Nishiki Pro SL large eller medium

Hej alla cykelfantaster!

Själv är jag total nybörjare men har bestämt mig för att börja cykla en del långlopp (om nu Siljan runt räknas dit..:)

Jag ska köpa en Nishiki Pro SL men har oerhörda svårigheter att välja storlek!

Enligt Nishikis storleksguide borde jag välja en medium http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=109
Men de båda försäljarna på Sportson tyckte att jag skulle ta en large.

Mediumcykeln kändes smidigare rent spontant. Det kändes dock lite som jag kompenserade avståndet till styret med att dra bak rumpan så det kanske talar för en large. Men då jag inte har nån som helst erfarenhet så är det väldigt svårt för mig att veta vad som känns bäst..

Är det nån som kan hjälpa mig, vad är det man ska tänka på?

Väldigt väldigt tacksam för snabbt svar då affären måste ske imån (rea).

Vänlig hälsning
Tomas
 
Wrenchscience

Jag kan rekomendera att gå in på www.wrenchscience.com

Lägg in dina mått i deras "fit system" de rammåtten som blev efter att jag mätt upp alla möjliga mått på mig själv, stämde bra med känslan när jag sen köpte en cykel.

Kräver dock tyvärr numera att man registrerar sig... men det är det värt.

Thomas
 
Hur lång är du? Vilken sittställning finner du bekvämast? vad ska du ha cykeln till? Jag är ca 170 och har en Small, passar mig bra!

//Tobias
 
Enligt mig är det en smaksak.
Nu vet jag inte hur lång du är men jag har själv en Pro SL, storlek M, jag är 179cm, 70kg...Den passar alldeles utmärkt, har cyklat ca 1000mil senaste två åren och den går fortfarande som ett spjut (har inte behövt byta några delar än, men blivit tvungen att rengöra kullager m.m)
Dock har farsan köpt en likadan men storlek L, den passar även den mycket bra, det är lite olika känsla att cykla på de olika storlekarna så du kan ju be att få provcykla båda.

Enligt affären jag köpte min "M" av kunde det strama lite i ryggen om man hade för stor ram men det är inget jag märker av när jag cyklar på "L-cykeln", den känns större och stabilare medan M-cykeln känns smidigare och mer lätthanterlig precis som du sa.
 
Välj Medium

om det är långlopp du i första hand skall ha cykeln till. Det är din kropp som skall avgöra inte vad försäljarna har i lager.

Däremot kan det finnas en fördel med lite större ram om du skall ha packning på cykeln.

Thure
 
Åh Nishiki. *dans dans*. Jag gillar min cykel också. Jag har en pro sl large och är 183cm, jag tycker det funkar fint och ger bra respons. Men ja, jag har inte så många andra att jämföra med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.