Storulvån -> Sylarna mitten på mars

Hej,

jag tänkte i mitten på mars gå Storulvån (dag 1) -> Sylarna (stanna två nätter) -> Storulvån.

Jag har åkt mkt längdskidor och testat turskidåkning under några dagar från Grövelsjöns fjällstation, men det blir första gången jag går mellan stationer med egen ryggsäck. Tidigare har jag bara burit lunch och ngt förstärkningsplagg till barnen.

Vad har du för tips att ge mig? Jag tänker köpa helpension så jag kan minimera vikten.

- I form av packning, känns ju som man har det mesta på sig och inte har så mkt i ryggan?
- Hur man bör tänka kring att plötsligt addera 10 kg (ryggsäcksvikt) på sina turskidor?
- Skulle ni föredra att gå till Blåhammarn eller stanna runt Sylarna en extra dag? Jag tänker utifrån att minimera vikt skippa Blåhammarn (samt att det är första gången jag går mellan stationer så gör jag det lättare för mig själv).
- Jag är intresserad av era tips på handskar. Det är det som oroar mig mest. Jag har tidigare vid bra väder haft på mig mina vanliga längdvantar i skinn. Men om det blir riktigt kallt funkar ju inte det. Ngt skall att dra på? Ull-liners i mina längdvantar kan ju bli lite tight. Jag har haft med mig tjocka hestra slalomvantar att dra på när jag vilar men jag har inte skidat i dem.
- Hur hanterar ni om vädret blir riktigt kyligt/dåligt när man "måste" röra sig mellan stationer pga bokningar/bokade tågresor hem?

Tack för alla svar och pepp

Tycker det låter bättre som du tänkt med 2 nätter på Sylarna. Då får du en dags åkning utan ryggsäck (eller lättare ryggsäck iaf).
Ser inget problem med att du ökar vikten med packningen, på väg till Sylarna är det mer eller mindre uppför hela vägen, så extra tryck och fäste under skidorna är ju bara bra. Tillbaka kan det ju vara skönt att det inte glider alltför bra. :)
Jag tycker du verkar ha bra handskar redan. Börja med längdvantarna och byt till slalomvantarna ifall du börjar bli kall.

Tack så mycket, det låter betryggande :) Och bra input om vikt+skidor.

Jag såg att STF storulvån har ngt paket där man är dag 1 på storulvån, dag 2 blåhammarn, dag 3 sylarna och dag 4 storulvån igen. Det kanske också är ett alternativ?

Ngt annat du tänker jag bör tänka på?

Förstärkningsplagg typ dunjacka, vindsäck spade varm mössa och varma handskar skall du ha med dig. Kolla vädret innan. Regnplagg kan vara idé om vädret är sådant.

Thure

Om du är frusen om händer7fingrar så är det inte roligt om handskarna är för klena.
Tumvantar är generellt varmare än fingervantar, och man kan gärna ha lite rymligare för extra lager för ökad värme, särskilt i blåst vid turåkning.

Man kan komplettera med innervantar i ull t ex Stadium hade i alla fall för någon månad sedan prisvärda ull-liners både som tumvantar och fingervantar.
Vill man ha fingertoppar fria finns ju "torgvantar" samt t ex handledsvärmare (typ Houdini) som kan komplettera.

På samma sätt tänka på att hålla fötterna varma, rymliga pjäxor för tjocka sockor, eller damasker/pjäxskydd om man är frusen och det är många minusgrader.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips