Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp

Hej,

Vi är ett gäng som vill försöka gå upp på Akka Stortopp och/eller Borgtopp från söder om ett par veckor och skulle vilja, i den mån det är möjligt, detaljplanera rutten. Jag vet att det finns ett par olika trådar om ämnet men har lite svårt i text att förstå exakt hur man bör gå, så har försökt rita ut de rutter jag läst om, för att se om någon kan bekräfta att jag är rätt ute.

Beroende på väder och dagsform kommer vi vandra från vår tältplats vid Kisuriskåtan, norr mot Akka och då välja om vi ska gå mot Borgtoppen eller en/båda av Akkas stortoppar. Jag har försökt att rita ut våra föreslagna rutter i Garmin Explore där den blåa leden är tur/retur till Borgtoppen och gula är Stortopparna och fortätta för att, vid möjlighet, se sveriges högst belägna "sjön" efter Stortopparna.

Fråga 1. Som jag förstår är rekommendationen om man ska sikta på Stortopparna att gå strax öster om Borgglaciären -och visst är det glaciären mellan Borgtoppen och Stortoppen på kartan? Där jag försökt rita ut den gula linjen mot Stortoppen.

Sedan ser det ut som att man följer glaciären upp till dess mitt, i höjd med/något bakom Stortoppen för att gå på en kam upp mot Stortoppen där det är som minst brantast?

Fråga 3. Om man istället struntar i Stortoppen och går mot Borgtoppen, ska är det då lämpligast att gå på västra sidan av Borgglaciären? Utritat som den blåa linjen på kartan?

Utifrån ritade leder, är det något som ser uppenbarligt fel/tokigt ut? Finns det någon bättre "linje"?

Tacksam för alla svar!
 

Bilagor

  • Screenshot 2022-07-08 102645.png
    Screenshot 2022-07-08 102645.png
    2 MB · Visningar: 106
  • Screenshot 2022-07-08 102525.png
    Screenshot 2022-07-08 102525.png
    1.5 MB · Visningar: 124
Google Earth ger bättre möjligheter att granska möjliga rutter. Jag gjorde denna bild före vår tur till Akka 2019 och har diskuterat vägvalet i detalj i en tidigare tråd. Där deltog även #2 som gjort vägvalet A men troligtvis ännu högre upp, närmare kammen inledningsvis. Jag har gått B. Båda vägarna är uppenbarligen möjliga och görliga. Flera med mig har vittnat om att bergssidan där väg A går på skrå och ansluter mot kammen C mot stortoppen ser ruskigt brant ut på håll, men att man väl på plats finner den framkomlig.

Bilden här är inte rättvisande när det gäller den sista delen av väg B, upp till sadeln mellan Borgtoppen och Stortoppen. Du kan inte gå på snö hela vägen utan måste upp för ett mycket brant parti med löst berg. Inga klättergrejor krävs, men försiktighet. Notera också att jag inte på något vis förordar B-vägen över glaciärens snötäckta kant, även om jag valde den. Riskbedömningen måste var och en göra på plats.

Tillägg 1 (svar på fråga du inte ställt). Det går att göra traversen från Borgtoppen, ned mot sadeln och upp på Stortoppen. Finns vittnesmål om ett svårt brant parti på väg ner från Borgtoppen som kan upplevas olika beroende på vem du är, men eftersom ni tänkt passera haket öster om stortoppen så verkar ni redo för branta och luftiga passager.

Tillägg 2. Även vägen från Nordosttoppen till förtoppen 1905 kan vara besvärlig, beroende på tidpunkt och förhållanden. Finns bilder som visar en läskig hängdriva längs kammen, även en bra bit in på säsongen. Ett av skälen till att vi valde att gå fram och tillbaka från söder.
1657350202986.jpeg
 
Rutten A är helt galen. Varför inte bestiga strax uppe via kanten? Varför skulle man skråa till sadeln? Svarare och jobbigare att göra.
 
Här är föregående tråd om denna fråga (från 2010 och sen 2019), där man bland annat kan läsa att en tidigare inkarnation av Sarekretkeilijä valt väg A och verkade nöjd därmed. Så jag förstår Bertils förvirring. :)
 
Nej. Det just sår brant ut. Men när du är där, du kan promenera till toppen. Bara sista två meter måste jag använda också mina händerna
 
"Promenera"? Det finns inga promenader där. Alla vägar vi pratar om här är branta och din är väl den svartaste av alla möjliga pister. Jag utgår från att trådstartaren, väl på plats, kan bedöma läget med egna ögon.
 
Hej och tack för svar!

Läst flera av trådarna som ni länkat och jag tänker att det lär bli först när vi är på plats som vi väljer exakt rutt, men skönt att få bekräftat att det är östra sidan av Borgglaciären som är aktuellt om det blir Stortopparna.

Jag brukar inte heller ha tur med vädrets makter så inte osannolikt att att vi planerar i onödan. Hursomhelst, vi planerar för att tidigt välja om vi kör mot Borgtoppen eller Stortoppen/Stortopparna givet att det kan vara utmanande att gå kammen från Borgtoppen mot Stortopparna.

En lite annan fråga. Är själv anmarschen till foten av Akka några problem? Försökte kopiera leden ur Calazos "Fjällvandra i Sakek" och då ser det ut ungefär såhär.

Vi tältar strax norr om mötet mellan Sinjuvtjudisjåkkå, Souttasjjåhkå och Nijákjågåsj. Där det skulle finnas fina grässlätter och vadet när vi ska vidare dagen efter in mot Rouhtesvagge.

Sedan är vandringen markerad mellan de två mindre sjöarna upp rakt mot Borgglaciären.

Vad tror ni om det?

1657527813115.png
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
gladiator138 Rutter i riktig vildmark Fjällvandring 16
oskarlin Tips på nya rutter i Sarek Fjällvandring 7
KarlK86 Tips på rutter i skäckerfjällen Fjällvandring 5
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Pwe Parkera vid Nulltjärn? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.