Sista veckan i maj - vart?

Planerar att traska sista veckan i maj, men vet inte vart. Jag kollade igenom några inlägg, men hittade inget som verkade intressant.
Några förslag?

Jag har tidigare vandrat mellan Ammarnäs - Hemavan, kört basläger i Keb, snurrat runt vid riksgränsen och vandrat på platten på olika ställen i Sverige.

Brukar dock för det mesta vandra i augusti, hur är läget i maj? Mycket vatten?

Alla förslag emottages med största tacksamhet, och inte bara tips på vandring mellan punkt A och B. Några tips på bra ställen att köra basläger och göra toppturer?
Kan mosa på ganska bra, så en vecka brukar räcka långt (och det är en vecka förutom resa dit och hem).

Sail on
/pierre
 
Öde tid på året

Det är en intressant tid på året, just tiden från då snön inte längre bär --> man kan vandra igen. Jag vill minnas att det var ett reportage i utemagasinet för några år sedan om en som tillbringade några veckor i Muddus vid den tiden. Till att börja med kunde han färdas med skidor nattetid (när det frös), sedan blev det riktigt blött. Man bör ju definitivt undvika områden med vad, samt alltför hög terräng.
 
Grövelsjön

Området Grövelsjön-Rogen-Femundsmarka är ganska snöfritt den tiden på året, iallafall när jag var där första veckan i Juni för två (eller om det var tre) år sedan. Myggfritt var det också, men rätt mycket vatten.
 
Inte i norr!

Hej!

Normalt sett kan Du nog släppa tankarna på att vandra i de norra lappländska fjällen i slutet av maj.

Möjligen kan det funka i snöfattiga Abiskotrakter, men det är nog heller inget att lita på.

Själv brukar jag ta midsommar som ett bra riktmärke för första vandringen i fjällterräng.

Men tipset om Muddus är bra. Där har jag varit många gånger i mitten av maj och det har funkat bra, förutom vid ett tillfälle då jag fick pulsa. Men Muddus är skogsland. Intressant sådant, men defintivt inga fjäll.

I år är det gott om snö i Riksgränsen-Abisko-Kebneområdet. Fortsätter vintern normalt kommer snön att ligga en bra bit in i juni.

Mvh
Bert
 
snödjupsfråga till Bert B (el andra)!

nidob49; sa:
Hej!

[klipp]

I år är det gott om snö i Riksgränsen-Abisko-Kebneområdet. Fortsätter vintern normalt kommer snön att ligga en bra bit in i juni.

Mvh
Bert

har du koll på snöläget i Nikkaluoktaområdet, där brukar det ju vara ganska lite snö. Riksgränsen verkar ju ha kring 140 cm (dvs normalt), är det verkligen lika mycket åt Nikka/Kirunahållet oxå ?

Snödjupet brukar ju vara skralt i april när man färdas mellan Nikka och Keb (iallafall de senaste åren).

För mig lockar det mer med en sen majtur på skidor i Riksgränsenområdet. Har varit där i mitten av maj 1997 senast och det var fantastiskt.

MVH Mats
 
Ingen exakt notering.

Hej!

Har tyvärr ingen exakt siffra för Kebne - Tarfala - Nikkaluokta.

Vet bara att det är någonstans mellan 75 och 100 cm.

Men Riksgränsen har, som sagt 145, Björkliden 95 och Abisko rapporterar 105(!!!)cm. Abisko, som normalt är snöfattigt.

Mvh
Bert
 
Femundsmarka/Rogenområdet

Ansluter mig till en annan som också rekommenderade detta. Har själv varit där i början av juni som tidigast, och visserligen var det blött på myrarna, och högt vattenstånd i bäckar och åar, men för övrigt helt problemfritt. Snö såg vi bara på speciellt skuggiga partier, men du får räkna med att den ligger kvar på Store Svuku (1415m) och andra högre fjälltoppar - i alla fall på norrsidan.
Tror faktiskt inte man finner nåt område som er så pass tort, så pass tidigt. Detta eftersom att grunden till stora delar består av sk. Rogenmorän, som gör att smältvattnet dreneras bort effektivt.
I tillägg ligger området ganska långt söderut - våren kommer fortare - och bortsett från fjälltopparna på 13-1400 m, så är det inget typiskt högfjällsområde, utan ligger väl i snitt på ca 7-800 möh.
Det är ett väldigt egenartat, speciellt och fascinerande naturområde, format av inlandsisen, fullt av sten och grusmoräner och blockmark, glest bevuxet av krokiga furuer över ljus renlav och vitmossa. En massa sjöar, tjärnar, beckar, åar och älvar, gör det till ett eldorado för fiskare och padlare, men erbjuder också fina naturupplevelser till vandrare, (kan jag nog påstå, även om inte jag själv är någon typsk sådan).

Nåväl, jag har en sida; "I Stor-Hans Rike ..." där du kan bekanta dig närmare med området.

Adressen är:
http://www.svartkjelen.com

Eller:
http://anders_gilljam.tripod.com/
 
Tack för tips och synpunkter. Har dock bestämt mig för att flytta fram vandringen till juli i stället.
Bara att ladda med beckolja...

/p
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad150115 Tips på vandring, sista veckan i maj Fjällvandring 0
diHib Abisko - Vakkotavare sista veckan av säsongen? Fjällvandring 6
Ivar.T Jämtlandstriangeln sista veckan i juni Fjällvandring 16
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
Orre88 Nikkaluokta - Narvik sista veckan i juni? Fjällvandring 0
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
magwo Förslag på solotur, sista halvan av juni? Fjällvandring 10
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
jogrim Mygg i Tarfaladalen sista 1/2 av augusti? Fjällvandring 11
Reagera innan "Europas Sista Vildmark" är saga all! Fjällvandring 1
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Sun73 Sugen på fjällvandring till veckan? Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
niklaz Tips på tidig fjällvandring, ca 2:a veckan i juli Fjällvandring 12
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
carstens Grövelsjön och Femundmarka andra veckan i september Fjällvandring 13
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
Sven S Tips önskas: Fjällvandring veckan före midsommar Fjällvandring 12
jharmala Saltoluokta - Kvikkjokk veckan innan midsommar? Fjällvandring 5
karlsson Sarek veckan efter midsommar?! Fjällvandring 0
Steber Skäckerfjällen April/Maj Fjällvandring 2
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
johnliungman Familjevänligt i sydnorge i maj? Fjällvandring 2
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Simalf Kebnekaise i Maj Fjällvandring 8
Jonforsell Triangeln i maj Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
k elias Vad göra i Jämtlandsfjällen i maj? Fjällvandring 5
rolang Jämtlandstriangeln maj/juni Fjällvandring 11
Dennis Andersson Rondane mitten av maj? Fjällvandring 5
Avalos Fjällvandring i maj Fjällvandring 16
andjoh0628 Fjällvandring i maj? Fjällvandring 5
Benny G Treriksröset slutet av maj Fjällvandring 17
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
danordgren Dörrsjöarna månadsskiftet maj/juni? Fjällvandring 5
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
janne_b Bra planerat .. Kiruna i mitten på maj Fjällvandring 9
Lars_P Norge i Maj? Finns det nåt? Fjällvandring 5
Rillster Norge, Trolltunga i maj? Fjällvandring 6
mikael.lundberg.777 Fulufjället i maj? Fjällvandring 7
4x4power Kungsleden i maj-juni Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.