Abisko/ Keb bästa turen?

Hej,
jag behöver lite hjälp från er luttrade fjällrävar...
Sommarens vandring bär av mot Kungsleden, men jag väljer mellan att knata uppför Kebnekaise eller att se norrsken i Abisko....

Vi har planerat att vara borta i nån vecka, vilket gör att vi antagligen inte hinner med att vandra uppför keb, kungsleden norrut för att avsluta i abisko, right?

Vi vandrar för att hitta lugnet och tar därför inte mer än 15 km / dag.

Så, hur ska vi vandra? Vad får vi inte missa?

Tack på förhand för alla era goda råd :)

(Går det att ta sig hem enkelt (tågstation/flyg/buss) nånstans mellan Kebnekaise och Abisko?)
 
Senast ändrad:
Oj!

Du har inte läst på alls ser jag så jag föreslår att du:
1. Skaffa en karta över området
2. Sök här på Utsidan

De flesta av dina frågor får du då svar på (T.ex hur långt tid turen tar, transportmöjligheter, sevärdheter, etc...)

/M
(Förresten, Norrsken syns inte på sommaren...)
 
Senast ändrad:
En möjlighet bland tusen andra...

Detta skrev jag för en massa år sedan (-86 eller nåt med återbesök -97) men funkar även idag. Tält förutsätts.
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/vandring/wmtips/sitaskeb.html

Stycket om att "det är nog bättre nu" angående bussar till Sitasjaure är dessvärre tvärtom vad jag hört men det kanske kan ordnas skjuts. Att övernatta i toppstugan kan vara kul men den lär vara rejält sunkig nuförtiden om inget gjorts åt den.

/Per
 
Möjlighet 2. 998 kvar...

Ang. mitt förslag: Om skjuts till Sitasjaure inte kan ordnas är alternativet 2 mil på väg från Ritsem. Inte så kul. Kungsleden från Vakkotavare kan då vara ett alternativ. Den passerar Kaitum och Teusajaure. Två mycket vackra platser.
 
Alla är vi nybörjare i början :)

Den mest klassiska av alla:

* Ta tåget från Sthlm (förmodar jag att du kommer ifrån av ditt nick att dömma) till Kiruna
* Buss till Nikkaluokta (ca. 6-7 mil, linje 93 vill jag minnas http://www.ltnbd.se/)
* Mellan Nikka - Abisko är det 11 mil (en bra karta hittar du här, http://www.fjallraven.se/classic/The-trek/Vandringen/Map/). Kungsleden går du på mellan Singi och Abisko
* Ni går förbi Keb (men med en vecka och 15 km om dagen hinner du nog inte med en topptur).
* Från Abisko kan du ta tåget direkt till Sthlm

Lycka till med din research och god tur!
 
Att övernatta i toppstugan kan vara kul men den lär vara rejält sunkig nuförtiden om inget gjorts åt den.

Den gamla (mindre/östra) "åtgjordes" för några år sedan, så om ingen sunkat ner den igen är den fin, men inte så rymlig. Den nya (större/västra) får nog gå under "i yttersta nödfall".
 
Som tidigare nämnt: Skippa norrskenet. Solen går inte ner där uppe på sommaren.

Om du tar en karttitt så kan du konstatera att om man räknar varje stuga mellan Abisko och Keb som en dagsetapp (=ganska så korta och behagliga etapper) så är det sex dagars vandring och plus en knapp dagsmarsch till Keb-Nikka (snabbare om man tar båt).

Tältar man och håller lite högre tempo än stugetapperna så är det inga problem att knäcka sträckan på 4,5-5 dagar. Då går man ändå fortfarande i rätt bekväm hastighet - leden är lättvandrad!

Alltså: En dag kvar till toppbestigning om ni vill göra allt på en vecka. Men: lägg alltid till en extradag, annars kan du ge dig katten på att det spöregnar just den dagen.

Men som andra också antytt: Läs på lite mer! Det är inte illa ment - tvärtom. Dina inledande frågor visar att det finns en hel del luckor och förmodligen finns det fler. Det är bättre att du söker och läser själv - det ger ett större djup och följdfrågor som du letar upp själv osv. Att bara fråga på forumet (vilket du dock självklart kan komplettera med) ger svar på den specifika frågan, men utelämnar många gånger fördjupningen som du får när du söker på egen hand.

Med lite extra kunskap kommer din vistelse i fjällen bli mycket angenämare!

Lycka till!!
 
abisko - keb

Följ Kungsleden fr Abisko söderut. Vik av kungsleden och gå uppför ravinen till Singivagge.
Därifrån väljer du sk. Durlings led till sk Kaffedalen. Då är du framme på den Västra leden till sydtoppen.
 
Hej,
jag behöver lite hjälp från er luttrade fjällrävar...
Sommarens vandring bär av mot Kungsleden, men jag väljer mellan att knata uppför Kebnekaise eller att se norrsken i Abisko....

Vi har planerat att vara borta i nån vecka, vilket gör att vi antagligen inte hinner med att vandra uppför keb, kungsleden norrut för att avsluta i abisko, right?

Vi vandrar för att hitta lugnet och tar därför inte mer än 15 km / dag.

Så, hur ska vi vandra? Vad får vi inte missa?

Tack på förhand för alla era goda råd :)

(Går det att ta sig hem enkelt (tågstation/flyg/buss) nånstans mellan Kebnekaise och Abisko?)


Följ Kungsleden fr Abisko söderut. Vik av kungsleden och gå uppför ravinen till Singivagge.
Därifrån väljer du sk. Durlings led till sk Kaffedalen. Då är du framme på den Västra leden till sydtoppen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
Efsch Abisko-Keb. imorgon -mygg? Fjällvandring 6
Abisko-keb-nikkaluokta Fjällvandring 2
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
ErikBergm Fjällvandring Abisko-keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 16
LarssonMik Löptur keb-abisko Fjällvandring 6
ErikThorsell Varierande vandring Abisko-Keb Fjällvandring 6
thomalin Vattenflöden Abisko-keb? Fjällvandring 2
Peppis Abisko - Keb (väder) Fjällvandring 4
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
svanbom Nikkaoulukta-Keb-Abisko i mitten av Juni. Tips! Fjällvandring 14
Jonik Myggsituation mellan Abisko och Keb? Fjällvandring 4
pedhan Abisko - Keb nästa vecka Fjällvandring 3
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5
Con Vector Abisko-Keb i mitten av september? Fjällvandring 1
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
andersericsson Abisko - Keb eller ... Fjällvandring 16
nippe_n Abisko - Keb i Juli Fjällvandring 24
madir Abisko-Keb. alternativa vägar ??? Fjällvandring 2
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.