Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno?

När jag vandrat Padjelantaleden har jag åkt båt från Kvikkjokk några kilometer upp i Tarraätno. På kartan finns en stig markerad och vad jag läst mig till lär det vara blött där den går. Är det någon här på Utsidan som vandrat stigen på senare år eller vet hur skicket är? Är den otydlig eller kanske igenväxt. Finns det spänger?

Tack på förhand för info, Fredrik
 
Hej, har inte gått där, om Du menar från byn mot Fårholmen, intill Mierdekjávrre.

Om Du går in på Lantmäteriets kartsida och väljer Topografisk karta så ser Du att det nog är mer än lovligt blött på det näset.
 

avslutad210712

Gäst
Hej, har inte gått där, om Du menar från byn mot Fårholmen, intill Mierdekjávrre.

Om Du går in på Lantmäteriets kartsida och väljer Topografisk karta så ser Du att det nog är mer än lovligt blött på det näset.

Om du menar ovanstående så fick vi en guidad tur med Björn Sarstad (i båt) och han sa att det är ordentligt blött att gå där.

Om du menar från båtplatsen en bit upp i älven där det finns en "kåta" så har jag gått därifrån tre gånger och det har aldrig varit speciellt blött.
 
Går att gå uppe på ronningen längs älven. Mycket högt gräs men blött är det inte om vädret är torrt. rätt igenvuxet då få går. Över till byn måste du ta båt nedan Kamajokken.
 
När jag vandrat Padjelantaleden har jag åkt båt från Kvikkjokk några kilometer upp i Tarraätno. På kartan finns en stig markerad och vad jag läst mig till lär det vara blött där den går. Är det någon här på Utsidan som vandrat stigen på senare år eller vet hur skicket är? Är den otydlig eller kanske igenväxt. Finns det spänger?

Jag har inte gått den stigen men diskuterat den flera gånger med bland annat Björn som kör båten. Vattennivån i Kvikkjokksdeltat kan enligt uppgift variera med så mycket som 3 meter, så åtminstone tidvis är stigen blöt och kanske rentav oframkomlig. Men jag tror att ett större problem är att den knappast skulle hålla för ett stort besökstryck med många vandrare. Därför är det olyckligt att de nya kartor som trycks har stigen med. En hel del, inte minst utländska besökare, tror att detta är en väl frekventerad färdväg.

Om det i framtiden blir så att en stor ström av vandrare tar denna väg måste nog stigen dras om längre upp på sluttningen och norr om sjön Mierdekjávrre. Men - som Britt skriver - båt måste man ändå ta, även om resan över älven blir kort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Stigen Kvikkjokk-Ruovddevárre och där bortom... Fjällvandring 14
allvar Stigen från Kaalasjärvi Fjällvandring 0
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
Calle_L Stigen mellan Djupdalsvallen och Mittådalen Fjällvandring 0
Lars G A Vålådalen-Lunndörren: alternativa stigen lämplig? Fjällvandring 1
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
crsp Hur är stigen mellan Sylen och Svukuriset (Grövelsjön)? Fjällvandring 4
brigas stigen upp på Kaskaivo Fjällvandring 0
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.