Bra planerat .. Kiruna i mitten på maj

Hade tänkt åka till Kiruna och besöka Keb och området runt omkring i somras men tiden rann i väg och det blev aldrig av. För att det inte skulle upprepas tänkte jag att det är lika bra att jag bokar en resa nu till våren så blir det åtminstone av. Denna tur infaller nästa helg, tors-sön

Har kollat lite nu och både fjällstation och bussförbindelse är stängd pga mellansäsong och jag antar att den omilda våren gjort att snön ligger tjock fortfarande. Bra planerat. Verkligen.

Nu har jag några alternativ som jag ser det.

1. Skita i resan helt.
2. Åka upp, ta hyrbil till Nikkaloukta, traska omkring så mkt jag orkar, käka frystorkad mat och försöka att inte frysa ihjäl.
3. Åka upp och hitta på ngt annat. Vet inte vad som finns men man kan väl hänga i Kiruna antar jag. Ishotellet, är det öppet? Är Narvik ngt att se?

Förslag mottages tacksamt på vad man kan göra i Kirunatrakten så här års. Hade från början tänkt att fiska lite och försöka hänga med på en tur upp på Keb, men det verkar uteslutet. Eller?

Tack på förhand
 
Åk till Riksgränsen, Katterjåkk eller Björkliden. Bör finnas billigt bornde där nu, Gränsen har STF vandrarhem också. Hyr turskidor och ta en dagstur upp till Låkktatjåkkostugan. Sov där eller tälta i snön. Det finns väldigt gott om snö där nu, jag åkte slalom i onsdags och tur dagarna innan.

Obs, låt dig inte luras av finvädret nu och se till att du vet var du är och har grejer så du kan vänta ut lite dåligt väder. Vi hade rejält snöväder med 18 m/s och nästan ingen sikt vid 1:a maj för ett par år sedan.
 
Nordiska Mästerskapen i extremskidåkning arrangeras i Riksgränsen 14-16 maj så ett tips kan ju vara att åka upp dit, hyra grejer och titta eller bara sätta dig och njuta i solen nånstans.
Narvik är väl värt ett besök. Vägen från Kiruna är vacker och när du passerat Riksgränsen får du fina vyer över vackra fjordar. Narvik är en rätt mysig stad att strosa runt i. Det är vackert att köra norrut en bit längs kusten också.
Om du vill vandra så finns nog möjligheter ost/nordost om Kiruna. Titta på kartan och leta reda på berget Vittangivaara och de stora sjöar som ligger i anslutning. Man kan utgå från vägen mot Esrange och vandra upp mot Vittangivaara. Fjälltrakter med förmodligen väldigt få besökare. Den fantastiska harrjokken Pirtimesätno rinner i de krokarna, men den är nog kvoterad/avsedd för flugfiske.
Maj är som sagt lite av en mellanmånad; närmast högsäsong för skidåkning i Riksgränsen samtidigt som de östra delarna av Kiruna kan vara fullt vandringsbara.
Hyr du bil kan du ju också köra upp mot Karesuando. Vägen passerar Lainioälven och det finns fina fiskesträckor inom lagomt vandringsavstånd.
Lite sydost om Vittangi ligger Lainio. Det är en fin liten by alldeles vid Lainioälven. Där finns stugor att hyra och fisket är fint, speciellt i kanjonen Taanikurkkio nedströms byn.
Räkna dock med höga flöden så fisket är nog kanske inte det bästa.

Kiruna är mer än Kebnekaise. Finns nog rätt mycket att hitta på där i maj, beror lite vad du är sugen på.
 
Det kan nog vara möjligt att vandra....men

Hejsan,

Kollar man in webkameran på Kebnekaise ser det ut som om våren trots allt börjar närma sig: http://www.webbkameror.se/webbkameror/kebnekaise/kebnekaise_1_640.php

Men å andra sidan ligger ju fjällstationen i nederbördsskugga bakom de höga fjällen, så det är väl tveksamt att det är lika snöfritt hela vägen från Nikkaloukta.

Så det bästa tipset är nog att hyra skidor...eller kanske snöskor. Det sagt ska det påpekas att det inte är helt ovanligt att det går att gå på skaren även utan snöskor ganska ofta såhär års. Är själv precis hemkommen från en fin liten 4-dagars skidtur i Grövelsjön (ungefär så långt från Keb man kan komma i fjällvärlden i Sverige) och där jag det riktig pansar-skare uppe på fjället. Höll utan vidare för att gå på.

Dock bör man inte helt och hållet lita på skaren. Blir det varmväder kan den fin-fina skaren förvandlas till genomslagssnö ganska snabbt och då vill man inte vara typ 10 mil ute i vildmarken!

/ Stefan
 
Det är lätt att bli våt, kall och trött såhär års då morgonens skare brister och man trampar våt kvicksnö även med skidor på fötterna.
 
Det var ingen fara än förra veckan uppe på 1200 meter vid Låkkta. Solen stekte men snön var torr till skillnad från nere i dalen där det blev sorbet-snö vid kl 13 sisådär. Skulle nog tro att det är OK två veckor till på lite höjd i alla fall.
 
Har kollat lite nu och både fjällstation och bussförbindelse är stängd pga mellansäsong och jag antar att den omilda våren gjort att snön ligger tjock fortfarande. Bra planerat. Verkligen.

Egentligen inget onormalt i år, och läser man niklaz inlägg är förhållanden samma som när jag skidade norra Kungsleden för många år sedan (-89) med avslutning i Abisko i början av Maj. Fint skidföre och bra bärande snö ända fram till nedförslöpet i Kieronbacken där 1m djup sorbet gjorde färden minst sagt vådlig;). Nere i Abisko var det fläckvis barmark och vissa jockar hade gått upp.
 
En kompis till mig vandrade/skidade upp till Kebne under samma period för några år sen. Tyngre än under säsong men långt ifrån omöjligt.
En av byggnaderna är väl öppen (man pyntar in avgiften till STF via ex plusgiro). Han hade tur med vädret och hade strålande sol vid sin toppbestigning.

Annars så finns det ju som sagt en hel del annat att göra i området, sorbet i gränsen är trevligt.
 
Var i fredags upp till Björkliden och körde i backarna. Bra med snö men väldigt lite folk.
Riksgränsen har väl uppe till 26 Maj, och vi har planer och åka upp. Härligt denna period i fjällen.

Min "senaste" vintertur i området med skoter gjorde vi mellan 17-21 Maj. Riksgränsen-Unna Allakas-Alesjaure. Genomslag hemfärden bara, annars var det gott om snö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Pla690 Gasol Kiruna Fjällvandring 6
Mr.H Campingar Riksgränsen -Kiruna Fjällvandring 6
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
utesälen Bli av med gasflaskor i Kiruna? Fjällvandring 6
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
dmitrij Taxi Kiruna Nikkoluokta Fjällvandring 1
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2
geraldine.boudart_gmail.com Taxi from Kiruna to Abisko Fjällvandring 0
karrlander Tåg Stockholm - Kiruna? Fjällvandring 7
OnMyWay Abisko - Kiruna i slutet av november/början av december Fjällvandring 25
Guffa Taxi Kiruna - Nikkaluokta fredag 26/8 Fjällvandring 2
sebkar Att ta sig till Kiruna från gbg innan 09:30 Fjällvandring 5
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
Zaine Nikkaluokta- Kiruna flygplats 26/8 Fjällvandring 0
Fiaaa Dela taxi Kiruna flygplats till Nikkaluokta 13/8 Fjällvandring 3
Johan Åberg Taxi från Nikkaluokta till Kiruna flygplats, 15/8 - 2016 Fjällvandring 3
Erik-Klättra Samåkning Kiruna - Nikkaloukta - 7 Aug 2016 Fjällvandring 0
bombuspolaris Åtgång flygbiljetter Kiruna -> Arlanda? Fjällvandring 7
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
mertheew Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 30/7 Fjällvandring 0
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
Shangol Dela taxi 14/6 Kiruna till Nikkaluokta Fjällvandring 0
Martinnn Kiruna till Kebne sydtopp Fjällvandring 8
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
quango Bussanslutning Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 13
Röd Oktober Dela taxi Nikkaluokta - Kiruna lö 5/9? Fjällvandring 0
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.