Stugor

Sedan skall vi inte glömma de riktigt gamla stugorna (30-talet?) i Anaris och Kårsavagge, men de ligger ju lite avsides och de övriga stugorna i dessa områden får nog räknas till de "nya", "för fräscha" eller "opersonliga" -- hur man nu vill se på saken.

Dessa stugor är så vitt jag vet (förutom Tarraälvshyddan) de äldsta, så så mycket "enklare" än så här blir det nog inte vad gäller STF. Jag finner dem charmigt rustikt mysiga och definitivt värda ett besök. Här är några bilder på Kårsavaggestugan (klicka för större versioner):


Omgivningarna


Närbild


Invändigt
 
Wolf25, du säger att många STF-stugor inte är nyrenoverade, kan du nämna några förutom de brigas nämner? Finns det överhuvudtaget några enkla mindre välbesökta (i aug-sept) stugor längs Kungsleden?

Tyckte Emmas svar var väldigt utförligt.

Unna Allakas är ett exempel på en stuga som är inte så välbesökt och inte nyrenoverad. Vad jag kommer ihåg är den välunderhållen, tror samma gubbe varit där i 10-15 år. Var det Olle han heter, säkert känd inom STF, rätta mig om jag har fel Emma.

Kårsavagge är en mysig stuga med få fönster som gör det lite mysigt inne. Tyvärr har den bara 10 bäddar så det brukar alltid vara överfullt på helgerna.

/Ulf
 
Unna Allakas är ett exempel på en stuga som är inte så välbesökt och inte nyrenoverad. Vad jag kommer ihåg är den välunderhållen, tror samma gubbe varit där i 10-15 år. Var det Olle han heter, säkert känd inom STF, rätta mig om jag har fel Emma.

/Ulf

Okej då, Ossi heter han.
 
Tack igen för svar! Nu vet jag mer om stugorna och har ju gott om tid att fundera på hur jag ska göra. Om någon har en bild med interiör från någon "abrahamssonstuga" så lägg gärna in den.
 
Jag har inte lyckats få med insidan av någon av de stugor hörande till denna typ som jag besökt -- jag är mer intresserad av att titta på fjällen :cool: -- men jag hittade denna sida:

http://www.frilufts.se/uppsala/dagboken/f&v/k2000/k2000.html

Där finns det en bild inifrån Nallostugan (under 12/4).

Strax därunder är även Unna Räita-stugan avbildad -- och jag måste nog revidera mitt uttalande om "enkelhet" inom STF. Denna är i princip ett vanligt rastskydd av prismatyp, men som det finns lite filtar, kastruller, hinkar, yxa, såg och förhoppningsvis ved i. Nu är just Unna Räita i skriande behov av upprustning (av rent praktiska snarare än bekvämlighetsmässiga eller kosmetiska skäl), men på sommaren borde den i vart fall vara beboelig. Mårmastugan är så vitt jag vet av samma typ, men då jag inte varit där vet jag inget om dess skick. Stugorna hör till STF och har i alla fall tidigare erhållit visst underhåll (eller åtminstone tillsyn) därifrån, men numera är det nog som sagt värre med den saken -- bara det att stugorna över huvud taget finns verkar man ju knappt vilja erkänna. Jag lovar att undersöka Unna Räita noggrant under Nallovistelsen i vinter och ta med mina rön i rapporteringen sen... ;)

Det kanske skulle gå att sy ihop något med dessa två hyddor, Nallo- och Vistasstugorna (Abrahamsson) och möjligtvis Rautasjaurekåtan -- men den har jag heller inga uppgifter om. Lite lösa tankar bara.

Interiörbilder från Unna Räita:


 
Har inte heller bilder från insidan, har aldrig tänkt på det. Det är som sagt utomhus allt sevärt är.


Här är en bild från Arasluokta efter Padjelantaleden. Bänkhöjden är inte anpassad efter folk på 189.


Här är i alla fall en Abrahamssonstuga utifrån, Kutjaure efter Padjelantaleden.


Interiörbilder från nedre stugan i Aktse:
 

Bilagor

  • aktse1.JPG
    aktse1.JPG
    84.1 KB · Visningar: 1,489
  • aktse2.JPG
    aktse2.JPG
    61.3 KB · Visningar: 1,139
  • aktse3.JPG
    aktse3.JPG
    143.6 KB · Visningar: 1,151
Senast ändrad:
Nu har jag lagt in en hög med stugbilder i mitt album här på utsidan.
Några bilder från en "abrahamsson" (Nallo) och några bilder på andra bo-alternativ, även av den enklare sorten!
 
Ah, Nallo!

Fy på dig, nu längtar jag ju bara upp ännu mer... ;)
Jag fick stugvärdsbrevet i veckan och har senast idag gjort minst två personer avundsjuka och längtansfulla/nostalgiska via omnämnande av denna plats och den förestående perioden. Nallo brukar kunna ha den effekten på folk.

Jag undrar dock om inte bilderna har några år på nacken? Jag tycker inte jag känner igen västra rummet riktigt.
 
Jättemycket tack för bilderna alla tre!! Nu har jag mycket bättre uppfattning om vad det är jag funderar på :)

Fantastiskt fina bilder i ditt album, Emmma. Särkilt fågelungen och den rosa himlen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
dibblah Padjelantaledens BLT stugor Fjällvandring 4
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Angelicat Stugor i Töfsingdalen/Hävlingen Fjällvandring 1
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
diwic Obemannade stugor med låsta rum (Vouggatjålme) Fjällvandring 2
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
niben Stugor i jutenheim? Fjällvandring 2
JoW Stugor i fjällkedjan? Fjällvandring 1
svartöra Brända stugor tåga vi förbi Fjällvandring 1
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
P.D Handla i stugor Fjällvandring 8
pfjell Fulla Stugor? Fjällvandring 2
linaliljedahl stugor vid Kebenekaise Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.