Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ

Nu i september kommer jag åka upp och vandra i Jämtlandsfjällen. I planen ligger det att jag ska ta mig från Gåsenstugorna till Vålådalen över två dagsetapper. Jag har tre olika val som jag funderar på för att ta sig från Gåsen och till en tältplats i läge där jag på en dagsetapp kan ta mig till Vålådalen och jag håller alla öppna tills jag väl är vid Gåsen. Antingen går jag mellan Gåsenstugorna och Stendalsstugorna via Stendalen, detta är den kortaste sträckan och kommer vara närmast Vålådalen.

Alternativ två är att jag går via Gåsenstugorna till Vålåstugorna via Härjångsdalen, det blir lite längre att gå sen till Vålådalen möjligtvis men borde inte vara något problem.

Alternativ tre är att gå oledat mellan Lill-Stendalsjället och Smällhögarna, har inte hittat jättemycket information men det lilla jag hittat är att det borde gå ganska bra att ta sig fram om man håller sig lite högra upp mot Smällhögarna.

gåsen_vålådalen.PNG


Jag kommer tälta så jag är inte beroende av fjällstugorna.

Min fråga är väl hur ni som kanske vandrat flera av dessa alternativ vad ni skulle välja ur ett upplevelseperspektiv? Sen om någon vandrat alternativ tre så vore jag intresserad att veta hur framkomligheten är och om det är någon av de små vattendragen som rinner nerför Smällhögarna som skulle kunna vara problematiska?
 
Hejsan.

Jag har vandrat både alternativ 1 och 2 samt sista halvan av 3:an. Personligen skulle jag gå oledat, men det föredrar jag alltid å andra sidan.

Vad det gäller den nedre delen av alternativ 3 är det inga som helst problem att ta sig fram oavsett vilken sida av tvärån man går på. Det är inte heller speciellt svårt att vada den om du till exempel vill göra en topptur upp på Lill-Stensdalsfjället. Det kan dock vara värt att veta att det vissa (kanske alltid?…) år har funnits ett fjällrävsgryt i den dalgången som man helst ska hålla lite avstånd till.

Ett 4:e alternativ som jag hade övervägt om det var blåsigt väder hade att starta mot nordost mot toppen 1274 från Gåsen och gå ner i Stor-Stensdalen. Även detta är en mycket fin och sällan vandrad dalgång.

/ Stefan
 
Tackar för svar @undvall, jag ska definitivt lägga till Stor-Stensdalen som ett alternativ. Jag får se sen när jag är vid Gåsen vart ork, väder och vind styr mig men jag är helt klart sugen på att gå oledat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
hannulan Proviantering i Stensdalen och Gåsen Fjällvandring 4
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
markus-l Gåsen (Sjtäntja) Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
KarinAx Ljungan-Gåsen Fjällvandring 1
Pwe Vålådalen kyrstenenen östra bunnerstöten Gåsen vålådalen Fjällvandring 3
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
Dinas HUR blött/snö är det vid Gåsen? Fjällvandring 3
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
meringa Terräng vid Gåsen Fjällvandring 4
A-K Ljungris-Gåsen Fjällvandring 5
Pwe Gåsen till Helags via Holken? Fjällvandring 2
millimeter Handöl-Gåsen Fjällvandring 1
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
joa_bj Fiske runt Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen? Fjällvandring 2
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Mackan_68 Vandring mot råstojaure Fjällvandring 3
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Bandersson Änok och fjällnära skog – ”Markägarna vann mot staten” Fjällvandring 2
frsa Rundtur från Lunndörrsstugan - Lunndörren västerut mot Trondfjällen Fjällvandring 1
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
Dosferra Salva/kräm mot blöta fötter / skavsår Fjällvandring 6
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Robert S Mot nya höjder - Palkattjåkkå 14m högre än tidigare Fjällvandring 26
Curt V Elvegård mot Sjangeli Fjällvandring 3
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...