Rondane nationalpark

Hejsan. Jag håller på att planera en av mina fotoresor som jag ska göra nu i sommar. Det blir Ronden nationalpark.
Jag kommer ha startpunkt i Rondvassbu där det finns cafe och där man kan tälta och så.
Man parkerar bilen i Mysuseter, sen får man gå till Rondvassbu som ligger några kilometer bort.

Jag är ingen fjällvandrare eller vandrare överhuvudtaget så jag tänker bo civiliserat och bara ta dagsturer och inte bege mig alldeles för långt ifrån tältet. Det finns markerade rutter som jag tänker gå. Kommer inte bege mig ut i vildmarken.
Jag har dock en gps med norgekartan som jag kommer ha på hela tiden då jag alltid går vilse :)

Hur som helst, jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det hela. Jag kommer packa min stora bergans ryggsäck med kläder,tält,mat och stormkök och liknande saker. Sen har jag en annan ryggsäck, e fotoryggsäck med hela min fotoutrustning i. Hur hade ni gjort här? hade ni släpat två stora tunga ryggsäckar från bilen till tältstället (3-5km) och sen bara tagit med fotoryggsäcken på dagsturerna och låtit allt annat vara kvar i tältet, eller ska jag tänka om och försöka få plats med allting inklusive fotoutrustning i den stora ryggsäcken för att slippa ha med mig två väskor?

Kanske man kunde skaffa en sån hopfällbar skrinda/vagn annars för att få med all packning mellan bilen och tältplatsen?

JAg vet inte hur länge jag ska vara där men allt från 2-7 dagar skulle jag tro. troligtvis inte 7 dagar.

hur hade ni lagt upp det?
 
Hej!
Parkering vid "Spranget", grusväg fram till hytta. Så om du vill ha med en liten vagn så är det ju möjligt att ta sig fram. Även möjligt att hyra cykel på hytta. Dessa är parkerade vid "Spranget". Hopas du får en fin tur!
 
Hej!
Parkering vid "Spranget", grusväg fram till hytta. Så om du vill ha med en liten vagn så är det ju möjligt att ta sig fram. Även möjligt att hyra cykel på hytta. Dessa är parkerade vid "Spranget". Hopas du får en fin tur!

Menar du att jag ska parkera bilen vid "spranget" istället för mysuseter? och gå till rondvassbu därifrån?

Är det bättre att starta vid språnget jämfört med mysuseter?
 
Menar du att jag ska parkera bilen vid "spranget" istället för mysuseter? och gå till rondvassbu därifrån?

Är det bättre att starta vid språnget jämfört med mysuseter?

Spranget är betydligt närmare till Rondvassbu. Du passerar Mysuseter och fortsätter grusvägen några km till Spranget där det finns en fin parkering.
 
aha det känns ju smidigare kanske. det var någon som berättade för mig bara att man parkerade vid mysuseter. men då fortsätter man bara förbi det alltså?

Några andra tips i närheten (inte längre än 10 mil) som jag borde besöka när jag ändå är där?
Kanske blir enformigt att bara vara vid rondvassbu eftersom jag bara kommer befinna mig där.
 
ok det är såpass ändå.
Vet fortfarande inte riktigt hur jag ska lösa det än med packningen. Krångligt med två tunga ryggsäckar. Kan man förresten tälta i rondvassbu eller måste man in i själva parken för att tälta?
 
Du är ute på fjället redan vid Spranget så du kan tälta var som helst. Men tältar du på Hyttas område betalar du en avgift, då har du tillgång till toa, duch och liknande.
 
Enligt hyttas info är det 6 km till hytta. Miss av mig. Det finns riktigt fina tältplatser nära Spranget med god tillgång till vatten och fin utsikt. Tältar du där tar du en säck i taget går tillbaka till bilen och hämtar nästa. Men då får du förstås klara toabestyren ute i naturen och det kanske du inte vill.
 
Varför är din fotoryggsäck så tung och vad är tung? För en veckas tälttur bruka jag få med min kamerautrustning allt i samma säck på 95 liter och då har jag kamerahus, tre fasta vidvinklar och två småtelen med (200 macro och 80-200 zoom) + batterier och dukar och sådant smått. Det har bara varit när jag velat ha med mig 500at som jag har fått gå tillbaka och hämta det separat men är man bara ute en långhelg så får 500at plats direkt det med men då kanske jag har lämnat 80-200 hemma. Det beror ju lite på vad man ska fotografera och vilken utrustning man vill ha med.

Dagryggsäcken där fotogrejjerna är spänns fast tom på utsidan av ryggsäcken eller läggs under topplocket eller liknande den tar ingen plats alls i princip.

Så jag blir lite intresserad av vad du ska ha för utrustning med dig och vad du har för ryggsäck till fotoutrustningen. Har du mycket utrustning ? Är det så att du kanske inte behöver ha med allt ? Vad ska du fotografera för något ?

Ytterligare ett tips. Har du en sådan där otymplig (enligt mig) vadderad stel fotoryggsäck från exempelvis Lowe pro eller liknande så ta inte den utan ta en vanlig dagtursryggsäck som inte tar någon plats när den är tom. Då kan du packa allt i din Bergans och sen packar du om det du vill ha med i dagturssäcken.

En fråga till är ju hur stor din stora bergansryggsäck är?

Mvh / Johannes
 
Enligt hyttas info är det 6 km till hytta. Miss av mig. Det finns riktigt fina tältplatser nära Spranget med god tillgång till vatten och fin utsikt. Tältar du där tar du en säck i taget går tillbaka till bilen och hämtar nästa. Men då får du förstås klara toabestyren ute i naturen och det kanske du inte vill.


Tack för all info.
Att ha tillgång till toalett och dusch är ju helt klart smidigt. Att gå fram och tillbaka till bilen funkar ju om det inte är så långt. Inte så kul dock.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
handbagsatdawn Rondane i sommar Fjällvandring 14
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Glännman Rondane Fjällvandring 4
tommystrom Vatten i Rondane Fjällvandring 3
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
Dennis Andersson Rondane mitten av maj? Fjällvandring 5
Gunsig Turtips Dovre/Rondane Fjällvandring 1
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
MickeOlle Turförslag Rondane - Dovre Fjällvandring 3
anse Vandring i Rondane i September. Fjällvandring 1
ecaemn Dovre / Rondane Fjällvandring 3
ecaemn Vandring i Dovre / Rondane Fjällvandring 1
Rondane i oktober Fjällvandring 4
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
Ringblom Besöka Vadvetjåkka nationalpark Fjällvandring 4
Örnsätrarn Vindskydd i Sonfjällets nationalpark Fjällvandring 1
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
BASKAGGE Vandring Övre Dividals Nationalpark Fjällvandring 1
pajaro Abisko-Vadvetjåkka nationalpark och vidare norr om Torneträsk Fjällvandring 5
Palmenkott Vandring i Stora sjöfallets nationalpark Fjällvandring 24
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
tomhylsan Kebnekaise nationalpark Fjällvandring 6
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
Markholm Hohe tauern nationalpark Fjällvandring 4
avslut120813 Erfarenheter från Vadvetjåkka Nationalpark? Fjällvandring 5
guaruska Höjdmeter Sonfjällets nationalpark Fjällvandring 5
brigas hund i nationalpark-sverige och norge Fjällvandring 5
Sigi Rago Nationalpark Fjällvandring 6
Retrovirus Hund och Sareks nationalpark Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.