Fint alternativ Abisko - Nikkaluokta

Hej!
Jag tänkte - helt oprovocerat och tämligen osentimental - ge ett tips om ett fint alternativ till Kungsleden för den som vill gå mellan Abisko och Nikkaluokta, en tur som jag gjorde för några år sedan och som jag varmt kan rekommendera.

Jag hoppade tåget vid Abisko Östra och gick via helikopterplattan och Baddusdievva upp i Nissunvággi. Första tältplatsen blev, om jag minns rätt, ganska snart efter att jag hade nått fram till Nissunjohka.

Dagen därefter följde jag Nissunvággi till det på kartan utmärkta vadet av Nissunvággijohka, vartefter jag ganska snart slog läger. Såhär långt hade jag sett ett par vandrare på avstånd men inte sprungit på någon på nära håll. Som jag minns det var det lättvandrat och vadet var ingen större utmaning.

Tredje dagen bjöd på regn och videsnår nedanför Kålkastjåkka och Pakkapahuktjåkka fram till Vuopmegeahci, sedan söderut till broarna över Alesätno och Vierrujohka, varefter jag slog läger.

Fjärde dagen hade jag sett fram emot med skräckblandad förtjusning, eftersom jag trodde att stigningen upp till Mårmastugan skulle vara tyngre än den visade sig vara. Fortfarande hade jag bara stött på någon enstaka vandrare och sett ytterligare någon på långt håll.

Framme vid Mårmastugan möttes jag av en pappa med son och dotter i tonåren, som hade kommit söderifrån över Mårmapasset. Pappan hade längs vägen stukat foten så illa att de hade blivit liggande i Mårmastugan för att återhämta sig inför den tidigarelagda hemresan. Detta fick mig att betrakta den nedifrån stugan till synes lodräta väg(g)en upp mot passet med en respekt som skulle visa sig onödigt stor när jag dagen efter tog mig an passet.

Det var visserligen en kraftig stigning upp till passet, men inte oöverstigligt. När jag nådde upp till Moarhmmaglaciären skingrades dimmorna i någon minut så att jag hade jättefin utsikt mot Leavasvággi österut. Vidare upp till passpunkten och alldeles knäpptyst i dimman, bortsett från smältvattnet som porlade under snöfälten. Sedan vidare söderut och nedåt över mycket grovblockig terräng förbi sjön Vássajávri. Här hade jag först tänkt att följa den rösade leden till Vistasstugan, men jag övergav den planen och slog istället läger efter femte dagen vid östra sidan av Vássaloamijávri.

Från denna tältplats på mjuk mossa följde jag bäcken söderut ner i Visttasvaggi, längs leden västerut till bron och leden mot Kaskasvagge. Stigningen upp mot Njunnji var lite svettig, men inte heller den någon större utmaning.

Den natten (efter dag 6) sov jag som en prins i prismastugan i Kaskasvagge, och dag 7 vadade jag Gaskkasjohka. Vadade, eftersom inte ett spår syntes av den på kartan utmärkta bron. Dessförinnan hade jag av en förbipasserande dagstursvandrare fått berättat för mig om helikopterolyckan vid Kaskasatjåkkå som hade inträffat samma dag, vilket å ena sidan lade ordentlig sordin på stämningen men å andra sidan gjorde det desto tydligare hur skönt det var att för ett ögonblick ställa sig vid sidan om nyhetsflödet och koncentrera sig på de basala behoven, att hålla sig varm och torr, att äta när man är hungrig, dricka när man är törstig och sova när man är trött.

Vadet av Gaskkasjohka var lite knivigt men gick bra. Sedan upp i sluttningen mot sjön 1127, över Tjeuralako och ner mot Tarfala. När jag närmade mig krönet mellan Tjeuralako och Tarfalavagge såg jag helikoptrarna som surrade upp mot kaskasatjåkkå och i kikare kunde man se vrakspillrorna av den krashade helikoptern.

Efter en natt i Tarfala (efter dag 8) gick jag dag 9 ner mot Kebnekaise - där varje människa som jag mötte åtföljdes av en pust av parfym och rakvatten - och sedan vidare mot Nikkaluokta (dag 10) och därifrån buss och tåg hemåt.

Som sagt, en redogörelse i all saklighet, men det var en fin tur som jag kan rekommendera för den som vill testa ett glesbefolkat alternativ till Kungsleden, och en tur som jag gärna gör om.
 
Yes, fin rute! Rekommanderes :)

Vandrede eksakt samme rute på min første fjälltur i 1988 - fortsatte fra Kebnekaise via Kungsleden til Abisko.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
skogsavenyn alternativ till soyaprotein och röda linser Fjällvandring 12
Heljan Alternativ väg Fjällvandring 4
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
eyck Alternativ till Exped Orion Extreme? Fjällvandring 14
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
niklaz Alternativ till ullstrumpor (vandring) Fjällvandring 12
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
sundstorm Alternativ till Keb? Fjällvandring 4
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
KJHJ Alternativ till bron över Kukkejåkka Fjällvandring 2
rickard95 Alternativ väg in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 1
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
tobeck Alternativ till fnöske ! Fjällvandring 5
grodanbolle Coverboots alternativ? Fjällvandring 6
leniz Alternativ till Kungsleden? Fjällvandring 5
grodanbolle Alternativ till Sarek? Fjällvandring 5
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...