Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi?

Nån som gått Kvikkjokk - Stalo och övernattat i stugorna där som inte är i STF:s regi? Fungerar det ungefär på samma sätt? Räcker lakan och kuddvar? Pris per natt?

Undrar också om någon har tips ang helikopter från Stalo tillbaka till Kvikkjokk (tänker mig Fiskflyg), bra/dåliga erfarenheter?

Nån som varit på sträckan nyligen och kan säga något om snö, vad och mygg eller annat av betydelse?
 
Jag gick sträckan Tarraluoppal till Kvikkjokk med mål i Kvikkjokk nu i lördags. Jag tältade. Stugorna som sköts av samerna hittar du prisuppgifter om du googlar lite. Reselakan borde räcka. Helikopter går enligt tidtabell kolla på Arctic Air, de flyger till Kvikkjokk. Var beredd på att de inte flyger om det är dimmigt/låga moln. Jag fick vänta en natt. Snö behöver du inte oroa dig över, däremot är det blött, lerigt o stenigt bitvis. Rekommenderar att gå från Stalo till Kvikkjokk, mera nerförbacke då. Båt åker du sista biten till Kvikkjokk. Du kan köpa röding o glödkaka i Staloluokta. Go tur!
 
Nån som gått Kvikkjokk - Stalo och övernattat i stugorna där som inte är i STF:s regi? Fungerar det ungefär på samma sätt? Räcker lakan och kuddvar? Pris per natt?

Undrar också om någon har tips ang helikopter från Stalo tillbaka till Kvikkjokk (tänker mig Fiskflyg), bra/dåliga erfarenheter?

Nån som varit på sträckan nyligen och kan säga något om snö, vad och mygg eller annat av betydelse?

Stugorna inne i själva nationalparken drivs Badjelánnda Laponia Turism som, så vitt jag vet, är en ekonomisk förening som har de Padjelanta tre samebyar som huvudmän. Principen är ungefär som för vilken STF-stuga som helst, med egna lakan, självhushåll, slasktömning, vattenhämtning och städning. Så ta med lakan och kontanter att betala för platserna med och läs mer på: http://padjelanta.se/. STF-stugorna Akka, Såmmerlappa, Tarekaise och Njunjes ligger utanför själva nationalparken men längs med Padjelantaleden.

Jag gick sträckan i början av juli och på sina ställen var det en del snö kvar, snön gick dock oftast att gå ovanpå så det var inte något stort problem, jag tror också att den snön inte finns kvar mer än rester av.

Mygg får du räkna med, i synnerhet längs med Tarradalen. I Såmmerlappa så finns det en livskraftig knottpopulation som du kan betrakta också. Där finns det också ett problem med mycket mygg inne i själva stugan.

Vad brukar inte vara något problem. Men kan ibland just i synnerhet på sträckan Kvikkjokk - Stalouokta på några ställen vara ett problem om det regnar mycket. Ofta är det bara plaskvad men var beredd på att det kan ibland bli aktuellt med åtminstone knädjupa vad. Större problem är den dock till hälften raserade bron i på sträckan Kvikkjokk - Njunjes. Kändes inte säker att passera över när jag gick där, se bifogad bild.

Helikoptertransport vet jag dock inget om. Men förhoppningsvis så finns det någon annan som kan svara på den frågan. God tur!
 

Bilagor

  • DSC04088.jpg
    DSC04088.jpg
    87.3 KB · Visningar: 969

avslutad210712

Gäst
....Större problem är den dock till hälften raserade bron i på sträckan Kvikkjokk - Njunjes. Kändes inte säker att passera över när jag gick där, se bifogad bild....


Finns (har funnits) en bro längre upp men leden är omdragen och det ligger björkar över stigen där man skall gå ner till den raserade bron enligt fotot ovan. Är man lite fräck kan man hoppa över björkarna och fortsätta efter leden över privat mark (det är enledningen till att leden är omdragen) till den bro som finns (fanns....) längre upp efter jokken/älven.
 
väldigt bra info, tack alla!

en fråga till. hur lång tid tog det att gå för er som gått sträckan?

kan den jämföras med norra kungsleden när det gäller hur mycket energi som krävs per kilometer?
 

avslutad210712

Gäst
Jag gick sträckan på 2,5 dagar men normalt sett så räknar man med fem dagar.

Mycket lättgånget men energimässigt vete tusan hur man skall klassa det. Inte många höjdmeter så det är en väldigt enkel vandring.
 
tack igen!

jag talade med arctic air idag och fick reda på att stugvärdarna använder nödtelefonerna i stugorna för att ringa polisen och via dem boka helikopter (kommentar på den?) vilket innebär att jag inte behöver boka sådan innan jag går iväg.

så, får se om det blir en fyradagars till stalo eller en fyradagars till tarraluoppalstugorna.
 
Brobilden

Större problem är den dock till hälften raserade bron i på sträckan Kvikkjokk - Njunjes. Kändes inte säker att passera över när jag gick där, se bifogad bild.

Denna bild är ej den bro som Zebula hänvisar till vid omdragningen av leden vid Bäcken. Bron på bilden är borttagen, den ligger närmare Kvikkjokk och har en tillfällig lösning i form av en aluminium/en-personsbro.

Berra
 
tillbaka igen.

björn med båten tog mig och fem andra tre kilometer med båt från kvikkjokk till vad som kallades starten på padjelantaleden. 150 pix, fin båttur. dagliga turer vissa tider, t ex 09.30, men gick visst att specialboka också mha receptionen på stf kvikkjokk.

mycket skog de två första dagarna då jag gick via njunjes och tarrakaise till såmmarlappa, därefter blev det mer och mer fjäll och helt otroligt vackert mellan tarraluopal och tuottja. vandringen tog mig fyra dagar, de första två var lite långsamma pga terrängen, därefter mycket lättgånget. startade 11.00 i såmmarlappa och vid femtiden var jag i tuottja (26 km).

arctic air funkade bra, lättbokat, kom i tid, lade till lite sightseeing (kanske pga fantastiskt väder) och tog sedan kort för betalning (1150:) i kvikkjokk.

vandrarhemmen som inte drevs av stf funkade som stf och kostade samma, 350:-, förutom i stalo där de tog 400 men då ingick bastu. jag kunde ladda telefonen där också för en tjuga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
dibblah Padjelantaledens BLT stugor Fjällvandring 4
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Angelicat Stugor i Töfsingdalen/Hävlingen Fjällvandring 1
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
diwic Obemannade stugor med låsta rum (Vouggatjålme) Fjällvandring 2
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
KebneKajsa Stugor Fjällvandring 37
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
niben Stugor i jutenheim? Fjällvandring 2
JoW Stugor i fjällkedjan? Fjällvandring 1
svartöra Brända stugor tåga vi förbi Fjällvandring 1
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
P.D Handla i stugor Fjällvandring 8
pfjell Fulla Stugor? Fjällvandring 2
linaliljedahl stugor vid Kebenekaise Fjällvandring 7
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
easker Vandra längs Sitojaure? Fjällvandring 3
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
viktorpettersson Vandring längs Cievrragorsa? Fjällvandring 18
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
joelpap Vandra längs med Sitoätno (Sitoälven) ? Fjällvandring 6
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.