woolnet vid vandring?

Hej!

Till årets fjällvandring funderar jag över valet av underställ. Blir ju ofta plaskvåt på ryggen. Vet inte hur ifrånkomligt det är (kommer inte byta rygga... :) )
Iaf funderar jag på Aclimas woolnet brynjor, antingen lång- eller kortärmad. Nån som har erfarenheter?
Jag blev lite förvånad över att de låg i viktersortimentet i den butik jag kollade i. Är de så varma??

Tacksam för svar!

Jag brukar använda min långärmade woolnet vid just vandring. Ventilerar grymt bra. Drar man på en tröja med tätare väv (polyester lr annan lättvikt) så funkar den ypperligt som isolerplagg vid rast.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Glömde skriva. Har en tunn tunn tisha ovanpå under vandring. Blir mindre plaskigt med båda plaggen än med bara en tunn poly-tisha. Jag e oxå en sån som blir plaskvåt om ryggen - e typ ända stället jag svettas på när jag svettas.

Trevlig men kanske väl varm.

Hejsan,

Jag har en kortärmad Aklima Woolnet och använder den uteslutande på vintern. Skulle i och för sig nog fungera även på höstvandring, men på sommaren är den definitivt för varm för min smak.

Däremot har även Aclima ett nätunderställ i polyester (http://www.aclima.no/products/herre/coolnetnbsp) som jag stark överväger att inhandla. Skulle tro att det är ganska optimalt om man svettas mycket.

/ Stefan

Jag använder också woolnet men inte som yttersta plagg därför blir det mest på vintern. På sommaren är ju underställströjan ofta enda lagret och då vill jag ha mer solskydd och en (1) tröja som funkar till allt dvs även bland folk och att sova i.

Det är ett toppenplagg så testa om solskydd och nakenhet inte är ett problem för dig och/eller du kan bära med dig en extratröja :)

Vid regn

Jag har en brynjetröja under regnjackan, trots att jag svettas mycket håller jag mig torr eftersom inget tar åt sig fukten. Sommartid rekommenderar jag nätunderställ i syntetiskt, på vintern kör jag ylle. När det börjar vara ner mot noll och några minusgrader på hösten på fjället kompletterar jag med nätlåbgkalsonger och långärmad tunn syntettröja. Finns att läsa mer om detta på coldskills.se, se under manualer och klädsel.

God tur

Woolnet!

Aklima har ju ganska konstig passform. Smala och långa. Jag skrev till dom och påpekade detta. Frågade om dom gjorde tröjorna efter Harald Grönningen som var en lång smal elitskidåkare på sextiotalet. Då svarade dom att ullen "vier" sig ut ettervert. Jag svarade då att tyvärr gör jag också det.

Jag gillar Aclima annars, men just woolnet tyckte jag inte heller var så lyckat när jag provade - klumpigt sytt med helt onödigt grova sömmar på potentiellt skaviga ställen.
Inget fel på själva idén, men det måste finnas mer välgjorda varianter.

Jag gillar Aclima annars, men just woolnet tyckte jag inte heller var så lyckat när jag provade - klumpigt sytt med helt onödigt grova sömmar på potentiellt skaviga ställen.
Inget fel på själva idén, men det måste finnas mer välgjorda varianter.
Brynje verkar också ha en, som ser vettig ut (OBS jag har inte provat IRL)

Håller med Joanna med grova sömmar på potentiellt skaviga ställen. Det var känslan när jag provade i butik. Men köpte ändå. Man vänjer sig vid det otympliga och skaver gör det inte. Iaf inte på mig.
Självklart inget jag använder varma sommardagar - då e d bara att stå ut med blöt rygg som gäller. Men det är sällan varma sommardagar i Sverige...

Hej!

Tack för alla svar!

Kanske coolnet är ett alternativ? Jag är bara lite misstänksam mot syntet närmast kroppen vid längre vandringar. Kommer stinka osv?
Hmm alla dessa funderingar kring materiella ting.... :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips