Bilder från Rondane, andra veckan i oktober

Jag slet mig loss från alla plikter, och satte mig på tåget till Norge. Jag fick uppleva senhösten i Rondane, och njuta de allra sista gula fjällbjörkarna för i år! Jag startade i Hjerkinn i sprakande höstfärger, och ändade upp i Ringebu fem dagar senare. Då hade bladen fallit av blåbärsris, kråkris, dvärgbjörk och fjällbjörk.

En massa bilder från turen finns på http://www.denhoganord.se

Här är några bilder som jag orkade ladda upp här:

DSCN3164d.jpg


DSCN3208d.jpg


DSCN3235d.jpg


DSCN3279d.jpg


DSCN3301d.jpg


DSCN3316d.jpg


DSCN3318d.jpg


DSCN3355d.jpg
 
Avundsjuk

Mitt yrke och bristen på ekonomiska resurser (jag måste ta tjänstledigt utan lön) gör att jag inte genomfört någon höstvandring på drygt 30 år. Elva långa år till pension. Måste jag vänta så länge innan jag kan få uppleva dessa fantastiska höstfärger igen?

Grattis till fina bilder. Jag känner doften, smakar kvällskylan och hör löven prassla.

HåkanF
 
jo det var en helt okej tur :)

Men Rondane var väldigt speciellt, kanske pga all vit-grön mossa överallt. Kanske blir det lite enformigt i längden?

En person på ett norskt forum sade att han tyckte Rondane var det mest "onorska" område han varit i. Kanske ligger nåt i det, det skiljer sig i alla fall markant från fjordnorge som man kanske mest förknippar med Norge.

Sedan är jag lite missnöjd med att bilderna blev så oskarpa. Men det blåste en del, och det var lite svårt att hålla kameran stilla ibland. Sedan kanske min kamera har för lång slutartid (heter det väl?) också, vilket gör att den är känslig för rörelser...

Iaf, tack för positiv respons, Staffan och Håkan. Och angående det där med att vänta i 11 år, det kan ju inte kännas allt för kul :) Du får se till att bli "sjuk" strategiska veckor! ;-)
 
barre; sa:
Sedan är jag lite missnöjd med att bilderna blev så oskarpa. Men det blåste en del, och det var lite svårt att hålla kameran stilla ibland. Sedan kanske min kamera har för lång slutartid (heter det väl?) också, vilket gör att den är känslig för rörelser...

Man blir avundsjuk, ja! Varje sommar går så fort, även om man är i fjällen så ofta man kan..


Angående bildernas oskärpa: många gånger kan/bör man hjälpa upp bilderna med lite efterbehandling, exempelvis genom att skärpa dem lite i t ex Photoshop (funktionen oskarp mask) om man har det. Beroende på kameran och inställningar så behandlas bilden olika mycket, och man kan ofta vinna mycket på att göra en del själv!
 
millimeter; sa:
Angående bildernas oskärpa: många gånger kan/bör man hjälpa upp bilderna med lite efterbehandling, exempelvis genom att skärpa dem lite i t ex Photoshop (funktionen oskarp mask) om man har det. Beroende på kameran och inställningar så behandlas bilden olika mycket, och man kan ofta vinna mycket på att göra en del själv!

Oskarp mask, been there, done that ;)

Men bara ytterst lite, tyckte bilderna såg konstiga ut om man gjorde mer. Inte skarpa så att det hjälper liksom, utan skarpa så att det stör istället.

Men jag vet heller inte de optimala värdena i oskarp mask, måste nog läsa på lite...

Sedan är min kamera väldigt seg (och jag med kanske). Känns som att det är så osäkert exakt när bilden tas, och ibland verkar det ta en evighet från det man trycker på knappen tills bilden tas. Svårt att hålla stilla hela tiden... Ibland har jag t o m hunnit ta ned kameran innan bilden knäppts, och jag har kommit hem med bilder som visar marken där jag stod. :D

Den har ju rätt många år på nacken, nästa kamera jag köper kanske är lite snabbare att bli klar med autofocus och att knäppa bilden. Och jag kanske har blivit tålmodigare samtidigt ;-)
[Ändrat av barre 2006-10-31 kl 20:27]
 
millimeter; sa:
Beroende på kameran och inställningar så behandlas bilden olika mycket, och man kan ofta vinna mycket på att göra en del själv!

Nu har jag kollat lite på kamerans lika inställningar, och konstaterat att resultatet blir helt olika om man har olika inställningar (förvånande, liksom ;) Jag har bara haft den på Auto hela tiden innan, och då får jag väl de bilder jag förtjänar. Ska ta och läsa litegrann i manualen till kameran.

Borde ha lärt mig mer om detta tidigare, känner jag. vitbalans m.m. Men jag är så jävla slö bara, som Bosse Ringholm skulle ha sagt! ;)
 
barre; sa:
Den har ju rätt många år på nacken, nästa kamera jag köper kanske är lite snabbare att bli klar med autofocus och att knäppa bilden. Och jag kanske har blivit tålmodigare samtidigt ;-)
[Ändrat av barre 2006-10-31 kl 20:27]

Är det en kompaktkamera så får du nog räkna med väsentlig seghet, om man jämför med systemkameror. Just det där att man inte fattar när bilden tas tycker jag är jobbigt på kompaktkameror.

Du kanske känner till den, men http://www.fotosidan.se är ju precis som Utsidan fast för foto. Om du undrar nåt så kika där för nån har alldeles säkert svaret. :) Men om du frågar vilken ny kamera som är bäst får du räkna med låååånga debatter..
 
Re: Fina bilder!

^_^; sa:
Verkligen underbara bilder! Du ser ut att ha haft bra väder?

Först tänkte jag skriva njaa, men sen kom jag på att med tanke på att det var en bit in i oktober så kunde jag lika gärna haft snöstorm! Jag hade faktiskt nästan sommarvärme ibland, så jag ska inte klaga för mycket ;)
 
Ser ut att ha varit mer lyckat och bättre säsong än vintern. När vi skulle åka skidor där fick vi vandra stora delar av sträckorna och snön var rutten.

Blev inspirerad!
//Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Bilder från Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 11
Ljunggren Bilder sökes! Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
camoscio Lite Norge-bilder Fjällvandring 1
Nervös Bilder Grövelsjön Fjällvandring 4
Rollofunk Treriksvandring -bilder Fjällvandring 7
barre Bilder från en liten hösttur i Breheimen Fjällvandring 1
Newlin Classic bilder Fjällvandring 1
pergit Bilder på vad i Bastavagge Fjällvandring 12
Rollofunk Bilder och Video från Muotka - Kevo, Norra Finland Fjällvandring 19
camoscio Bilder från Trollheimen 27/7-1/8 Fjällvandring 4
Arctic Fox Bilder från Lermijavri Fjällvandring 4
downhilldesign sökes: fotografer med goda bilder Fjällvandring 0
camoscio Bilder av fjällvandring Fjällvandring 21
Wilde Sau Infraröda bilder från Sarek i aug-09 Fjällvandring 13
Charlotte_LL PS Några bilder till! Ds Fjällvandring 1
Weranda Bilder på Måskonåiveglaciären? Fjällvandring 0
barre Bilder från Breheimen Fjällvandring 0
Michel.B Bilder på Pulkas i Sarek eftersökes Fjällvandring 4
Morgan Bilder från Keb?? Fjällvandring 9
Avslutat medlemskap bilder från Norge Fjällvandring 2
barre Bilder från Romsdalsfjella Fjällvandring 2
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
barre Lite bilder från Trollheimen Fjällvandring 9
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
avslutat medlemskap1105 Bilder från Sarek Fjällvandring 1
erila107 Bilder till er från vår expedition Fjällvandring 7
oeriksson Berättelse och bilder från sommarens vandring Fjällvandring 7
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
kai Raport og bilder fra Sarek Fjällvandring 7
Sökes: Bilder på och berättelser om vandringsstavar till en hemsida Fjällvandring 1
Bilder från sommarens vandring kring Zermatt Fjällvandring 0
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
handbagsatdawn Rondane i sommar Fjällvandring 14
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Glännman Rondane Fjällvandring 4
tommystrom Vatten i Rondane Fjällvandring 3
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
Dennis Andersson Rondane mitten av maj? Fjällvandring 5
sofus81 Rondane nationalpark Fjällvandring 31
Gunsig Turtips Dovre/Rondane Fjällvandring 1
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
MickeOlle Turförslag Rondane - Dovre Fjällvandring 3
anse Vandring i Rondane i September. Fjällvandring 1
ecaemn Dovre / Rondane Fjällvandring 3
ecaemn Vandring i Dovre / Rondane Fjällvandring 1
Rondane i oktober Fjällvandring 4
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.