Treriksvandring -bilder

Var för några veckor sedan uppe kring Kilpisjärvi i 7 dagar under den bästa värmeböljan jag upplevt i fjällen. Rutten var Keinovuopio - Pältsastugan - Pältsadalen - Isdalen - Goldahytta - Sallooaivi - Jiehkkas - Kilpisjärvi, så Fjällkarta BD1 täckte hela rutten. Dessutom är området lätt att ta sig till med buss på Finska sida, eller från Tromsø. Väldigt få andra vandrare var ute, och stugvärden vid Pältsastugan verkade t.o.m. lite besviken av att vi inte stannade där för att hålla honom sällskap. Kan definitivt rekommendera! Lite bilder finns på Flickr: https://flic.kr/s/aHsjZfZGzQ
 

Bilagor

  • 14687860396_69cd7667a0_k.jpg
    14687860396_69cd7667a0_k.jpg
    13.5 KB · Visningar: 595
Kargt och vackert

Jag har också börjat en 15-dygns vandring i Keinovuopio, men jag valde den gången att vandra västerut/sydväst, där var det ett kargt men mycket vackert landskap.
Dina vackra bilder lockar mig att planera in en tur i Pältsan-/Treriks-området, Tack för det!
Med vänlig hälsning Lars
 
Tackar! Vädret medverkade nog fördelaktigt på bilderna.

Vi bor alla i Finland, så vi flög upp från Helsingfors till Kittilä (var billigare än tåget), och tog buss upp mot Kilpisjärvi därifrån. Det finns nog inga bra sätt att komma dit från Svenska sidan, så antingen via Finland eller Norge. Det går ett par bussar i dagen mellan Uleåborg/Rovaniemi och Tromsø, som kör förbi Keinovuopio vägskäl och igenom Kilpisjärvi.

Mygg, knott och bromsar var det rejält av, speciellt i början. Det hade varit fuktigt före vi kom, och sen slog värmeböljan in, så förhållandena var väl lämpliga. Var rätt obekvämt att försöka hitta balansen mellan täckande kläder mot insekterna, men tillräckligt svalka i +29C. Efter vi kom upp över trädgränsen inne i Pältsadalen lättade det lite med myggen, men bromsar fanns på alla höjder.

Området är verkligen fint och kargt. Speciellt Pältsadalen och Isdalen är imponerande. Leden från Treriksröset via Norska stugorna och söderut genom Isdalen är mest trafikerad, men utanför den är det mycket lugnt. Det här var tredje gången jag varit upp ditåt, och känns ännu inte slutkört för mig.
 
Ursäktar att det här kommer lite senare, men fick äntligen tid att editera ihop en liten film från vandringen. Hade med en Phantom quadcopter, som var rolig att flyga runt med och filma via GoPro. Länk till Vimeo: http://vimeo.com/101836312
 
Senast ändrad:
Hade som sagt tur med vädret, då quadcoptern är mycket vattenkänslig och något vinkänslig också. Haf älldre modell från DJI, Phantom1, med helt fast fäste för GoPron (Hero3 Black). En uppgradering kunde vara att hitta ett flytande fäste för kameran så filmerna skulle bli mindre vingliga. Men jag fick settet i utbyte av en kille, som tänkte skaffa sig proffsigare droneutrustning, så jag klagar inte:)

Phantom1 flyger kring 10min med ett batteri, så i praktiken blev det 3-4 filmkörningar per batteri. Hade 3 stycken med, och alla blev nog slutkörda. Kunde haft ett till eller så, men väntade mig inte att kunna flyga varje dag. I helhet vägde utrustningen lite på 1kg (drone, styre, GoPro och alla batterier) så mycket mer skulle jag nog inte heller gärna bära med mig på en veckas vandring. Bra ställen att flyga på dock. Väldigt få träd att flyga in dronen i;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Bilder från Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 11
Ljunggren Bilder sökes! Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
camoscio Lite Norge-bilder Fjällvandring 1
Nervös Bilder Grövelsjön Fjällvandring 4
barre Bilder från en liten hösttur i Breheimen Fjällvandring 1
Newlin Classic bilder Fjällvandring 1
pergit Bilder på vad i Bastavagge Fjällvandring 12
Rollofunk Bilder och Video från Muotka - Kevo, Norra Finland Fjällvandring 19
camoscio Bilder från Trollheimen 27/7-1/8 Fjällvandring 4
Arctic Fox Bilder från Lermijavri Fjällvandring 4
downhilldesign sökes: fotografer med goda bilder Fjällvandring 0
camoscio Bilder av fjällvandring Fjällvandring 21
Wilde Sau Infraröda bilder från Sarek i aug-09 Fjällvandring 13
Charlotte_LL PS Några bilder till! Ds Fjällvandring 1
Weranda Bilder på Måskonåiveglaciären? Fjällvandring 0
barre Bilder från Breheimen Fjällvandring 0
Michel.B Bilder på Pulkas i Sarek eftersökes Fjällvandring 4
Morgan Bilder från Keb?? Fjällvandring 9
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
Avslutat medlemskap bilder från Norge Fjällvandring 2
barre Bilder från Romsdalsfjella Fjällvandring 2
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
barre Lite bilder från Trollheimen Fjällvandring 9
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
avslutat medlemskap1105 Bilder från Sarek Fjällvandring 1
erila107 Bilder till er från vår expedition Fjällvandring 7
oeriksson Berättelse och bilder från sommarens vandring Fjällvandring 7
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
kai Raport og bilder fra Sarek Fjällvandring 7
Sökes: Bilder på och berättelser om vandringsstavar till en hemsida Fjällvandring 1
Bilder från sommarens vandring kring Zermatt Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.