stugor vid Kebenekaise

Hej! Det här är brådskande så jag vore tacksam om Ni ville svara fort. Är övernattningsstugorna för vandrare vid Kebenekaise utrustande med telefon. Om inte, finns det någon annan möjlighet att ringa. Jag antar att det inte fungerar så bra med mobiltelefon. Vad finns det för faror med att vandra kring kebenekaise runt slutet av augusti.

Tacksam för svar! L
 
Faror och annat

Det beror på vad du menar med Kebnekaise-området. Är det kring fjällstationen så fungerar precis som Jimmy säger mobilen för Telia. De har även korttelefoner.

Skall du längre in i fjällen så finns hjälptelefoner i varje STF-fjällstuga. Mobilen fungerar sämre då, men om du går upp på någon topp så kan den fungera om du har tur.

Det finns inga speciella faror i Kebne området, men du bör ha med dig karta, kompass, första hjälpen-grejer och varma kläder. Vädret kan snabbt slå om så var uppmärksam och ta dig ner på lägre höjder om det blåser upp eller blir dimmigt. Varje år är det någon (vanligen en tysk) som brukar frysa ihjäl i Kebnekaise-området.

/Jonas U
 

Guest

Gäst
Europolitan

Europlitan fungerade inte bra kring Tarfala, Kebnekaise fjällstation även om jag såg folk prata här och enligt stugvärden i Tarfala skulle man kunna ringa strax nedan om forskningsstationen. I Vistasvagge och Kaskasavagge fanns ingen mottagning alls. Det sitter annars en radiomast på Kebnetjåkka och jag gissar att det är denna som samtalen går via. Uppe vid toppen på Tarfalatjåkka lyckades jag dock prata med bra mottagning men då var det väl förvisso raka vägen via luften mot Kebnetjåkka.
Kebnekaise fjällstation har telefon men tittar du på fjällkartan så finns det utmärkt var det skall finnas telefoner. Dock så är vissa av dessa endast avsedda för nödsamtal som t ex i Tarfala.
Faror torde väl vara att du trillar när du går på stenskravel eller skall hoppa över en forsande bäck, jag gissar att du inte skall bestiga toppar eller vandra glaciärer. Känner man sina egna begränsningar så lär det inte vara några problem ;-)
[Ändrat av f94bw 2001-08-21 kl 19:30]
 
Varför i hela fridens namn..

ska man prata i mobiltelefon i fjällen?
En sak är väl om man har en telefon i packningen som säkerhet (om man nu mot förmodan kommer att befinna sig i ett område med täckning). Men runt Keb står ju var och varannan man ser med nallen mot örat, en sorglig syn. Själv ger jag mig ut i fjällvärden för att komma bort från civilisationen, inkl. mobilen.
Tydligen får en del en kick av att ringa kompisarna hemma och tala om att dom hänger i isyxan halvvägs upp på isfallsglaciären och liknande.

Slappna av!!

///Claes
 

Guest

Gäst
Varför?

Förstår inte vad som är så sorgligt Claes? Vad är skillnaden mellan att springa in på fjällstationen och ringa i automaten? Varför, tja den aktieintresserade kanske ringer för att fråga om aktiekurserna, den travintresserade om vilken kuse som vann och andra ringer helt enkelt hem för att berätta om hur man mår, var man befinner sig och vilket väder som råder. Med tanke på hur dålig täckning det är så tycker jag det är konstigt att du verkar tycka det är störande.
Annars får jag gratulera till en trevlig hemsida Claes!
[Ändrat av f94bw 2001-08-22 kl 19:49]
 
(svar till: cnygardh (Claes Nygårdh)

Ähh.... Vill man komma bort från civilisationen får man söka sig till andra fjällområden. Kebenekaise är ju nästan civiliserat, det rör sig ju mer folk i området än i en mindre små stad.

Vill jag bort från civilisationen så åker jag knappast till Kebenekaise. Ser det lite mer som "fjällvandring light" där man kan unna sig ett samtal till de nära och kära ibland. Fjällstationer, stugor och leder, det tycker jag går hand i hand med mobiltelefoner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
dibblah Padjelantaledens BLT stugor Fjällvandring 4
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Angelicat Stugor i Töfsingdalen/Hävlingen Fjällvandring 1
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
diwic Obemannade stugor med låsta rum (Vouggatjålme) Fjällvandring 2
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
KebneKajsa Stugor Fjällvandring 37
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
niben Stugor i jutenheim? Fjällvandring 2
JoW Stugor i fjällkedjan? Fjällvandring 1
svartöra Brända stugor tåga vi förbi Fjällvandring 1
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
P.D Handla i stugor Fjällvandring 8
pfjell Fulla Stugor? Fjällvandring 2
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.