Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta

Sitter och planerar sommarens vandring med en kompis. Vi är inne på att göra en riktig långtur på närmare tre veckor. Först tänkte vi gå i Sarek (börja i Saltoluokta, via Aktse genom Rapadalen och Ruothesvagge till Aktse, och sedan ta oss till Ritsem.

Efter mycket vildmarksliv i tält en dryg vecka är tanken att vi sedan ska få in lite fiske i vår planering. Så.. jag funderar på att vi ska ta bussen från Ritsem till Vakkotavare, och därifrån gå över till Teusajaure och Kaitumjaure.

Sen är jag lite sugen på att pröva en alternativ sträckning för att komma ut i lite ödsligare trakter. Målet är Nikkaluokta. Istället för Kungsleden via Singi är jag nyfiken på en tur som Grundsten beskrivit i sin guidebok. Då går man bara några km norrut efter Kaitumjaure österut in i Gavgulvaggi, sedan vidare genom den korta dalen med sjön Bajip Skarttajavri och sedan mot sjön Urttijavri. Därifrån skulle det bära vidare i samma riktning mot leden mellan Nikkaluokta och Tjuonajåkk.

Någon som gått i dom trakterna? Något ni skulle rekommendera? Något man särskilt ska tänka på etc?
 

avslutad210712

Gäst
Här finns en del foton från det området du funderar på sist. Hittade dem eftersom jag själv har funderat ett antal år på att gå där och till sommaren bär det med allra största sannolikhet av åt det hållet dock med start i Nikkaluokta.

http://parlindh.se/fjallvandring/

2010 Nikkaluokta-Abisko
 
Det är bara att gå :)

Förutom videsnåren i Gavgulvagge (som inte tillhör den där värsta sorten) så är området lättvandrat. Skulle jag gå där igen så skulle jag, precis som du föreslår, gå via Urttijavri istället för norr om Urtticohkka som jag gjorde.

Lägg också märke till den stora skillnaden i geologi i området norr om Kaska Kaitumjaure jämfört med fjällen runt ikring.

Här finns en tråd från förra året som diskuterar samma område:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73964
 

avslutad210712

Gäst
Det är bara att gå :)

Förutom videsnåren i Gavgulvagge (som inte tillhör den där värsta sorten) så är området lättvandrat. Skulle jag gå där igen så skulle jag, precis som du föreslår, gå via Urttijavri istället för norr om Urtticohkka som jag gjorde.

Lägg också märke till den stora skillnaden i geologi i området norr om Kaska Kaitumjaure jämfört med fjällen runt ikring.

Här finns en tråd från förra året som diskuterar samma område:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73964

*Hrm*

Jag som hade tänkt att vi skulle gå norr om Urtticohkka av två anledningar. Den ena är utsikten in mot Kebnekaisemassivet men den kanske är skymd och den andra är för att det är markerat en hel del sankmark nere vid Urttijavri vilket är något jag ogillar.

Sen tänkte jag/vi gå via Vidjajaure och ta oss upp på Madir och då är frågan hur lätt det är att gå upp respektive ner den vägen som du har markerat på din karta från 2011? Norrut ser det inte ut alltför brant ner mot Tjäktjavagge men kan man gå ner södra vägen så blir det betydligt närmare bron vid Singi.
 
*Hrm*

Jag som hade tänkt att vi skulle gå norr om Urtticohkka av två anledningar. Den ena är utsikten in mot Kebnekaisemassivet men den kanske är skymd och den andra är för att det är markerat en hel del sankmark nere vid Urttijavri vilket är något jag ogillar.

Det var nog så jag tänkte också. Jag tältade vid Guodekvaggis mynning ovanför Savuvaggi och där upptog Skarttacohkkas sluttning en stor del av blickfånget. Jag skulle nog kunna tänka mig att man kan gå bort till den lilla 'udden' på 1000m-nivån norr om Guodekvarri - där borde det vara riktigt fin utsikt.

Vad gäller att gå söder om Urtticohkka så skulle jag nog inte gå ända ner till sjön utan följa 1100m-nivån för att behålla utsikten - men det är, än så länge, bara spekulation från min sida.

Sen tänkte jag/vi gå via Vidjajaure och ta oss upp på Madir och då är frågan hur lätt det är att gå upp respektive ner den vägen som du har markerat på din karta från 2011? Norrut ser det inte ut alltför brant ner mot Tjäktjavagge men kan man gå ner södra vägen så blir det betydligt närmare bron vid Singi.

Madirs sydsluttning är brant men fullt gåbar på flera platser. Enda problemet jag hade var att det är tjockt gräs i hela sluttningen som var snorhalt i regnet då jag skulle ner så jag fick ta det väldigt försiktigt. Faller man så blir det nog många kullerbyttor innan man får stopp. Jag skulle tro att småtjärnarna på toppen ofta är uttorkade mitt i sommaren, men den större sjön finns ju också. Utsikten från östligaste punkten är helt klart värd ett besök däruppe.
 

avslutad210712

Gäst
Vad gäller att gå söder om Urtticohkka så skulle jag nog inte gå ända ner till sjön utan följa 1100m-nivån för att behålla utsikten - men det är, än så länge, bara spekulation från min sida.

Använder Friluftskartan + Google Earth för att få en liten uppfattning om planerade turer och 1100-metersnivån ser rätt trevlig ut så det får nog bli en test av den vägen.
 
Tack för svaren, samt för länktips till diskussioner och bilder!

Blir riktigt sugen på den här turen. Skönt med platser där det inte rör sig många vandrare kan jag tycka. Lite speciellt att ha ett område nästan för sig själv. Härligt att snårigheten i Gavgulvagge inte är av värsta sorten, det var det jag var mest orolig för då det verkar vara några km att ta sig fram i på kartan. Grundsten skriver också att det är en del blötmark att genomtränga. Men det ska man väl klara av.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
Heljan Alternativ väg Fjällvandring 4
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
rickard95 Alternativ väg in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 1
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
skogsavenyn alternativ till soyaprotein och röda linser Fjällvandring 12
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
eyck Alternativ till Exped Orion Extreme? Fjällvandring 14
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
axel_broman Fint alternativ Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 1
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
niklaz Alternativ till ullstrumpor (vandring) Fjällvandring 12
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
sundstorm Alternativ till Keb? Fjällvandring 4
KJHJ Alternativ till bron över Kukkejåkka Fjällvandring 2
tobeck Alternativ till fnöske ! Fjällvandring 5
grodanbolle Coverboots alternativ? Fjällvandring 6
leniz Alternativ till Kungsleden? Fjällvandring 5
grodanbolle Alternativ till Sarek? Fjällvandring 5
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
mindful Väg norr om Akkha Fjällvandring 3
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tanglan Äntligen snart på väg! Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.