alternativ till kungsleden mellan abisko å keb?

Vi är tre tjejer på 18 år som tänkt göra vår första fjällvandring till sommaren. Vi är alla tre erfarna orienterare och vana friluftsmänniskor.
En vän tycker at vi skulle vänta med Sarek och istället gå runt Keb och upp mot Abisko. Hört att kungsleden mellan Singis och Abisko är ren motorvägen när vi ska gå 24 - 30 juli och väldigt söndertrampat. Finns det några alternativa vägar däromkring?
Vi skulle också vilja göra topptur på keb, är vi för oerfarna för att göra de? Vännen sa också att området omkring är mycket fint. Kan man gå Sälka - Tarfala - Keb fjällstation?
 

avslutad210712

Gäst
Emma_E; sa:
Vi är tre tjejer på 18 år som tänkt göra vår första fjällvandring till sommaren. Vi är alla tre erfarna orienterare och vana friluftsmänniskor.
En vän tycker at vi skulle vänta med Sarek och istället gå runt Keb och upp mot Abisko. Hört att kungsleden mellan Singis och Abisko är ren motorvägen när vi ska gå 24 - 30 juli och väldigt söndertrampat. Finns det några alternativa vägar däromkring?
Vi skulle också vilja göra topptur på keb, är vi för oerfarna för att göra de? Vännen sa också att området omkring är mycket fint. Kan man gå Sälka - Tarfala - Keb fjällstation?

Ni kan alltid gå Vistasdalen-Mårmapasset-Nissunvaggi, Lapporten eller Siellavaggi/Ballinvaggi-Abisko bara som ett exempel.

Topptur till Keb via Västra leden är inga problem så länge vädret inte är alltför dåligt.

Sälka-Tarfala-Kebnekaise fjällstation är också fullt genomförbart.
 
Viktigast att tänka på för nybörjare är att ingen på utsidan (eller annorstädes för den delen...) kan berätta för er vad NI klarar av och vart ni kan gå.

Vissa människor ser ett ogenomträngligt blockhav, där vissa trippar fram som getter.
Vissa ser en livsfarlig bergvägg, där vissa ser en fin klätterled.
Vissa ser ett nertrampat autobahn, där vissa ser en fin stig att följa.

vad jag vill säga är att människor kan ta sig fram nästan överallt under nästan alla förhållanden, det handlar bara om vilken utrustning och framförallt vilken erfarenhet man har.

Ni måste själva skaffa er egen erfarenhet och testa era egna gränser.

Givetvis kan man ta råd och information från andra.. men då ska man vara medveten om olika förusättningar och synsätt..

slutligen får mitt tips bli att gå Abisko-Nikkaloukta (kungsleden) men ha med tält, och tälta på behörigt avstånd från stugorna..
 

avslutad210712

Gäst
Självklart glömde jag mitt standradtips

Gå Kungsleden. Tycker själv att det är en perfekt första vandring oavsett vad alla andra tycker om att det är för mycket folk där.

Går man tex via Mårmapasset skall man vara mentalt förberedd på att det är blockstenar, det är tungt och är det dåligt väder lär det troligen avskräcka från vidare äventyr i fjällen.

Så precis som sades ovan - bygg upp eran egen erfarenhet stegvis.
 
Kungsleden en bra början

Visst kan det vara mycket folk på Kungsleden, särskilt i juli, men det är fint ändå. Och helt klart en bra förstatur! Tältar ni så är det inga problem att få vara för sig själv, fina tältplatser finns det gott om. Samtidigt slipper ni bära med er mer mat än ni vill om ni följer leden, eftersom det finns provianteringsmöjlighet i stugorna. Och om vädret urartar fullkomligt kan det vara gott att kunna komma in och värma sig och torka lite kläder. (Det är värt att betänka att en veckas spöregn kan förstöra lusten att fjällvandra ganska effektivt om man inte får torka upp lite mellan varven - får man det brukar det å andra sidan funka bra även om det öser ner.)

Dessutom finns det en finess med att röra sig där man kan träffa många andra. Som förstagångsvandrare kan det vara kul att utbyta erfarenheter med sådana som gjort fjällen förr - inte minst stugvärdarna har många tips att komma med.

Genom att följa Kungsleden får ni också en fin överblick över området, och såväl information som inspiration inför kommande turer!

Välkomna till fjälls!

:) /Lotta (bland mycket annat också STF-stugvärd - dock inte denna sommar)
 
Ett alternativ är om ni tar kors- och tvärsvägen över Kungsleden, genom att gå från Abiskojaure till Unna Allakas och sedan vidare mot Vistas genom Alesjaure. Från Vistas kan ni sedan antingen gå tillbaka till Sälka på Kungsleden eller över till Tarfala. Jag och min far tog denna väg i slutet av förra sommaren, och det var riktigt trevligt. Det var heller inte mer krävande än att jag som tillbringat alltför många kvällar i soffan och min 67-åriga far klarade det utan problem. Då slipper ni de allra värsta motorvägskänslorna, utan att tappa närheten till det stuglivet och provianterna där.
 

avslutad210712

Gäst
Mopsy; sa:
Ett alternativ är om ni tar kors- och tvärsvägen över Kungsleden, genom att gå från Abiskojaure till Unna Allakas och sedan vidare mot Vistas genom Alesjaure. Från Vistas kan ni sedan antingen gå tillbaka till Sälka på Kungsleden eller över till Tarfala. Jag och min far tog denna väg i slutet av förra sommaren, och det var riktigt trevligt. Det var heller inte mer krävande än att jag som tillbringat alltför många kvällar i soffan och min 67-åriga far klarade det utan problem. Då slipper ni de allra värsta motorvägskänslorna, utan att tappa närheten till det stuglivet och provianterna där.

Eller varför inte börja i Katterjåkk/Riksgränsen och gå via Unna Allakas ner till Alesjaure så är det ingen risk alls för motorvägskänsla.

Och vill man nu slippa en bit till av Kungsleden efter Alesjaure så varför inte gå ner till Vistasdalen och därifrån upp till Nallo och vidare till Sälka eventuellt med en avstickare till Unna Räitta-stugan.
 
Om ni går Vistas dalen

Så skulle jag rekomendera er att leta efter Lisas stuga (skånsk dam tror jag hon var) enda icke samiska kvinnan som fick bygga stuga där i början av 1900 talet, den har stått orörd ett 50-tal år ligger ungf 6-7 km (tror jag) från Vistas stuga ner mot Nikkaloukta. Sen skulle jag varna er för att gå via Unna Vistavaggi (även känt som Lärarinnepasset, varför det heter så kan du läsa om i Vistasstugan! har med tre lärarinnor och göra) då den är jobbig, framför allt om det regnar och man har mycket packning men vacker, gå då hellre den lite längre vägen till Alesjaure istället genom Vistasvaggi. Vistas dalen är mindre vandrad än till Keb. Du kan även åka båt en bit om du inte orkar gå hela vägen 7 alt 12 km tror jag det var beroende på vattenståndet! Gå till samen som bor i Nikk och betala en slant!

Lycka till och hoppas ni får en jättekul trip!
M
 

avslutad210712

Gäst
Re: Om ni går Vistas dalen

hellstrand; sa:
Så skulle jag rekomendera er att leta efter Lisas stuga (skånsk dam tror jag hon var) enda icke samiska kvinnan som fick bygga stuga där i början av 1900 talet, den har stått orörd ett 50-tal år ligger ungf 6-7 km (tror jag) från Vistas stuga ner mot Nikkaloukta. Sen skulle jag varna er för att gå via Unna Vistavaggi (även känt som Lärarinnepasset, varför det heter så kan du läsa om i Vistasstugan! har med tre lärarinnor och göra) då den är jobbig, framför allt om det regnar och man har mycket packning men vacker, gå då hellre den lite längre vägen till Alesjaure istället genom Vistasvaggi. Vistas dalen är mindre vandrad än till Keb. Du kan även åka båt en bit om du inte orkar gå hela vägen 7 alt 12 km tror jag det var beroende på vattenståndet! Gå till samen som bor i Nikk och betala en slant!

Lycka till och hoppas ni får en jättekul trip!
M

Har för mig att Lisas stuga varit upp förut och på vintern är den lätt att nå medans det under barkmarkstid kan vara lite svårare.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35600&pagenumber=6

Har inte gått Unna Vistasvagge (ännu) men att gå via samebyn i Alesjaure och sedan ner i Vistasdalen kan bara beskrivas som vackert och inte blir man nertrampad. När vi gick där mötte vi tre människor.
 
Re: Om ni går Vistas dalen

hellstrand; sa:
Så skulle jag rekomendera er att leta efter Lisas stuga
M

Lisas stuga ligger på andra sidan älven om man går leden i Vistasvaggi. Och att vada vistasjåkka är inget att rekommendera nybörjare på sin första fjälltur.

Annars har ni fått många bra tips här. Ytterligare ett är att bestiga Sälkatoppen när ni passerar. Långt och jobbigt från Sälkastugorna, men väl värt det. Utsikten är nästan bättre än från toppen av Kebnekaise. Terrängen är inte heller lika storblockig som vid en topptur på Keb. På Sälka är det en annan slags berggrund vilket gör stenarna mindre och rundare.

Turen ner från Katterjåll mot Unna Allakas och Alesjaure är fin. Man går på gräsmark bland nakna klipphällar ner mot vindskyddet i Stuor Kärpel. Sen blir det ganska stenigt fram till vadet vid Valfojåkka. Tycker man att det är besvärligt vid de på kartan markerade vadställena kan man försöka lite längre ner, nedanför rastskyddet där det är brett men grunt.
En jobbig backe över passet mot Alesjaure, annars inga problem. Här är det heller inte mycket folk som går så ni får vara nästan ensamma.

En tur via Nallo ger variation och tror man att man pallar lite mer blockterräng kan man ta en avstickare upp till Unna Räitastugan, som mer är som ett vindskydd med två bäddar. Sist jag passerade var skicket på stugan dock inte det bästa. Vacker plats dock.

Ska ni upp på Kebnekaise och tältar kan ett läger i Singivagge vara en god idé. Man sparar höjdmetrar och kilometrar av anmarschen och tältar på fina gräsängar i dalen.

Ytterligare ett tips om ni vill ha avskildhet är att gå från Ritsem (eller be om skjuts från fjällstationen upp till Sitasjaure) via Hukejaure mot Sälka. Omväxling och mycket speciellt landskap, nästan som gräsbevuxet månlandskap vid Hukejaure och fina blomsterängar i Tsutsuvagge in mot Kungsleden (eller för all del i Naesketvaggi om ni väljer den vägen som är lite jobbigare över passet men också mycket fin).
 
eaglerock; sa:
Ytterligare ett tips om ni vill ha avskildhet är att gå från Ritsem (eller be om skjuts från fjällstationen upp till Sitasjaure) via Hukejaure mot Sälka. Omväxling och mycket speciellt landskap, nästan som gräsbevuxet månlandskap vid Hukejaure och fina blomsterängar i Tsutsuvagge in mot Kungsleden (eller för all del i Naesketvaggi om ni väljer den vägen som är lite jobbigare över passet men också mycket fin).
-Bra tips! En vacker väg, som de flesta missar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
leniz Alternativ till Kungsleden? Fjällvandring 5
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
skogsavenyn alternativ till soyaprotein och röda linser Fjällvandring 12
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
eyck Alternativ till Exped Orion Extreme? Fjällvandring 14
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
niklaz Alternativ till ullstrumpor (vandring) Fjällvandring 12
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
sundstorm Alternativ till Keb? Fjällvandring 4
KJHJ Alternativ till bron över Kukkejåkka Fjällvandring 2
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
tobeck Alternativ till fnöske ! Fjällvandring 5
grodanbolle Alternativ till Sarek? Fjällvandring 5
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
Heljan Alternativ väg Fjällvandring 4
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
axel_broman Fint alternativ Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 1
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
rickard95 Alternativ väg in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 1
grodanbolle Coverboots alternativ? Fjällvandring 6
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 69
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.