Knätips vid långa nedstigningar?

Hej,

Inför årets fjälltur som bl.a. kommer innefatta mycket höjdmeter upp & ner, mer än på tidigare års turer, så undrar jag om någon har några tips för att inte slita lika mycket på knäna nerför?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Håller med tidigare svar om att stavar hjälper knäna mycket i nedstigningar.

Ett annat tips är att hela tiden försöka hitta vägval där du kan ta flera låga steg istället för ett högt. För mig brukar knäsmärtan visa sig mer i storblockig terräng där man hela tiden måste ta väldigt djupa kliv jämfört med mindre blockterräng där du kan ta mindre steg. Såklart inte så lätt att välja hur terrängen ser ut men jag upplever att det ibland är bättre att gå runt ett stort block än rakt ner för det.

Att träna på att gå i nerförsbackar hemmavid innan du ger dig av till fjällen för att vänja in knän och fötter brukar också hjälpa.

Tack för svar.

Stavar används redan och det hjälper.

Men bra tips att så att säga "meandra" sig ner då det är möjligt.

Gällande att träna så får jag bege mig till St Hans-backar (bor i Lund) och het enkelt gå upp och ner. På nära håll finns nog inget backigare som man hinner till på vardagarna.

Knästöd i olika former finns att köpa, alltså en typ som komprimerar och ger stöd till trötta knän. Bör kanske inte användas regelbundet, men jag har i ”dåliga perioder” använt detta och skillnaden är som natt och dag.

Stavar enligt tidigare tips, dessutom ta det lugnt nerför (ta mer tid på dig ner än upp är ett grundtips), pausa regelbundet för att låta knäna vila och undvik för stora steg nedför som ger extra stötbelastning speciellt om du går med tyngre last än din normala kroppsvikt (välj väg som medför fler men mindre steg i vertikal riktning, ex gå serpentiner än rakt ner).

Elastiska knäskydd har hjälpt mig, liksom stavar. Har även försökt "landa på tårna" och inte stöta i hälen, kan bli lite jobbigt i andra muskler, bör kanske tränas hemma.

Använd EN längre vadarstav istället för vanliga stavar. Den bör nå upp till näsan åtminstone. Använd den på så sätt att du "skickar den i förväg" för att minska belastningen. Avsevärt mycket skonsammare i nerförslut.

HåkanF

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips