Stugor

Jag har aldrig övernattat i någon fjällstuga, men funderar på att göra det och har några frågor.

Betalar man kontant på plats? Vad finns i stugorna, vedspis (och finns det i så fall ved?), kokkärl, sängar, bastu? Eller ingenting? Hur är obemannade stugor utrustade? Finns det någon "lägsta standard" som man kan räkna med?
 
Nedanstående gäller STF:s stugplatser:

Betalar man kontant på plats?

Ja, antingen det eller med bank-/kreditkort (dock ej Amex) genom manuellt avtryck på köpnota, vilken registreras vid ett senare tillfälle. Kommer man utanför säsong så att det inte finns någon stugvärd på plats ligger det inbetalningskort för girering framlagda, så då är det på eget ansvar i efterhand.

Vad finns i stugorna, vedspis (och finns det i så fall ved?), kokkärl, sängar, bastu? Eller ingenting?

Vedspis finns i de allra flesta fall och ved finns alltid, liksom kaminer (ibland drivna av gasol). Gasolkök, kokkärl och sängar är givna inventarier, men bastu finns bara på vissa utvalda stugplatser (Pältsa, Alesjaure, Sälka, Teusajaure, Pieskehaure, Aigert, Tärnasjö, Stensdalen, Lunndörren samt Rogen) och eldas med ved.

Hur är obemannade stugor utrustade?

Alla stugor utom Sårjåsjaure ("Konsul Perssons stuga") är bemannade under sommarsäsongen (lite varierande tider) och på vintern är det bara ett fåtal som saknar stugvärd. Vad gäller Sårjåsjaure upplyser man från STF:s håll om att det är klent med köksutrustning, men gasol skall finnas. För alla stugplaser gäller att utanför ordinarie säsong är de obemannade och ingen gasol finns att tillgå, men det finns alltid ett öppet vedkaminsförsett utrymme för folk som vill/behöver övernatta -- och vedboden är alltid öppen.

Finns det någon "lägsta standard" som man kan räkna med?

Se ovan. :)
Rent allmänt satsas det på funktion snarare än bekvämlighet och flärd, men det kanske kommer att ändras i viss mån i takt med att folks förväntningar förändras. Det som lever får C.

Mer information finns på http://www.stfturist.se/templates/Page.aspx?id=2059&epslanguage=SV


Sedan finns det en del andra stugor också som inte drivs av STF, så där kan det variera en del. Den största operatören inom landets gränser torde vara BLT, vilken är en sammanslutning av samebyarna som är verksamma i Padjelanta och som driver stugorna där. Standard och funktion är i princip desamma som på STF:s stugplatser, med den skillnaden att alla stugorna värms med gasol. Det finns heller ingen stugvärd på plats under vintern, förutom under påsken.

Om man rör sig en bit västerut stöter man på den norska turistföreningens (DNT) stugor, vilka kommer i tre klasser: betjänta, självbetjänta och obetjänta. De förstnämnda är att jämföra med våra fjällstationer, fast utan möjlighet till självhushåll. Självbetjänta hytter har oftast ingen stugvärd men det finns proviant som man får ta av själv och erlägga angivna avgifter för. Obetjänta hytter finns det "ingenting" i, d.v.s. ungefär som en svensk fjällstuga utan butik eller stugvärd. I Norge fungerar det så att man kvitterar ut en standardnyckel som går till i stort sett samtliga av DNT:s stugor, vilka är låsta med hänglås året om (förutom under de betjäntas bemanningsperiod, vilka brukar vara ungefär desamma som Padjelantastugornas). Därmed är det bara att komma när man tycker det passar, förutsatt att man har nyckeln med sig, och det är upp till var och en att erlägga anslagen avgift i därför avsedd plåtbehållare. Som medlem i STF har man också rätt att begära ut denna nyckel. Mer info på http://www.turistforeningen.no.


Har jag missat något? ;)
 
I Norge fungerar det så att man kvitterar ut en standardnyckel som går till i stort sett samtliga av DNT:s stugor, vilka är låsta med hänglås året om (förutom under de betjäntas bemanningsperiod, vilka brukar vara ungefär desamma som Padjelantastugornas). Därmed är det bara att komma när man tycker det passar, förutsatt att man har nyckeln med sig, och det är upp till var och en att erlägga anslagen avgift i därför avsedd plåtbehållare.
När jag gick förbi Argaladhytta i nuvarande Junkerdals nasjonalpark (den invigdes någon månad efter att vi var där) så var den varken låst eller bemannad. Jag har för mig att samma sak gällde för någon annan DNT-stuga på samma tur men jag är inte säker. Vi sov dock inte i någon av dem.

En annan sak som verkar finnas i de flesta obemannade norska stugor är ett litet bibliotek av porrtidningar.
 
Jada du har rett i at Argalad-hytta i Norge er åpen Larsl. Praksis er her noe forskjellig mellom de enkelte turistforeninger i Norge. BOT http://www.bot.no/ som har fjorten hytter i Saltfjellet og omkring, har den policy at hytter som står et stykke fra vei er åpne. Hvis du går inn på hjemmesiden til DNT http://www.turistforeningen.no/ så finner du den foreningen og info om hvorvidt hytta er åpen eller låst. Men det tryggeste er å alltid ha med seg DNT sin standardnøkkel. Veier egentlig ikke så mye den;)
 
En annan sak som verkar finnas i de flesta obemannade norska stugor är ett litet bibliotek av porrtidningar.

Ja det er mulig det, "den som leter finner " er et ordtak i Norge. Fikk ikke helt forståelsen om hva som var problemet. Er det et problem at du fant disse bladene, eller at det bare var et lite bibliotek av dem på noen hytter;) Hvis det første var problemet så kunne du jo bare brent dem opp i ovnen, hvis det var det andre så må du gi beskjed i hytteboka så kan de sikkert skaffe flere.

Men du er vel enig med meg om at de norske ubetjente hyttene er fantastiske. God standard, bra utstyrt (de fleste). Jeg tror det har vært forsøkt i Sverige også, men det ble for mye ramponering og slikt. :(
 
Har jag missat något? ;)

Vissa stugplatser har butik med ett varierande sortiment, vissa har "allt" medan andra har nästan ingenting. Vilka stugor som har butik finns angivet på STFs hemsida.

Nödtelefon brukar finnas.

Jo just det... ingen elström, oftast ingen telefon, inget internet, ingen restaurang osv.

/Ulf
 
Senast ändrad:
Ja det er mulig det, "den som leter finner " er et ordtak i Norge. Fikk ikke helt forståelsen om hva som var problemet. Er det et problem at du fant disse bladene, eller at det bare var et lite bibliotek av dem på noen hytter;) Hvis det første var problemet så kunne du jo bare brent dem opp i ovnen, hvis det var det andre så må du gi beskjed i hytteboka så kan de sikkert skaffe flere.
Inget problem alls, det var bara en observation.
Men du er vel enig med meg om at de norske ubetjente hyttene er fantastiske. God standard, bra utstyrt (de fleste). Jeg tror det har vært forsøkt i Sverige også, men det ble for mye ramponering og slikt. :(
Jag har bara gått förbi ett fåtal, och varje gång har det varit kanonväder så jag har inte haft någon orsak att reflektera över standarden - jag har bara gått in och skrivit i gästboken och sen gått ut igen. Jag har ingen större erfarenhet av svenska fjällstugor heller, det närmsta jag har kommit är att sova i ett vindskydd (som man egentligen inte ska) när det var tokdimmigt och kallt ute och jag inte orkade leta upp en stenfri plätt att slå upp tältet på.
 
Det brukar även finnas ett litet bibliotek i STF-stugorna, brukar finnas några pocket som vandrare och kanske stugvärdar lämnat genom åren. Tror inte någon har något emot om du lämnar din bok du läst ut och byter till en annan.

När försvann porrtidningarna från STF-stugorna? Minns iaf att dom fanns där i början av 80-talet.

/Ulf
 
Tack för svaren!

Det finns ju också olåsta och delvis olåsta stugor som länstyrelsen och till exempel någon bysamfällighet äger. Vilken standard kan man kan förvänta sig i dessa? Ungefär detsamma som obemannad STF-stuga?

Jag vill inte ha flärd och söker inte bekvämlighet. Vill bara veta vad jag (inte) behöver ha med mig om det blir en stugvandring. Och vad gäller el, internet mm så har jag alltid burit med mig elverk och parabol till tältet ;)
 
Tack för svaren!

Det finns ju också olåsta och delvis olåsta stugor som länstyrelsen och till exempel någon bysamfällighet äger. Vilken standard kan man kan förvänta sig i dessa? Ungefär detsamma som obemannad STF-stuga?

Skulle vilja påstå att det varierar kraftigt. Tex. i Muddus påstås det att det finns gasolkök och viss köksutrustning, på andra ställen skulle jag tro att det inte finns någonting.
Skulle jag gå till obemannade stugor skulle jag ha med i stort sett allt utom tält.

Och vad gäller el, internet mm så har jag alltid burit med mig elverk och parabol till tältet ;)

Det finns dom som har blivit förvånade...

/Ulf
 
Kan jo ikke dy meg men skryter uhemmet av våre norske hytter, både de som drives av DNT og andre. Du finner et nyttig kart på http://www.friluftskart.salten.no/ Der finner du alle relevante opplysninger mht hyttene og også tekster og informasjon fra turbøker som forteller og selve distansen til hytta. Når du zoomer litt inn i kartet kommer det frem grønne og blå streker som gir respons med info om selve turen.

Hvis du skal besøke en hytte som tilhører en jeger- og fiskeforening, så må du ha egen nøkkel til denne. DNT sin standard går ikke da, men en fordel med JFF-hyttene er at du har hytta garantert for deg selv.

Velkommen til oss i Salten! Hilsen Otto
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
dibblah Padjelantaledens BLT stugor Fjällvandring 4
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Angelicat Stugor i Töfsingdalen/Hävlingen Fjällvandring 1
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
diwic Obemannade stugor med låsta rum (Vouggatjålme) Fjällvandring 2
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
niben Stugor i jutenheim? Fjällvandring 2
JoW Stugor i fjällkedjan? Fjällvandring 1
svartöra Brända stugor tåga vi förbi Fjällvandring 1
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
P.D Handla i stugor Fjällvandring 8
pfjell Fulla Stugor? Fjällvandring 2
linaliljedahl stugor vid Kebenekaise Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.