Jämtlandstriangeln första gången

Hej !

Jag och en kompis tänkte som sagt vandra jämtlandstriangeln eftersom det är fina vyer och känns bra att starta med en lätt led.

Tidsplaneringen är ungefär 4-5 dagar, vi tänkte hinna med en eller två toppbestigningar. Sylarna (Syltoppen?) känns ju självskriven. Hur vet man vilken väg upp på berget man ska ta eller är det bara ta den som ser bäst ut ?
Tips på nån till topp man kan knata upp på ?
Var får man tag i en karta över området?


Tält och laga den mesta maten själva.

Så alla tips och råd godtas
 
Hur vet man vilken väg upp på berget man ska ta eller är det bara ta den som ser bäst ut ?
Man kan kolla på kartan hur höjdkurvorna ser ut där Du ska upp.
Sitter de tätt på kartan=brant
Glesare=mindre brant

getout.se säljer säkert en karta. Du ska ha Lantmäteriets fjällkarta (lila färg).
 
Kartan heter Z6 Storlien - Ljungdalen

Gå upp på Sylarna är inga problem. En bra tur är att följa stigen från Sylarnas fjällstation och sedan hålla rakt upp för lillsylen. Därefter följer man bara kammen bort till storsylen. Ner går man lämpligast via toppen 1624 och skråar ner mot stigen till fjällstationen.

Bifogar en bild över kammen sett från lillsylen mot storsylen så får du en uppfattning. Du kan urskilja lite folk på kammen om man tittar noga.
 

Bilagor

  • 4370654963_12f8c041fc_b.jpg
    4370654963_12f8c041fc_b.jpg
    102.8 KB · Visningar: 3,889
RE Jämtland

Hej
Kolla med Sylarnas fjällstation dom har haft ledbeskrivningar och även turer med färdledare till någon av topparna. Kartor brukar fjällstationerna ha på sortimentet.

MVH Jorma M
 
Var upp och gick turen v.29. Det blev en snabbvisit kan man säga :p
Här kommer en kort sammanfatting om vandringen. Kanske skriver en artikel framöver...

Vi kom upp med bilen på tisdag eftermiddag och åkte hem på torsdag eftermiddag.
Jag och en kompis gick triangeln.

Planen var att går triangeln "omvänd" för att timea in vädret för en tripp upp så Syltoppen.
Vi gick alltså;
Första dagen Storulvån - Blåhammaren.
Avstickare upp till en liten topp.

Andra dagen: Blåhammaren - Sylarna
Sista biten upp till stationen tog bra :))

Tredje dagen: Sylarna - Storulvån.
Pågrund av dåligt väder på Sylarna så bestämde vi hos för att gå tillbaka och åka hem.
 
Syltoppen

Hejsan! Tänkte sno denna tråden lite...
Själv har jag funderingar på jämtlandsfjällen nästa år. Har bara en fjällvandring tidigare: Abisko-Keb-Nikka -09. Hur är toppen på Sylen egentligen? På fotot ovan ser det farligt ut att gå till toppen, eller "stigen" upp är kanske bredare än vad den ser ut på bilden(?). Kommer ihåg förra året uppe på Keb. När det var 5-10 meter kvar till toppen såg det lugnt ut. Men sen de sista metrarna blev det stup-brant åt båda hållen. Kändes faktiskt livsfarligt. Tur var att gänget före lånade ut sina ispiggar(?) till mig. Jag hade ju inga stegjärn på mig.
Kan lika bra passa på att även fråga när på året jämtlandsfjällen är som bäst. Har hört att höstfärgerna kommer i sep. Hur e de med mygg o knott? Vandringen -09 var det inte så farligt och då gick vi andra halvan aug.
Hur är vandringstrafiken i jämlandsfjällen jämfört med Abisko-Nikkaluokta?
Kommer att tälta.

Mvh/Martin
 
Tjena m !

Försöker svara så bra ja kan på några av dina frågor :)

Hur är toppen på Sylen egentligen?
På vår vandring blev det tyvärr ingen topptur, men vi tältade uppe vid Sylarnas fjällstation och kunde man se berget väl. Vädret var så dåligt för oss att vi aldrig såg toppen och kammen. Det ser brant ut, fast håller man sig till normalleden så ska det inte vara några problem, ifall man har förnuft. Inne på stationen finns en liten karta och ledbeskrivning. Om du har Kebbestigning i bakfickan så bör det här inte vara nått problem, håll koll på vädret bara ! Tror inte du vill stå på kammen i 2 meters dimma :)

Bästa årstiden för Jämttriangeln vet jag faktiskt inte, det är väl som vanligt väst vinden som kan vara stark. Se till att du kan att spänna tältets stormlinor hårt och rätt !
(Trodde tältet skulle blåsa bort uppe vid Sylarna :p Såg tyvärr ett tält morgon efter som blåst sönder, ett kupoltält. Hade knäckts på samma sidan som vinden slog.)
Tveka inte att köra på tält om du vill ha mer känsla :)

Om du har kungsleden och en keb bestigning i bagaget så är det här modell mindre. Det är upp till dig hur det går :)

EDIT: tillägg. Varför inte gå nu på slutet av sommaren ? Mindre folk och mygg.
 
Tiden finns inte nu riktigt. En 3 års och en 2 månaders kottar hemma :eek:) så jag hoppar över detta året. Tänkte ta i slutet på nästa sommar istället. Vill slippa mygg och knott. Eventuellt hänger hunden med.
Hur upplevde du trafiken på stigarna, tät eller?

Mvh/Martin
 
Trafiken njaa.. väldigt lite folk hade väntat mig mer. Mötte och gick om barnfamiljer mest. På Torsdagen dock på sluttampen ner mot storulvåns station (normala utgångspunkten) så mötte vi en hel drös som var på väg upp på fjället. Jag tror även att det var pågrund av vår vandring som gick åt "fel" håll på triangeln bidrog till att vi gick med mindre människor :)

Huvuddelen går väl Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån, vi gick tvärtom och därför mötte vi mer folk, de som gick i samma riktning som hos gick vi ifrån. Då det var barnfamiljer.

Kort och kort du behöver inte trängas som man säg hehe. Det är inget fjällräven classic precis :p
 
Hejsan! Tänkte sno denna tråden lite...
Själv har jag funderingar på jämtlandsfjällen nästa år. Har bara en fjällvandring tidigare: Abisko-Keb-Nikka -09. Hur är toppen på Sylen egentligen? På fotot ovan ser det farligt ut att gå till toppen, eller "stigen" upp är kanske bredare än vad den ser ut på bilden(?). Kommer ihåg förra året uppe på Keb. När det var 5-10 meter kvar till toppen såg det lugnt ut. Men sen de sista metrarna blev det stup-brant åt båda hållen. Kändes faktiskt livsfarligt. Tur var att gänget före lånade ut sina ispiggar(?) till mig. Jag hade ju inga stegjärn på mig.
Kan lika bra passa på att även fråga när på året jämtlandsfjällen är som bäst. Har hört att höstfärgerna kommer i sep. Hur e de med mygg o knott? Vandringen -09 var det inte så farligt och då gick vi andra halvan aug.
Hur är vandringstrafiken i jämlandsfjällen jämfört med Abisko-Nikkaluokta?
Kommer att tälta.

Mvh/Martin

Kebnekaises sydtopp är ju en snö/is-formation som kan bli väldigt hal om isen är barsmält t ex. Syltoppen är sten så man halkar inte omkring på samma vis.

Kammen till toppen kan verka smal, men i själva verket är det ju inte svårt att gå på en kam som är några meter bred så länge man inte har svindel och snubblar till å det grövsta. Jag har inte varit på Syltoppen men östsidan av toppkammen är väl rejält brant så det handlar nog mest om hur man upplever att ha ett stup bredvid sig. Men som sagt, håller man sig ett par meter från kanten så är det ju rent objektivt inte svår vandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
Pauwii Jämtlandstriangeln Fjällvandring 10
Consultra Aktuellt myggläge i Jämtlandstriangeln??? Fjällvandring 16
Peter87a Eldstäder Jämtlandstriangeln Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
ZettLind Jämtlandstriangeln Fjällvandring 2
pajaflow Jämtlandstriangeln Fjällvandring 14
everest4ever jämtlandstriangeln Fjällvandring 3
streakingcaddis Istället för Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
carfredrikjonson Jämtlandstriangeln - två etapper på en dag? Fjällvandring 9
Fredde_74 Jämtlandstriangeln boende Fjällvandring 10
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
franke Samåkning jämtlandstriangeln :) Fjällvandring 1
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Knallarn Jämtlandstriangeln början av juni - möjligt? Fjällvandring 25
Dalu0700 Singelvandring Jämtlandstriangeln Juli 16 – Juli 19 Fjällvandring 0
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
Knawt Jämtlandstriangeln v31 Fjällvandring 11
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Ivar.T Jämtlandstriangeln sista veckan i juni Fjällvandring 16
berekson Jämtlandstriangeln med barn Fjällvandring 11
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
rolang Jämtlandstriangeln maj/juni Fjällvandring 11
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Norrskenet Tips jämtlandstriangeln Fjällvandring 6
Jocklas Grövelsjön eller Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 12
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Norbergr Jämtlandstriangeln eller Vålådalen? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
meringa Huggormar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 8
petter_b Planering Jämtlandstriangeln Fjällvandring 15
Kicki_86 Frukost i Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
Johansp Jämtlandstriangeln kring midsommar Fjällvandring 0
pfilipsson Status kring Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 6
andrea_b Jämtlandstriangeln Fjällvandring 19
Mr. O Fiske utmed Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
thewanderer Jämtlandstriangeln V41-v42? Fjällvandring 1
Daddy Jämtlandstriangeln - med fiske?? Fjällvandring 0
xtrem Jämtlandstriangeln i helgen..? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.