det nog lämpligast att gå via Alesjaure. Ja kalle, klart jag ska förbi Nallo. Säkert minst lika fint på sommaren som i vintras.
Hur pass svår är därefter vägen Sälka-Tarfala vid Koupervagge i låt säg sosken och förträfflig sikt? Finns där någon möjlighet att tälta på vägen? Stenigt och jävligt? Kan tänka mig att det kan vara ett helvete i skräpväder. Om någon har bra bilder som illustrerar färdvägen vore jag välidgt glad.
 

avslutad210712

Gäst
Här börjar lite bilder från Kuopervagges mynning och till Tarfala

http://album.baskeri.net/Vandring/20070804.Kebnekaise/slides/D5004799.html

Det finns tältplatser i Kuopervagge men de är inte många och det är inte direkt några platser som man jublar över. Gissningsvis är det bäst längst inne i Kuopervagge innan man börjar stigningen upp mot Svarta sjön. Gick dock en bit upp på sidan så vi såg inte hur det såg ut på närmare håll. Uppe vid Svarta sjön alldeles vid stigen som går utmed sjökanten finns det en iordninggjord tältplats som såg rätt fin ut. Kuopervagge i bra väder var visserligen stenig men fullt framkomlig. Vid dåligt väder är det nog inte riktigt lika skoj att gå den vägen.
 
Med de orden känns det nog lämpligast att gå via Alesjaure. Ja kalle, klart jag ska förbi Nallo. Säkert minst lika fint på sommaren som i vintras.
Hur pass svår är därefter vägen Sälka-Tarfala vid Koupervagge i låt säg sosken och förträfflig sikt? Finns där någon möjlighet att tälta på vägen? Stenigt och jävligt? Kan tänka mig att det kan vara ett helvete i skräpväder. Om någon har bra bilder som illustrerar färdvägen vore jag välidgt glad.

Stenigt och jävligt, ja. Svårt och farligt? nej.

Första gången jag gick Sälka-Tarfala via Kuopervagge var det blåsigt och regnigt (snöstorm uppe i passet) och ingen direkt njutning. Sikten i passet var dessutom i princip obefintlig.
På nervägen mot Tarfala gäller det att hålla sig i glaciärkanten för att undvika ett stup längre ut mot vänster.

13 timmar vill jag minnas att det tog för oss hela sträckan från Sälka till Tarfala. Men då var det som sagt blött på stenarna och rejält blåsigt så medelhastigheten var väl inte så vidare hög. Å andra sidan var det inte så många stopp för att kika på utsikten heller ...

Bästa utsikten över Tarfala har man väl annars om tar den andra vägen från Tjeuralako (Via vindskyddet i Kaskasavagge efter Vistasstugan). Lite jobbigare, med två rejäla upp- och nedstigningar. Men vid fint väder betalar det sig.

Men det beror väl också på i vilken fysisk form dina ovana vänner är. Bangar de inte för lite blockterräng så funkar båda vägarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.