Handla i stugor

Kommer att vandra mellan abisk-keb i sommar och undrar vad man kan köpa för något i stugorna längs leden. Hur stort utbud av käk har dom. Kan man köpa gasol där, etc.
 
Kolla med STF!

Har varit i området dom 7 senaste vintrarna, men kan inte för mitt liv minnas om dom har gasol, men jag tror inte det, en del säljer T-röd. Stugorna har ju möjligheter till matlagning ändå. Utbudet på stugorna är väldigt olika.
I STF-boken Fjäll och Vandrarhem, som alla medlemmar får, står vilka stugor som har proviant. Längs kungsleden har Abiskojaure, Alesjaure, Sälka och Unna Allakas proviantförsäljning. Alesjaure och Sälka har "affär". Utbudet är relativt stort. T.ex pasta, ris, soppor, såser, konserver, godis mm. Det är ju ingen garanti att allt finns, men man behöver inte svälta. Vissa platser har även öl, känns kanske onödigt att släpa upp på fjället, men gott är det!
Letade på STF:s hemsida efter någon förteckning över utbudet, men hittade inte. http://www.meravsverige.nu
\C
 
STF har också vissa problem med ekonomin så det är väl risk för nedskärningar, om en viss stuga sålde proviant förra året så är det ju inte säkert att de gör det i samm utsträckning i år.
 
Kalla fakta, ingen spekulation!

KLAGER; sa:
STF har också vissa problem med ekonomin så det är väl risk för nedskärningar, om en viss stuga sålde proviant förra året så är det ju inte säkert att de gör det i samm utsträckning i år.
Ren spekulation! Som medlem i STF har jag tillgång till tidigare nämnd bok till årets säsong. Det är det som är det fina, den är färskvara! Jag glömde att Vistasstugorna även har proviant. Naturligtvis finns det risk för slutförsäljning av vissa produkter, men nog finns det mat för det mesta. Tror inte STF lämnar oss i sticket i första taget.
\C
 
Om jag vill ha hunden med mig på rubr. vandring, Abisko - Keb, får hunden sova i stugorna under vägen? Finns det hundmat att köpa under vägen? Undrar jag med liten ryggsäck.
Vänliga hälsningar / Per
 
KLAGER; sa:
STF har också vissa problem med ekonomin så det är väl risk för nedskärningar, om en viss stuga sålde proviant förra året så är det ju inte säkert att de gör det i samm utsträckning i år.

Priserna är satta så proviantförsäljningen inte skall kosta föreningen något.
 
Hundrummet

camlingper; sa:
Om jag vill ha hunden med mig på rubr. vandring, Abisko - Keb, får hunden sova i stugorna under vägen? Finns det hundmat att köpa under vägen? Undrar jag med liten ryggsäck.
Vänliga hälsningar / Per
Ja, det finns särskilda utrymmen för turister med hund. Det är oftast det s.k. säkerhetsutrymmet, som är öppet året runt. Man får hoppas att hundarna kan samsas. På vissa håll har hundar blivit till problem på grund av att dom är så många. Gäller särskilt i Jämtland. Jag tror Blåhammaren är helt hundfri numera.
Har ej sett hundproviant. Vill minnas att stugvärden i Vistas talade om problem med att få upp tillräckligt mat till de egna hundarna (hundspann), så jag tror inte STF fraktar upp mat till hundarna. Den skulle troligen uppfattas som mycket dyr av hundägarna. Vad sägs om 60 kr för en folköl.
\C
 
Matserik

Nja 30 kr för en folkök brukar det nog vara,men det är klart är efterfrågan stor... och jag tror inte att några burkar övervintrar i stugorna.
/Matserik(ölsugen tältvandrare)
 
Hundmat

camlingper; sa:
Om jag vill ha hunden med mig på rubr. vandring, Abisko - Keb, får hunden sova i stugorna under vägen? Finns det hundmat att köpa under vägen? Undrar jag med liten ryggsäck.
Vänliga hälsningar / Per

Låt hunden bär sin egen mat i klövjeväskor istället. Se bara till att du har tränat hunden innan så att den inte får en chock när det blir lite extra vikt att släpa på.

/Robin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vskytt Vad kan man handla i Saltoulokta? Fjällvandring 7
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
dibblah Padjelantaledens BLT stugor Fjällvandring 4
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Angelicat Stugor i Töfsingdalen/Hävlingen Fjällvandring 1
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
diwic Obemannade stugor med låsta rum (Vouggatjålme) Fjällvandring 2
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
KebneKajsa Stugor Fjällvandring 37
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
niben Stugor i jutenheim? Fjällvandring 2
JoW Stugor i fjällkedjan? Fjällvandring 1
svartöra Brända stugor tåga vi förbi Fjällvandring 1
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
pfjell Fulla Stugor? Fjällvandring 2
linaliljedahl stugor vid Kebenekaise Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.