Jämtlandstriangeln maj/juni

Är det någon som vet hur det ser ut med snö för tillfället i Jämtlandstriangeln? Planen är att påbörja vandring från Blåhammaren precis vid månadsskiftet och får av SMHI uppfattningen att det börjar bli något varmare, men jag undrar om det är någon som sett med egna ögon hur det ser ut med snö på marken.
 
Som du ser på webkameran är det "full vinter" på kalfjället. Men snötäcket är inte heltäckande, gissar att om man ska åka skidor efter Jämtlandtriangeln får man söka snöfälten. Ska man vandra är det tvärt om, man får leta barfläckar, inte följa leden.

Jag personligen skulle vandrat kring Vålådalen. Stensdalen, Lunndörren etc. Snöfritt och ganska upptorkat. Men var ändå medveten att det är väldigt tidigt på vandringssäsongen, våren är ovanligt sen i år.
 
Håller med, Vålådalen är nog lite slugare...

Hej

Jag ska också upp till Jämtlandsfjällen i om typ 10 dagar och vi ska starta i Vålådalen. Jag har vid tidigare tillfällen tagit mig fram i fjällen när det varit lika mycket snö som det är vid triangeln just nu. Och det är klart jobbigare än man kan tro. Framför allt om snön inte har "satt sig", vilket mycket väl kan vara fallet i år då det inte varit några långa perioder med värme än så länge. Vid dessa tillfällen får man räkna med att snön bitvis är "rutten" och nästan helt saknar bärighet. Jag har varit med om att sjunka ner till låren i is-vatten-snö-sörja och vid sådana tillfällen får man vara mycket nöjd om man tar sig fram en km per timme.

/ Stefan
 
Jag hade också tänkt mig en tur i Jämtlandsfjällen, förmodligen Lunndörren, vandra från Tossåsen till vindskyddet i Lunndörren och sen tillbaka till Tossåsen på en dag men blir lite osäker på snöläget där när jag fick se helags webbkamera....
 
Jag vandrade från Vallbo (7 km från Vålådalen) till Issjödalen igår. Ca 3 plusgrader, regn, snö, hagel och sol inom loppet av ett par timmar. På marken låg det nyfallen snö och stigen var delvis som en fors. När jag kom upp lite högre låg det ibland gammal snö i skogen. Från ca 800 meter låg mängder av snö och jag gissar att all terräng över ca 850 meter är mer eller mindre snötäckt (kan ha fel, men när jag tittar ut på fjällen runt omkring mig (Åre) är det snöfritt i dalen och en bit upp på fjällsidorna. Högre upp dominerar snön, Hade tänkt gå över till Pyramiderna men hade för dåliga kläder/sko för att plumsa i snö.

Tror att enda sättet att ta sig runt kring Sylarna och Helags just nu är på skidor.
 
Jag vandrade från Vallbo (7 km från Vålådalen) till Issjödalen igår. Ca 3 plusgrader, regn, snö, hagel och sol inom loppet av ett par timmar. På marken låg det nyfallen snö och stigen var delvis som en fors. När jag kom upp lite högre låg det ibland gammal snö i skogen. Från ca 800 meter låg mängder av snö och jag gissar att all terräng över ca 850 meter är mer eller mindre snötäckt (kan ha fel, men när jag tittar ut på fjällen runt omkring mig (Åre) är det snöfritt i dalen och en bit upp på fjällsidorna. Högre upp dominerar snön, Hade tänkt gå över till Pyramiderna men hade för dåliga kläder/sko för att plumsa i snö.

Tror att enda sättet att ta sig runt kring Sylarna och Helags just nu är på skidor.
Bra info, väldigt vad långsam våren är i år. Men bara det blir varmt några dagar i rad antar jag att det går rätt snabbt
 
Håller med!!

Jo tack för den uppdateringen. Är som lite nöjd med att det trots allt är en vecka kvar till vi ska ut på vår lilla vandring!! Lyckligtvis ser det ut att bli plusgrader dygnet runt hela veckan....om man nu tror på SMHI´s gissningar.

Trevligt nog finns det ju mycket att se även nere i skogen runt vålådalen, så man måste ju upp på kalfjället :)

/ Stefan
 
Igår pratade jag med en kille som jobbar ute på fjället här i Åretrakten. Han sa att de fortfarande kör skoter till Sylarna, att de fortfarande har minusgrader på nätterna och att det är otänkbart att vandra där just nu. Han tipsade alla som vill komma till Jämtlandsfjällen inom den närmaste tiden att gå till Lunddörren och Stensdalen istället. Tyvärr.
 
Instämmer i vad övriga har sagt. Då mitt gäng endast hade möjlighet att dra ut v 24 så blir det Vålådalen för oss. Är glad att vi inte tänka pröva på vindelfjällen ist. Här är några bilder från Vålådalen i början på maj: http://www.traningsgladje.se/blanktjarn-valadalen/

Mitt råd är att vara flexibel med tid och rutt och vid behov stanna där det är snöfritt och gå dagsturer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pauwii Jämtlandstriangeln Fjällvandring 10
Consultra Aktuellt myggläge i Jämtlandstriangeln??? Fjällvandring 16
Peter87a Eldstäder Jämtlandstriangeln Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
ZettLind Jämtlandstriangeln Fjällvandring 2
pajaflow Jämtlandstriangeln Fjällvandring 14
everest4ever jämtlandstriangeln Fjällvandring 3
streakingcaddis Istället för Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
carfredrikjonson Jämtlandstriangeln - två etapper på en dag? Fjällvandring 9
Fredde_74 Jämtlandstriangeln boende Fjällvandring 10
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
franke Samåkning jämtlandstriangeln :) Fjällvandring 1
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Knallarn Jämtlandstriangeln början av juni - möjligt? Fjällvandring 25
Dalu0700 Singelvandring Jämtlandstriangeln Juli 16 – Juli 19 Fjällvandring 0
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
Knawt Jämtlandstriangeln v31 Fjällvandring 11
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Ivar.T Jämtlandstriangeln sista veckan i juni Fjällvandring 16
berekson Jämtlandstriangeln med barn Fjällvandring 11
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Norrskenet Tips jämtlandstriangeln Fjällvandring 6
Jocklas Grövelsjön eller Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 12
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Norbergr Jämtlandstriangeln eller Vålådalen? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
meringa Huggormar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 8
petter_b Planering Jämtlandstriangeln Fjällvandring 15
Kicki_86 Frukost i Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
Johansp Jämtlandstriangeln kring midsommar Fjällvandring 0
pfilipsson Status kring Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 6
andrea_b Jämtlandstriangeln Fjällvandring 19
Mr. O Fiske utmed Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
thewanderer Jämtlandstriangeln V41-v42? Fjällvandring 1
Daddy Jämtlandstriangeln - med fiske?? Fjällvandring 0
xtrem Jämtlandstriangeln i helgen..? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.