Bilder på vad i Bastavagge

Hej!
Månadsskiftet juli - augusti gick vi i Bastavagge. Jokken från Skajdasjvagge var så strid att vi valde att inte gå över. En del andra vandrare gick över och en del valde att vända. Denna jokk varierar ju väldigt i vattenflödet enligt Grundsten. Vi tog en bild på eftermiddagen när vi kom dit och en bild på morgonen efter då vattenståndet var cirka 15 cm lägre.
Hade varit skoj om någon är på väg dit och i så fall vill ta en bild och lägga ut den för att jämföra nu en månad senare. Eller framöver till våren exempelvis. Tycker det vore lärorikt.
Bilderna är tagna vid röset några hundra meter uppströms från Lulep Bastajåkkå räknat. Ni ser nog den kilformade stenen som vi tyckte var en bra fixpunkt. Dock valde alla att gå över längre ner där det förgrenar sig. Koordinaterna för intresserade är N 67°18.739 E 018°01.717.

Mvh, pergit
 

Bilagor

  • Vattenståndet på eftermiddagen.jpg
    Vattenståndet på eftermiddagen.jpg
    58.3 KB · Visningar: 2,127
  • Vattenståndet på morgonen.jpg
    Vattenståndet på morgonen.jpg
    65 KB · Visningar: 2,161
Ser inte kul ut det där. Pastavagge har helt klart sabbat mångas fjällplaner.

Ja, och det verkar vara ovanligt mycket sådant i år.

Jag har alltid tyckt att Basstavagge är ett tveksamt val om man går första gången i Sarek just med tanke på hur mycket vattennivåerna kan variera. Ändå är det vanligt att man rekommenderar denna färdväg som förstagångstur. Förvisso är det enkelt när det är lite vatten, men det vet man ju inte alltid i förväg.

Enklare start- /slut-punkter för premiärturen i Sarek om man vill passera Skarja är Suorva, alternativt Saltoluokta (via Södra sidan av Pietsaure - Gähppo/Vuovres - Guhkesvagge). Tycker
/Hans
 
Hej!
Månadsskiftet juli - augusti gick vi i Bastavagge. Jokken från Skajdasjvagge var så strid att vi valde att inte gå över. En del andra vandrare gick över och en del valde att vända. Denna jokk varierar ju väldigt i vattenflödet enligt Grundsten. Vi tog en bild på eftermiddagen när vi kom dit och en bild på morgonen efter då vattenståndet var cirka 15 cm lägre.

Gick ni fram till nästa jokk, den från Lulep-glaciären (på morgonen i så fall)? Om så, var djupet och strömmen liknande denna jokk eller upplevde ni den annorlunda? Undrar
/Hans
 
Nej vi gick aldrig vidare.Ursprungsplanen var att gå runt Ähpar och då att börja med att vada daljokken Lulep Bastajåhkå och gå motsols. Men denna var såklart också över vår förmåga. Men vi hade fina dagar i Östra delen av Bastavagge istället och passade på att utforska området.
 
Tidigt finns snöbrygga

Inspirerad av bilden i början av tråden...

minns jag min hittils ända vandring genom Basstavágge 18 år tillbaka. Jag har börjat skanna dias från det år. Bildkvalitén är inte ännu så bra som jag vill ha den, så det går inte snabbt att skanna dias ännu. Dessutom har jag mycket lite tid för det. Hoppas det blir bättre till vinter.

Jag fanns på plats redan mitt i juni och kom östfrån. Det fanns mycket snö genom Basstavágge, särskild i den västra hälften där snön dessutom ofta var ganska blöt. Det finns minnen om ca 5 km med regnbyxor som värn mot snö i stövlarna, man sjönk ganska djupt.

I området vid Skájdásvágge mynning i Basstavagge fanns som bilden visar mängder av snö. Och alltså inget problem med jåkken
 

Bilagor

  • 100008 kopi3.jpg
    100008 kopi3.jpg
    234.9 KB · Visningar: 1,516
Hej!
Vi var vid samma jokk ungefär samtidigt som er och fick också vända. Kanske var det er vi mötte vid Pastavagges mynning där vi tältat vid stora stenen?

Vi kom på kvällen och tvekade då vi tyckte jokken var för strid. Medan vi funderade på hur vi skulle göra kom det ett par som resolut stegade ut i forsen och gick över utan att tveka. Såg läskigt ut då de höll på att tappa balansen vid ett tillfälle.
Vi slog läger och väntade in morgonen, men det regnade hela natten så nästa dag forsade det bara ännu starkare.....

Så vi vände tillbaka och fick båtskjuts till Svine istället och fick en oförglömlig tur till Skierfe via renvaktarstugan på Njunjes. Fantastiskt!
 
Nyfiken

Hej!
Hur går det? Någon som vandrat i Bastavagge i år eller är på väg. Hade varit intressant och lärorikt med rapport och bild från nämnda vadställe.

Fjällhälsningar
Birgit och Pär
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weranda Bilder på Måskonåiveglaciären? Fjällvandring 0
Michel.B Bilder på Pulkas i Sarek eftersökes Fjällvandring 4
Sökes: Bilder på och berättelser om vandringsstavar till en hemsida Fjällvandring 1
Sverigesnationalparker.nu Bilder från Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 11
Ljunggren Bilder sökes! Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
camoscio Lite Norge-bilder Fjällvandring 1
Nervös Bilder Grövelsjön Fjällvandring 4
Rollofunk Treriksvandring -bilder Fjällvandring 7
barre Bilder från en liten hösttur i Breheimen Fjällvandring 1
Newlin Classic bilder Fjällvandring 1
Rollofunk Bilder och Video från Muotka - Kevo, Norra Finland Fjällvandring 19
camoscio Bilder från Trollheimen 27/7-1/8 Fjällvandring 4
Arctic Fox Bilder från Lermijavri Fjällvandring 4
downhilldesign sökes: fotografer med goda bilder Fjällvandring 0
camoscio Bilder av fjällvandring Fjällvandring 21
Wilde Sau Infraröda bilder från Sarek i aug-09 Fjällvandring 13
Charlotte_LL PS Några bilder till! Ds Fjällvandring 1
barre Bilder från Breheimen Fjällvandring 0
Morgan Bilder från Keb?? Fjällvandring 9
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
Avslutat medlemskap bilder från Norge Fjällvandring 2
barre Bilder från Romsdalsfjella Fjällvandring 2
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
barre Lite bilder från Trollheimen Fjällvandring 9
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
avslutat medlemskap1105 Bilder från Sarek Fjällvandring 1
erila107 Bilder till er från vår expedition Fjällvandring 7
oeriksson Berättelse och bilder från sommarens vandring Fjällvandring 7
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
kai Raport og bilder fra Sarek Fjällvandring 7
Bilder från sommarens vandring kring Zermatt Fjällvandring 0
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.