Alternativ till ryggsäck

Hej!

Efter att ha läst ett antal trådar om hur mycket vikt som är lämpligt att bära på vandringar infinner sig en fråga: varför bära när man kan dra?
Hjulet uppfanns för tusentalas år sedan, varför inte nyttja detta avlastningshjälpmedel.
På vintern använder man ju pulka, varför inte någon form av pulka med hjul vid barmarksvandring?
Givetvis finns det vandringar som mer liknar klättring där det är omöjligt att dra något efter sig men på de flesta vandringsleder vore det kanske möjligt.

Kom med förslag tokroliga som seriösa!

mvh laten
 
Intressant ide...

...men jag tror att det är lätt att bli lite låst av en kärra / släde... På asfalt, grusväg kanske.
Jag tror nog mer på att inte ta med sig så mycket istället...

Men med en genial kärra, tja varför inte...
 
Utvecklingsbar ide

Hej igen!
Jag har svårt för att bära ryggsäck några längre sträckor på grund av rygg, fot och knäskador och så är det också för många andra, främst då äldre personer som gärna skulle vilja ut på en längre vandring men istället stannar hemma.
Och tänk så mycket mer av bekvämligheter och säkerhteshöjande prylar som vore möjligt att ta med.
Nu har jag inte tänkt att forsla omkring på ett helt flyttlass men nog skulle det vara möjligt med den dubbla vikten av vad som rekomenderas vid ryggsäcksbärande.
Konstruktionen jag tänkt mig är enhjulig med det mesta av tyngdpunkten under hjulets centerhöjd, det hela balanseras av skacklar fästade vid en sele i höjd med höfterna.
Packutrymmet finns inuti hjulet i fixerat läge.
Kom gärna med förslag och ideer runt denna vandringskärra.

mvh laten
 
Frågan har varit uppe i något av forumen det senaste året, kommer inte ihåg när men det är nog inga problem att söka rätt på. Jag skrev en kommentar då eftersom jag träffat en tysk på väg till Tarfala förra året med en enhjulig kärra efter sig. Sök och finn.
 
Om man utgår från en ramryggsäck borde man kunna förse den med hjul och vid knepigare passager ta den på ryggen.
Lite som en kabinväska med hjul, där man bara drar ut handtag och drar den på hjulen när det passar, men bär den när kommer till trappor...
 
Kul idé

Det borde vara möjligt på rösade och skapligt vältrampade leder.

En av utmaningarna torde bli "vridstyvheten" eftersom det blir lite av att dra en skottkärra efter sig. Ett högt däck, typ cykelhjul blir vingligt och ett lågt tjockt typ skottkärre hjul ger lite utryme för vinglande. iaf om det är lite bredd på ekipaget. Kanske det skulle funka med lättviktsskacklar till ett midjebälte och någon form av sele som går upp till axlarna. Det gäller att hitta en konstruktion som bibehåller den låga tyngdpukten, kanske någon form av vinklade skacklar. Dessa skulle kunna gå vågrätt en bit framför kärran för att sen vinkla upp till ett midjebälte.

Detta i kombination med en konstruktion som dessutom ger möjlighet att bära vid passager där rullning/dragning inte är möjlig ökar användningen.

De bästa cykelkärrorna är ju en-hjuliga med ett lastutrymme framför hjulet. Lastytan ligger lågt, ger låg tyngdpunkt=stabilitet.
http://www.bobtrailers.com/trailers/

/Leif
 
Såg ett program på någon kabelkanal för några år sen, det arrangerades en tävling där man skulle gå över en öken och nått berg i Australien. en deltagare, tror han var tysk gick med en vagn liknande en enjulig cukelvagn fäst vid midjan han vann inte men det verkade funka rätt bra.

Daniel
 
Lite eftertanke

... problemet med stabiliteten borde bli mindre om man håller kärran skapligt smal så att skacklarna till midjan går i vinkel utåt från kärran till höftbältet, de skall dessutom fästa in så lång ut det går i sidled på kärran.

Om vikten av skacklarna på höfterna är ett problem kanske man kan ha ett hjul även framför vagnen. Då blir det enbart dragkraft och sidstabiliteten som belastar höfterna, ryggen etc.

/Leif
 
Negativa tongångar

Landberg, jag fann den tråd du gjort ett inlägg i angånde tysken med vagnen, forum: "Fjällvandring" "vagn istället för ryggsäck" 2004-12-13.
De flesta av inläggsskribenterna var negativa till vandring med vagn vad det gäller fjällvandring, men för den skull ska man nog inte förkasta ide´n helt.
I min egna ide ingår en elmotor som driver på när man finner behov därav, ett MC-batteri som energikälla och solceller för laddning.
Nu är det säkert några som protesterar mot detta och kanske menar att det börjar likna ett motorfordon, men varför inte använda den teknik som finns för att underlätta för de som inte har stålmannenfysik.

Thure Björk kom med ett förslag om att använda luftballonger som lyfter packningen, ja varför inte!
Man kunde ju då också passa på och låta lyfta en del av sin egen vikt också, kul ide!

[Ändrat av laten 2005-09-25 kl 11:19]
 
Big wheels.

Om man tar ett stort hjul med en diameter på ca 1½-2 m
med ett icke roterande hjulhus,där har man packningen,borde det inte vara alltför ansträngande. Med ett par korta skaklar bör det bli tillräckligd stadigt också.


peter
 
Hihi

Två stora hjul med ickeroterande (stor) cylinder (plats för en pers och packning) mellan, åsså en rejäl motor som driver hjulen så kan det bli väldigt lite ansträngande "vandring", ;-).

Ursäkta en liten urspårning......
 
En endurocykel funkar väl för att avverka Kungsleden (jaja, typ nästan).

Jag tror inte det behövs nåt nytt alternativ om det bara är fråga om att ta sig fram - och på lättaste sätt.

Men idéen med att ta hjälp av nåt vagnlikande för packningen - alltjämt drivet med vandrarens muskler, tycker jag låter lite intressant. Jo, bara lite...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
skogsavenyn alternativ till soyaprotein och röda linser Fjällvandring 12
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
eyck Alternativ till Exped Orion Extreme? Fjällvandring 14
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
niklaz Alternativ till ullstrumpor (vandring) Fjällvandring 12
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
sundstorm Alternativ till Keb? Fjällvandring 4
KJHJ Alternativ till bron över Kukkejåkka Fjällvandring 2
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
tobeck Alternativ till fnöske ! Fjällvandring 5
leniz Alternativ till Kungsleden? Fjällvandring 5
grodanbolle Alternativ till Sarek? Fjällvandring 5
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
Heljan Alternativ väg Fjällvandring 4
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
axel_broman Fint alternativ Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 1
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
rickard95 Alternativ väg in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 1
grodanbolle Coverboots alternativ? Fjällvandring 6
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.