Merida S-Presso I8 vs Nishiki Pro 8

Hej,

Är på jakt efter en bra pendlingscykel och har varit och provcyklat några hojjar. Just nu är jag för tillfället mest inne på en hybrid med navväxel (mycket pga att som jag har förstått det dels är hyffsat underhållsfritt och dels för att det är relativt billigt att byta slitdelar).
En hybrid känns också som en ganska bra start med tanke på att jag är ganska ny inom det här området. Jag gillar verkligen att cykla (pendlade ca 3 mil om dagen i höstas och vinter på farfars gamla 3-växlade herrcykel) och tycker det är en fantastisk träningsform men resonerade som så att om jag verkligen blir biten kanske det är bättre att investera i en ren sommarcykel (typ racer eller cx) om man känner att hybriden är för långsam? I såna fall skulle hybriden kunna fungera som en vintercykel.

De två favoriterna so far är:

Merida S-Presso I-8 (dock den helsvarta)
http://www.merida.se/s-presso-i-8-herr.151161.sv.html

och Nishiki Hybrid Pro 8
http://www.nishiki.se/Hybrid/Pro_Eight

Priset var ungefär samma för båda, kring 10000 för skärmar och stöd.

Är det någon som har några erfarenheter av de två cyklarna/märkerna/komponenterna? Vore oerhört tacksam om man kunde få lite för- och nackdelar innan man bestämmer sig.

Som jag förstått det så är komponenterna på de två cyklarna relativt lika. Dock är ju Nishikin utrustad med Schwalbe Marathon Plus 28x622 med punkteringsskydd medan Meridan verkar "bara" ha några standarddäck.

Jag har dock ingen kunskap om skillnaderna ramarna emellan så jag funderar på om däcken själva är ett tillräckligt starkt argument för att väga över till Nishikins fördel?

Eftersom jag är van med en treväxlad 80-talare så kändes båda hojjarna väldigt bra Så jag är övertygad om att båda kommer vara ett bra köp men skulle gärna vilja göra det bästa valet så klart :D

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,
Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.