Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare

Hej!
Fick blodad tand när det gäller fjällen. När jag gick från Saltoluokta till kvikkjokk.
Sedan blev det en tur i Muddus Nationalpark och gick hela sträckan där.
Nu tänker jag gå från Abisko till Vakktovare nästa sommar och undrar om det är många som går hela sträckan eller gå till nikkalukta.
 
Antagligen många fler som tar vägen via Keb och till Nikkaluokta. Då kan man stanna på fjällstationen om man vill, och ev göra några turer därifrån. Enkla kommunikationer tillbaks till Kiruna.

Även en fin tur att fortsätta till V. Nackdelen kan ev vara att det är lite trixigare & längre kommunikationer och ta sig vidare.
 
De flesta går till från Nikkaloukta, så sträckan söder om Singi är klart mindre frekventerad vilket är positivt. Ändå vackrare är att gå Abisko-Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka-Vakkotavaare. Då får de ut det bästa på den sträckan.
 
Rätt många som går hela vägen från Abisko till Kvikjokk. Men de flesta går mot Kebnekaise från Singi. Färre går norrut generellt.
 
Färre går norrut generellt.
Nja, kolla för allt i världen när Fjällräven Classic går så du undviker de datumen med lämmeltåg på Kungsleden norrut mellan Nikkaluokta och Abisko.
Jag har gått i båda riktningarna, men tycker norr-söder erbjuder lite bättre vyer. Det är dock en smaksak och båda riktningarna har sin charm.
 
Roddlederna är smidigare att ta norrut eftersom det är större chans att inte behöva ro tillbaks med en båt på aläp om man färdas norrut. De flesta tar i och för sig båtskjuts numera.

Thure
 
För två sommrar sedan gick jag från Abisko till Vakkotavare och det var många på spåret man blev hes och säga hej till alla. I Vakkotavare var det otroligt många som väntatde på bussen till Gällivare och många som skulle gå upp och vidare till Nikaloutka.
 
Verkligen andra tider! När jag gick mellan Vakkotavare-Teusajaure och tillbaka på en fyradagarstur i Juli 2009 var det inte många som rörde sig i området samt inga andra påstigande på buss tillbaka mot Gällivare. Besteg även Rahpatjårro i dimsoppa och fullständig tystnad som jag aldrig igen upplevt i livet - samt tog en sväng upp på Maukojaureh och tog en del bilder på Ahkkamassivet. En mycket behaglig tur.
 
Hej!
Fick blodad tand när det gäller fjällen. När jag gick från Saltoluokta till kvikkjokk.
Sedan blev det en tur i Muddus Nationalpark och gick hela sträckan där.
Nu tänker jag gå från Abisko till Vakktovare nästa sommar och undrar om det är många som går hela sträckan eller gå till nikkalukta.
Förstår inte riktigt frågan. Vill du vandra dit eller hit spelar jo inte roll vad andra tycker. På det sätt du beskriver.
 
Jag vandrade mellan Abisko och Vakkotavare i slutet av augusti 2022 som en stugtur, trodde det skulle vara betydligt färre vandrare ute då, men ack nej, speciellt norra delen var väldigt frekventerad, södra delen från Singi var det något färre, förvånansvärt många eller dominerande är utlänningar, många med slutmål Hemavan. Jag gjorde den berömda avstickaren via Vistas och Nallo vilket kan rekommenderas, i Sälkastugan var det i det närmaste kaos med människor. Gick därifrån direkt till Kaitumjaurestugan som är en helt fantastiskt vacker stugplats. Varning för veckan i augusti då Fjällräven Classic pågår, då det är ett par tusen vandrare ute efter leden. Annars kan jag starkt rekommendera den nämnda leden. Om du upplevde leden mellan Salto och Kvikkjokk som bra blir du positivt överraskad, eftersom jag upplevde den leden som tråkig och tunggådd, och skulle aldrig rekommendera den leden till någon förutom vid det vackra Aktse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
JMel Vad är detta på Sarvesjåkkås strand? Fjällvandring 7
Dinas HUR blött/snö är det vid Gåsen? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.