Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln?

Hej!

Jag sitter och funderar på två olika leder. Dels Kungsleden Abisko-Nikkaloukta via Kebnekaise, och dels Jämtlandstriangeln och vill höra lite för och nackdelar med dessa två leder och vad ni tror skulle passa.

Det är jag (kille nyss fyllda 20, något överviktig men hyfsad kondition, viss fjällvana) och min assistent som jag har pga min autism-diagnos (man 46 år, bra kondition, mycket fjällvan, vi kan kalla honom D) som ska vandra.

Vi har pratat lite om Jämtlandstriangeln men min spontana tanke är att det kanske är för lätt för D, för jag vill att även han ska få glädje av turen och att han inte bara ska se det som något att göra bara för min skull. Jag tänker att jag även har en del att lära av honom, då han även varit tex i Sarek. En av de saker jag drömmer om före min död, är att bestiga Kebnekaise, men tänker att jag kanske inte klarar det innan jag lyckats gå ner i vikt och det är inget jag kommer prioritera det närmaste året då jag inte bedömer att jag påverkas av det i vardagen.

Då jag, som tidigare enbart gått dagsturer i Åre och Funäsfjällen, fått i uppdrag att välja led, behöver jag er hjälp för att turen ska bli till belåtenhet både för mig och för D. Om det har någon betydelse blir vandringen troligtvis i juni, kanske i juli.

Mina önskemål för turen är enligt följande:
* Medelsvår vandring, jag vill att det ska bli en utmaning, men vill inte stupa heller om jag säger så.
* Vill gärna ha chansen att se renar.
* Vill även se den genuina fjällmiljön.
* Vill att även D, som vi tidigare sagt är erfaren fjällvandrare, ska ha glädje av turen samtidigt som jag också ska klara av den.
* Om det är möjligt någonstans vore det kul med fiskestopp någonstans på vägen, om det finns någon bra led med närhet till bra fiskevatten.
* Vi får max vara borta 10 dagar, med tanke på D;s arbetstider. Minst 3-4 dagar.
* Jag ser gärna att vi går en led där vi väntas möta andra vandrare.
* Jag vill ha möjligheten att fritt välja mellan fjällstation eller tält att sova på - alltså tillgång till fjällstation.

Vi funderar alltså på Jämtlandstriangeln eller Kungsleden Abisko-Nikka, ev via Kebne och bestiga det, och skulle höra vad ni tror blir lämpligast för både mig och D? Om ni känner till några andra leder som ni tror stämmer bättre in på våra önskemål, får ni gärna framföra dessa också.

Tusen tack för hjälpen.
 
Hej!

Jag sitter och funderar på två olika leder. Dels Kungsleden Abisko-Nikkaloukta via Kebnekaise, och dels Jämtlandstriangeln och vill höra lite för och nackdelar med dessa två leder och vad ni tror skulle passa.

Det är jag (kille nyss fyllda 20, något överviktig men hyfsad kondition, viss fjällvana) och min assistent som jag har pga min autism-diagnos (man 46 år, bra kondition, mycket fjällvan, vi kan kalla honom D) som ska vandra.

Vi har pratat lite om Jämtlandstriangeln men min spontana tanke är att det kanske är för lätt för D, för jag vill att även han ska få glädje av turen och att han inte bara ska se det som något att göra bara för min skull. Jag tänker att jag även har en del att lära av honom, då han även varit tex i Sarek. En av de saker jag drömmer om före min död, är att bestiga Kebnekaise, men tänker att jag kanske inte klarar det innan jag lyckats gå ner i vikt och det är inget jag kommer prioritera det närmaste året då jag inte bedömer att jag påverkas av det i vardagen.

Då jag, som tidigare enbart gått dagsturer i Åre och Funäsfjällen, fått i uppdrag att välja led, behöver jag er hjälp för att turen ska bli till belåtenhet både för mig och för D. Om det har någon betydelse blir vandringen troligtvis i juni, kanske i juli.

Mina önskemål för turen är enligt följande:
* Medelsvår vandring, jag vill att det ska bli en utmaning, men vill inte stupa heller om jag säger så.
* Vill gärna ha chansen att se renar.
* Vill även se den genuina fjällmiljön.
* Vill att även D, som vi tidigare sagt är erfaren fjällvandrare, ska ha glädje av turen samtidigt som jag också ska klara av den.
* Om det är möjligt någonstans vore det kul med fiskestopp någonstans på vägen, om det finns någon bra led med närhet till bra fiskevatten.
* Vi får max vara borta 10 dagar, med tanke på D;s arbetstider. Minst 3-4 dagar.
* Jag ser gärna att vi går en led där vi väntas möta andra vandrare.
* Jag vill ha möjligheten att fritt välja mellan fjällstation eller tält att sova på - alltså tillgång till fjällstation.

Vi funderar alltså på Jämtlandstriangeln eller Kungsleden Abisko-Nikka, ev via Kebne och bestiga det, och skulle höra vad ni tror blir lämpligast för både mig och D? Om ni känner till några andra leder som ni tror stämmer bättre in på våra önskemål, får ni gärna framföra dessa också.

Tusen tack för hjälpen.

Om du vill kunna bo på fjällstation så välj Jämtlandstriangeln. Stugorna på leden mellan Abisko och Kebnekaise är fjällstugor. Dessa har mycket lägre standard än fjällstationer. Det finns tex inget rinnande vatten, stugorna saknar el och det är utedass som gäller.
 
Den i mitt tycke finaste fjällstationen är Saltoluokta och ni kan välja att gå ner till Kvikkjokk eller ToR Sitojaure ev med båttur till samevistet Rinim för en kort tur in i Sarek (Pastavagge). Det finns fiskevatten i närheten av stationen.

Går ni ner mot Kvikkjokk lägg in en extra dag för Skierfeklippan och hoppas på bra väder för utsikten är helt fantastisk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skierfe.

http://www.svenskaturistforeningen..../Fjallstationer/STF-Saltoluokta-Fjallstation/
 
Hej Hannes,
att gå i norra Sverige i juni kan betyda rester av snö och vårflod, beroende på när i månaden ni tänkt er, och hur mycket snö som kommit - kolla när stugorna öppnar för säsongen.
I Sverige finns ganska få fjällstationer, men ganska många fjällstugor utmed de större lederna.
Jag tror att om ni kommer att växla mellan tält och att sova inne kommer ni att trivas i fjällstugorna minst lika bra som på fjällstationer - på stugorna delar man sovrum och kök med andra vandrare och hjälps åt med vattenhämtning, städning mm, och man kan sitta och prata om hur dagen/leden/annat varit på kvällen - och på somliga kan man bada bastu. Man kan också tälta utanför stugor mot avgift.
Personligen tycker jag att Kebnekaisefjällen är mer storslagna än Jämtlandsfjällen, utan att för den skull vara alltför ansträngande eftersom lederna gå nere i dalarna. Man kan också göra varianter på turen, t.ex. gå via Vistas och Nallo till Sälka. Man kan också gå upp på Kebnekaise från väster, då kan man också tälta ett stycke upp i dalen så att toppturen inte blir så tung. Om det är fint väder, annars är toppen rätt trist (en stor snöhög i dimma kan man se med mindre ansträngning...).
Ett annat område som kan vara fint att gå i är Västerbottenfjällen, här finns också trevliga stugor, fisket lär vara bra, Syterskalet är häftigt att vandra igenom och här finns också toppar att bestiga om andan faller på.
Lycka till med planerandet, och koncentrera dig på konditionen om du vill upp på toppen!
/Lotta
 
Sträckan från Abisko till Alesjaure är ganska långdragen och inte så givande som man skulle kunna önska. Ett intressant alternativ är att gå igenom Vistasvagge istället. Tar ni båten 12 km till den övre bryggan bör ni hinna till Vistasstugan på en dag. Därefter går ni igenom Stuor Räitavagge till Sälka och ansluter med Kungsleden. I övre delarna av Vistasvagge så har ni några av Sveriges mäktigaste och brantaste fjäll ovanför er, försedda med svindlande klippstup.
 
Hej!

Jag sitter och funderar på två olika leder. Dels Kungsleden Abisko-Nikkaloukta via Kebnekaise, och dels Jämtlandstriangeln och vill höra lite för och nackdelar med dessa två leder och vad ni tror skulle passa.

Det är jag (kille nyss fyllda 20, något överviktig men hyfsad kondition, viss fjällvana) och min assistent som jag har pga min autism-diagnos (man 46 år, bra kondition, mycket fjällvan, vi kan kalla honom D) som ska vandra.

Vi har pratat lite om Jämtlandstriangeln men min spontana tanke är att det kanske är för lätt för D, för jag vill att även han ska få glädje av turen och att han inte bara ska se det som något att göra bara för min skull. Jag tänker att jag även har en del att lära av honom, då han även varit tex i Sarek. En av de saker jag drömmer om före min död, är att bestiga Kebnekaise, men tänker att jag kanske inte klarar det innan jag lyckats gå ner i vikt och det är inget jag kommer prioritera det närmaste året då jag inte bedömer att jag påverkas av det i vardagen.

Då jag, som tidigare enbart gått dagsturer i Åre och Funäsfjällen, fått i uppdrag att välja led, behöver jag er hjälp för att turen ska bli till belåtenhet både för mig och för D. Om det har någon betydelse blir vandringen troligtvis i juni, kanske i juli.

Mina önskemål för turen är enligt följande:
* Medelsvår vandring, jag vill att det ska bli en utmaning, men vill inte stupa heller om jag säger så.
* Vill gärna ha chansen att se renar.
* Vill även se den genuina fjällmiljön.
* Vill att även D, som vi tidigare sagt är erfaren fjällvandrare, ska ha glädje av turen samtidigt som jag också ska klara av den.
* Om det är möjligt någonstans vore det kul med fiskestopp någonstans på vägen, om det finns någon bra led med närhet till bra fiskevatten.
* Vi får max vara borta 10 dagar, med tanke på D;s arbetstider. Minst 3-4 dagar.
* Jag ser gärna att vi går en led där vi väntas möta andra vandrare.
* Jag vill ha möjligheten att fritt välja mellan fjällstation eller tält att sova på - alltså tillgång till fjällstation.

Vi funderar alltså på Jämtlandstriangeln eller Kungsleden Abisko-Nikka, ev via Kebne och bestiga det, och skulle höra vad ni tror blir lämpligast för både mig och D? Om ni känner till några andra leder som ni tror stämmer bättre in på våra önskemål, får ni gärna framföra dessa också.

Tusen tack för hjälpen.


Antar att ni/ din assistent har bra erfaring med fjällen, men med tanke på det riktiga nybörjarmisstag som jag och min vän gjorde på vår första vandring (i Jämtland) där vi hamnade mitt bland laviner, vårforsar och knakande snö som gled runt på rinnande vatten, så tänker jag alltid att juni + fjällen är ingen bra idé. Men det var i och för sig första veckan i Juni.

Hur som helst:

Jämtlandstriangeln, + och -:
- Du träffar garanterat folk
- Fjällstationer både på Blåhammaren, Storulvån och Sylarna
- Kort led, inte så krävande, inte så långa etapper
- Vackra omgivningar, genuin fjällmiljö men lite rundare och mjukare berg än Lappland- Mer vegetation, vad jag minns. Lummigare.
- Renar! Och lämmelår, när vi gick. :)
- Perfekt med 4 dagar, så har ni en extra dag


Abisko-Nikkaluokta
- Pampigare natur, högre berg, lite kargare
- Du träffar garanterat folk
- Längre vandring (vi gick 7 dagar tror jag, då med all mat, tält, spritkök osv) så lite jobbigare på det viset. Hade varit fint med någon extra dag. Däremot är det kort mellan flera av stugorna (12-14km), så man kommer tidigt fram.
- Håller med den som att skrev Abisko-Alesjaure är en ganska segdragen etapp! Vi hade förvisso hällregn och snålblåst hela den dagen, så vi såg nog inte sträckan från dess bästa sida. Det är väl också där som det är möjligt att ta en (dyr) båttur för att kapa turen med 6 km.
- Renar och genuin fjällmiljö. Och lämlar, grodor och älg tätt inpå!
- Lite trist vandring även Kebnekaise - Nikkaluokta. Men väldigt lättvandrat! Det var som en vanlig grusväg rätt genom skogen och massvis med folkhär vi gick. Tappade totalt vildmarkskänslan som ändå infunnit sig tidigare under vandringen. Kebnekaise fjällstation var stort och turistigt och hade till och med Wi-Fi, vilket blev en kontrast till vårt nyfunna vildmarksliv. ;)


Båda lederna var lätta att ta sig till och från. Jag tycker nog personligen att Kungsleden var snäppet bättre, men jag gillar också just den natur som finns längre norrut och vill gärna vara ute en längre period.

Vad gäller "medelsvår vandring" räknas ju båda lederna som generellt lättvandrade och lämpar sig för nybörjare. Ska ni bo i stugor/på fjällstation, behöver ni ju inte ha mycket packning och det påverkar ju mycket. Som sagt överlag rätt korta dagsetapper mellan stugorna, så tid finns att vila.

Det är ju alltid bra att ha någon extradag och då kan man ju ta en vilodag om det är.

Jag tänker mig att alla kan få ut något av en led som Jämtlandstriagneln ändå, det kanske inte blir en utmaning, men alla som gillar att vistas i fjällmiljö kan väl njuta av den. Jag skulle säga att Kungsleden kräver mer just pga att den är längre.
 
At du vill ha JUni pekar på Jämtland tycker jag, och där kan du även lägga upp en tur du kan planera om. Säg att dy har en grundplanering med

Storulvån
Blåhammaren
Sylarna
topptur
Helags
topptur
Gåsen
Storulvån

Så har du 7 dagar, släng sen i 2 vilodagar. så får du 9, men har även möjlighet att korta av det . Dels att från Sylarna gå direkt Gåsen, eller till och med Storulvån.

Allt utom Gåsen är fjällstationer, Gåsen är stuga. Du får både vidder och alpina massiv.

Så kan du ta Kebnekajse ett annat år med erfarenheter från Jämtland i bagaget.
 
Båda turerna är fina. Jag är ganska säker på att du klarar Abisko - nikka, bara ni har lite tid. Ingen svår vandring. Stugor finns. Finns stugor, men inte så många stationer som jämtlandstriangeln. Lite mer utmaning, men ändå ganska tillrättalagt.

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
annejulie.andersen.9 Kungsleden: Abisko - Hemavan Fjällvandring 7
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Kjell-Arne Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager Fjällvandring 4
Johansp Kungsleden abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 12
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
Per Edvardsson Kungsleden (Abisko-Kebnekaise) Fjällvandring 6
Lulelöparn Rekordtid Kungsleden Abisko - Hemavan Fjällvandring 6
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
mothesta Kungsleden söderut från Abisko Fjällvandring 4
laurentiusweg Abisko-Nikkaluokta öster om kungsleden Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.