Abisko, alternativ till kungsleden

Jag och några polare tänkte försöka ta oss an kungsleden från abisko till nikkaluokta med start 5e juni. Datum är spikat, men tyvärr inte väder och snöläge ;) ... därför uppskattas tips på alternativa turer kring abisko, eller alternativa rutter mellan abisko och nikkaluokta om det skulle visa sig vara katastrof med snöläget.

Passar samtidigt på att fråga hur det är med möjligheterna att lyssna på radio mellan abisko och tjäktja?
 
5:e juni låter lite i tidigaste laget, riksgränsens skidsäsong slutar ju den 31 maj 2009.

Men är man villig att trampa lite snö när man kommer upp på kalfjället kanske det går...

Vid utgången av maj tycks Katterjåkk ha haft ca 40 cm snötäcke de två senaste åren enligt smhi
 
5:e juni låter lite i tidigaste laget, riksgränsens skidsäsong slutar ju den 31 maj 2009.

Men är man villig att trampa lite snö när man kommer upp på kalfjället kanske det går...

Vid utgången av maj tycks Katterjåkk ha haft ca 40 cm snötäcke de två senaste åren enligt smhi

Katterjåkk är å andra sidan Sveriges nederbördsrikaste område till skillnad från Abisko som ligger på andra sidan skalan :) Men 5 juni låter iaf lite väl tidigt ;)
 
Tungt och blött ......

Jag och några polare tänkte försöka ta oss an kungsleden från abisko till nikkaluokta med start 5e juni. Datum är spikat, men tyvärr inte väder och snöläge ;) ... därför uppskattas tips på alternativa turer kring abisko, eller alternativa rutter mellan abisko och nikkaluokta om det skulle visa sig vara katastrof med snöläget.

Passar samtidigt på att fråga hur det är med möjligheterna att lyssna på radio mellan abisko och tjäktja?

......, omöjligt skulle jag vilja säga, får man räkna med att det blir när man ska pulsa genom det tjocka blötsnötäcket, som t.ex. kring Tjäktjapasset kan ligga kvar ytterligare en månad. I början av juni är det säkert samma elände i alla dalgångar. Kan ni inte spika en ny dag, t.ex. 15:e juli eller senare? Då blir det njutbart!
Annars finns det gott om alternativa färdvägar under den vanliga vandringssäsongen (dessa kräver tält, förstås). I stället för att följa Kungsleden från Abisko kan man gå genom Lapporten (Cuonjavagge) eller Nissonvagge eller Pallinvagge och sedan till Kungsleden.
En annan mycket trevlig dal är Kårsavagge. Det är en återvändsgränd om man inte väljer att gå över fjället sydostut mot t.ex. Abiskojaure sydände, eller norrut över passet (brant!) till Kärkevagge (Gearggevaggi på kartan) med sjön Rissajaure, Sveriges klaraste vatten sägs det. Från Kårsavagge kan man också gå norrut förbi Latnjajavri och Låktatjåkko till Björkliden o/e Abisko.
Även längre västerut, med start i Riksgränsen, finns leder. Man kan gå söderut och sedan följa Hoiganvagge till Kungsleden, eller fortsätta ännu längre söderut och gå mot Alesjaureatugorna.
I samtliga fall kan man sedan välja om man ska följa Kungsleden till Abisko eller söderut.

Radio har jag aldrig haft med mig, men jag vet att mobilen är död ända till Kebnekaise. Där fungerar (åtminstone) Telia. Radiomaster finns på en del toppar, så det fungerar väl??
 
Rallarvägen till narvik är kanske ett alternativ. Blir dock inte fjällen riktigt så det är kanske inte intresant. Har inte gått den själv och vet därför egentligen inget om den.
 
Katterjåkk är å andra sidan Sveriges nederbördsrikaste område till skillnad från Abisko som ligger på andra sidan skalan :) Men 5 juni låter iaf lite väl tidigt ;)

Han ska väl gå bortom Abisko vad jag förstod, vid Tjäktjapasset får man nog räkna med samma snömängder som vid Katterjåkk och mer därtill, jmfr. http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7638&a=21734&l=sv

Och sista dag med snötäcke: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7638&a=21734&l=sv

20 maj för Abisko, 10 juni för de centralare stråken.

Medelvärden förstås, men snöläget nu antyder, om det inte blir en varm vår, att det kan bli svårt.

Appropå ingenting så är de nederbördsrikaste områdena i Sverige Sarek-, Sulitelma-, Kebnekaise- och Skäckerfjällen, allt enligt: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7618&a=21516&l=sv
 
Datum är spikat och tågbiljett till abisko är bokad. Det är ju dock ingen möjlighet att hoppa av tåget lite tidigare/längre söderut om det är stor skillnad på snöläge. Vandringen måste alltså inte nödvändigtvis utgå från abisko. Om det finns någon annan del av kungsleden som är bättre vid den tidpunkten är jag öppen för förslag, men det låter nästan som om man måste en bra bit söderut för att det ska vara någon skillnad?
 
Annars finns det gott om alternativa färdvägar under den vanliga vandringssäsongen (dessa kräver tält, förstås). I stället för att följa Kungsleden från Abisko kan man gå genom Lapporten (Cuonjavagge) eller Nissonvagge eller Pallinvagge och sedan till Kungsleden.

Vi har tält, men vilken är den "vanliga" vandringssäsongen? :)
 
Rallarvägen till narvik är kanske ett alternativ. Blir dock inte fjällen riktigt så det är kanske inte intresant. Har inte gått den själv och vet därför egentligen inget om den.


Gick den i sommras från Abisko till Riksgränsen, det är både lätt terräng och bra skyltat.
Det finns också en folder som jag fick tag på vid turiststationen med kartor och info om sevärdheter efter leden. Då jag var uppe i Juli kan jag inte säga något om snöläget så tidigt på året.
 
Snöskovandring

kan vara ett alternativ för tidig vårvandring. Har ingen egen erfarenhet men det är ganska vanligt i alperna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
axel_broman Fint alternativ Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 1
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...