Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september?

Halloj halloj! Har skrivit här innan, men nu är det dags igen! Jag ska vandra i Jämtland om två veckor och har nu bestämt mig för Jämtlandstriangeln då jag fortfarande är relativt nybörjare vad det gäller vandring och tältning. Jag tänkte först göra en längre vandring från undersköna Vålådalen till Storulvån men jag inser att det blir för mycket för mig. Bättre att ta en kortare sträcka då och hellre försöka mig på den längre vandringen när jag har lite mer erfarenhet. Min fråga är hur pass "trafikerad" Jämtlandstriangeln är nu i september? Det är ju inte högsäsong och jag ska vandra mitt i veckan. Helt ensam kommer jag nog inte bli och det kan kännas tryggt att möta folk ibland. Men finns det partier längs leden där jag inte måste trängas med miljoner andra vandrare? Klart det är trevligt med sällskap men jag är till mångt och mycket en ensamvarg.
 
September är relativt lugn i fjällen. Men helgerna kan det vara mycket folk i stugorna om det är bra väder. Du behöver inte trängas med andra vandrare, men stöter säkert på nån eller några. Men det är ju inte kö på leden det är det ju inte ens på högsäsong. Föresten är Jämtlandstriangeln inte så mycket kortare än att gå Vålådalen till Storulvån. Ca 2 km kortare om man går via stensdalen och gåsen.
 
Fråga

Hej andreaze!

Skönt att det är relativt lugnt i fjällen. Då kommer jag nog bli nöjd, speciellt eftersom jag kommer vandra mitt i veckan! Va, är det alltså kortare att gå Vålådalen till Storulvån via Stensdalen och Gåsen?
 
Jämtlandstriangeln är fin men lider av att det är mycket folk somgår leden. I september borde det vara mycket lugnare vilket är positivt för naturupplevelsen. Att bo på fjällstationer är bekvämare än stugor.
 
För några år sedan när vi var uppe i september så var det förvånansvärt mycket folk även mitt i veckan. Det var en del företag o arbetsgrupper som gjorde det som något slags event. Det är väl en tid som passar för sånt, och relativt lättillgängliga fjäll. Inga problem på leden men stationerna var fullbokade.
 
Mycket folk på stationerna torsdag-söndag, eftersom det är då SJ behagar köra tågen gissar jag. De flesta har väl lättare att komma iväg i anslutning till helg också. Ska upp med en kompis v 36, stationerna var fullbokade när tågen gick så vi hoppas de kan erbjuda oss madrasser. Vi hade gärna stannat nån natt längre, men logistiken gick inte att få till då. Det får bli nån annan gång!
 
Jag och en vän ska vandra Jämtlandstriangeln nästa vecka ( 6-8 sept ) Vi ska bo på fjällstationerna och jag bokade i juni - juli eftersom vi har hundar med oss och nog verkade det vara en hel del bokat redan då. Vi brukar vandra i september men endast dagsturer så det ska bli spännande att se hur mkt folk vi kommer att träffa då.
God tur :)
 
svar

thalia: Jag kommer att vara där måndagen-torsdagen och åka hem fredagen. Så jag kommer nog inte behöva trängas med så mycket folk då gissar jag. Hoppas att det ordnar sig med er övernattning och god tur!

evake: Ok men det är ingen fara då jag ska vandra 11-16 september! Alla stugorna stänger samtidigt förresten!

Sjöblomman: Ja jättespännande att se hur mycket mindre folk det är jämfört med högsäsong. Tack så mycket, god tur ni också! Hör gärna av dig om hur turen var, hur mycket folk ni träffade och hur vädret var. Även nyfiken på om löven sitter kvar på träden då ni ska vandra!

nilssa: Aha ok, så kan det vara. Nåväl, jag hoppas på det bästa!

tomhylsan: Ja, jag tror också att det borde vara lugnare i september, speciellt i veckorna. Klart det är bekvämare att bo på fjällstationerna än i stugor. Nu ska jag ju tälta, för det finns inga övernattningsstugor på lederna, bara nödstugor som inte är till för annat än nödsituationer. Så kniper det så får jag väl övernatta i en sådan!
 
hur många dagar till vandringen?

andreaze (Andreas Eriksson) och tomhylsan (Carl Fredrik Abelson);
Hur många dagar bör jag lägga på Jämtlandstriangeln då jag vill gå lugnt och dessutom ta en dag extra för bestigning av Storsylen? Räcker fyra dagar eller ska jag ta fem dagar till vistelsen om vädret blir dåligt? Det sägs ju att om det blir dåligt väder är det dåligt väder i två dagar där uppe. Men sex dagar känns lite långt.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
C.O Vandring, hur mycket vätska? Fjällvandring 3
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
otterhall Fin vandring utan mycket folk :) Fjällvandring 27
Picea Hur vet ni hur mycket det blåser? Fjällvandring 8
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
Tomis För mycket snö? Abisko vid midsommar Fjällvandring 6
maskrosfjun hur mycket bränsle? Fjällvandring 7
sts Abisko runt midsommar, mycket snö? Fjällvandring 6
mathiasggg Hur mycket utrustning? Fjällvandring 14
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
2-stroke För mycket frystorkat? Fjällvandring 8
brigas mycket snö i fjällen Fjällvandring 9
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 För mycket folk i Jotunheimen? Fjällvandring 1
Mycket vacker utsikt Fjällvandring 6
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
peppe_37 Mycket kläder Fjällvandring 27
flite Komprimera dunsäck, hur mycket och länge? Fjällvandring 4
Northstar Hur mycket flytande bränsle Fjällvandring 3
nidob49 Visst börjar det bli lite väl mycket..... Fjällvandring 3
steffcarro Mycket bra tält! Fjällvandring 0
Hur mycket snö är det i Sarek nu? Fjällvandring 1
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
easker Vandra längs Sitojaure? Fjällvandring 3
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
viktorpettersson Vandring längs Cievrragorsa? Fjällvandring 18
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.