Modifiera Nishiki pro SL -08 inför Vättern

Hej!

Jag har anmält mig till vätternrundan och hade väl egentligen tänkt köpa en "riktig" racer att cykla på i vår och under vätternrundan. Nu stramades dock budgeten åt kraftigt så jag funderar på om jag kanske kan modifiera om min Nishiki pro sl -08 så att jag fixar att köra vättern på den.

Jag funderar på om jag helt enkelt ska sätta på ett bockstyre (med lämpliga reglage), sätta på smalare däck (måste jag köpa fälgar också?) samt ta bort onödig vikt såsom lås och pakethållare. Har ni några tips på andra modifieringar?

Vad tror ni det skulle kosta och vad blir resultatet av en sådan modifiering? Själva modifieringen kommer ju sannolikt att kosta en hel del den också och om jag på förhand vet att resultatet inte blir så bra så kanske jag ändå satsar på en racer.

Jag vet att många cyklat vättern på alla möjliga typer av cyklar så i absolut värsta fall får jag köra med nishikin så som den är idag. Jag kommer dock cykla med två kompisar som har racercyklar och då får jag antagligen svårt att hänga med i deras tempo.

Vänligen
Oscar
 
Går bra

Skala av allt som inte behövs, stänkskärmar, lås, stöd osv. Gå till cykelhandlarn, köp smala däck extra innerslangar osv. Kolla att kasetten bak och kedjan är OK. Har du racerpedaler ? Om inte så köp i så fall, samt racerskor. Har du MTB funkar det också, men racer är bättre!! Bockstyre behövs inte, troligen får du då köpa nya bromshandtag också om du byter till bockstyre.

Lycka till
Junioren
 
Styret är inte så viktigt. Lite beroende på din längd i förhållande till ramstorlek kan det bli lite för upprätt sittställning, men det hjälper inte mycket med bockstyre. I övrigt: snabba däck, hårt pumpat samt fräsch kedja/kasett. En sån cykel är inte lång från en racer, så länge det inte är frågan om hårdkörning. Vad gäller pedaler så har jag "korgar" (clips) på min hybrid, det fungerar bra om man inte vill köpa racer/mtb pedaler (såna pedaler och skor är iofs en bra investering för framtiden).

Vad har ni planerat för tempo?
 
Jag skulle göra följande modifieringar av min hybrid inför Vättern runt, ifall jag inte skulle vilja/kunna spendera 10 000 - 30 000 kr på en ny eller begagnad racer.

1 Smala släta däck med lätta butylslangar fram och bak.
- Dessa ger låg roterande vikt och litet rullmotstånd när däcken är hårdpumpade.

2 Racerkassett med en lämplig utväxling, t.ex. 11-23 eller t.o.m. 11-21.
- Detta ger en jämnare utväxling än en MTB-kassett, vilket jag värdesätter stort vid vägcykling. (Vid seriös skogscykling gäller ju helt andra prioriteringar).

3 Långa barends
- Detta ger flera handpositioner till en betydligt lägre kostnad än nytt racerstyre + erforderliga reglage.

4 Eventuellt större framdrev ifall du inte orkar veva så fort.
- Obs, i värsta fall kan detta innebära ett helt nytt vevparti + vevlager = ganska dyrt

5 SPD-pedaler om nu inte redan har det.
- Rundtramp är mycket effektivare - inte minst i uppförsbackar och i motvind! Då det här bara är en fråga om tillfällig modifiering inför vätterrundan, så skulle jag definitivt satsa på mtb-varianten av SPD, där det finns hyfsat bekväma skor att gå i.

Sedan eventuellt någon sadelväska, flaskhållare och dylikt efter tycke och smak. Självklart en ordentlig service på cykeln inför Vättern runt med ny drivlina, kablage etc.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Tack för väldigt bra tips! Skönt att få hjälp när man är osäker själv.

Däck:
Stämmer det att jag kan behålla mina nuvarande fälgar och bara köpa smalare däck och slang?

Racerkassett:
Har bytt kassett en gång på cykeln men det känns ju vettigt att se över både kassett och kedja! (Speciellt eftersom jag satt dit både kassett och kedja själv - nybörjarmekaniker)

Pedaler:
Jag har SPD pedaler och skor som jag tänkt använda.

Styre:
Det är väl det enda som jag funderar mer kring just nu. Jag inte cyklat med bockstyre innan men när jag är ute och kör känner jag ofta att jag vill luta mig mer framåt vilket blir konstigt med det nuvarande styret på. Jag känner också att det vore skönt att kunna växla och bromsa när jag har händerna på barends just för att slippa byta grepp varje gång jag ska växla. Finns det reglage att köpa som man kan sätta på barends?

I nuläget tror jag att det är långa barends som är på. Jag såg några andra barends på cykelbutiken häromdagen som såg ut att vara ungefär hälften så långa som de som är på mitt styre nu. Jag skulle uppskatta att de barends som är på styret nu är ca 1-1,5 dm långa, finns det längre?

I övrigt känns det mer och mer som en riktigt bra lösning att modifiera om cykeln istället för att köpa en ny racer. Efter att ha cyklat på den i några år nu så har jag ju fattat mer och mer tycke för den :).

Junioren: Tack för tipsen!

Nilssa: Vi har inte pratat så jättemycket om tempot än men jag ska ta upp frågan med mina medcyklister snarast. Skönt att alla är medvetna om läget innan start. Bra tips där :).

niking: Tack för strukturerade tips! Lätta att förstå :).
 
Air Pro

Jag har köpt en Air Pro och är väldigt nöjd med den. Air pron bygger på samma koncept som du är ute efter fast Nishiki har skruvat ihop den själva.

Däcken och utväxlingen är väldigt bra. Jag har SPD kombi pedaler även detta ger bra fart. Cykeln passar bäst på landsväg. Men nystädade välskötta cykelbanor funkar också.

http://www.nishiki.se/Hybrid/Pro_Air

Vore jag dig skulle jag satsa på SPD pedaler och tunnare däck

Hans Friedel
 
Jag har som fundering att cykla min Monark Workbike 453 med en betongklump på pakethållaren. Har exprimenterat med olika drevning och kommit fram till att det går att hålla hyfsat tempo trots att den är treväxlad. Det finns många racercyklister som inte kommer orka med mitt tempo. Jag skulle därför rekommendera att du cyklar tillsamans med dina kompisar. Det är viktigare än cykeln. Sist jag cyklade Vättern lekte jag mig runt och gjorde slutspurt från Zcamping ända in i mål. Det var inte på grund av exeptionellt bra fysik utan på grund av att mina teamkamrater sinkat mig hela vägen runt. Detta trots att jag cyklade med terrängdäck och komfortpumpat.
 
Haha luktafotogen, skön ironi!

Nu är jag klar med modifieringen. Själva skruvandet blev minimalt eftersom jag helt enkelt köpte en racer istället. Kanske blev jag lite lurad av säljarna men vad jag förstod så var det liksom lika bra att slå till ordentligt när man ändå ska slå till.

Har tagit premiärrundan på 3,6 mil och det var väldigt trevligt!

Tack samtliga för de tidigare tipsen, hoppas det inte känns värdelöst nu när jag ändå gick och köpte en annan cykel.

Återigen, Tack!
 
Tack för väldigt bra tips! Skönt att få hjälp när man är osäker själv.

Däck:
Stämmer det att jag kan behålla mina nuvarande fälgar och bara köpa smalare däck och slang?
Generella rekommendationer för däcksbredder finns på http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width

Racerkassett:
Har bytt kassett en gång på cykeln men det känns ju vettigt att se över både kassett och kedja! (Speciellt eftersom jag satt dit både kassett och kedja själv - nybörjarmekaniker)

Pedaler:
Jag har SPD pedaler och skor som jag tänkt använda.

Styre:
Det är väl det enda som jag funderar mer kring just nu. Jag inte cyklat med bockstyre innan men när jag är ute och kör känner jag ofta att jag vill luta mig mer framåt vilket blir konstigt med det nuvarande styret på. Jag känner också att det vore skönt att kunna växla och bromsa när jag har händerna på barends just för att slippa byta grepp varje gång jag ska växla. Finns det reglage att köpa som man kan sätta på barends?

Det finns förvisso styrändsväxelreglage avsedda för tempostyren, som förvisso borde gå att montera även på barends. Värre kan det vara med bromsreglage på barends.

I nuläget tror jag att det är långa barends som är på. Jag såg några andra barends på cykelbutiken häromdagen som såg ut att vara ungefär hälften så långa som de som är på mitt styre nu. Jag skulle uppskatta att de barends som är på styret nu är ca 1-1,5 dm långa, finns det längre?

Det finns (eller åtminstone fanns) långa barends med en rejäl böj på. Den stora fördelen är att de medger fler handpositioner. Dessutom krokar dessa svängda barends inte så lätt i grenar och dylikt vid terrängcykling.


I övrigt känns det mer och mer som en riktigt bra lösning att modifiera om cykeln istället för att köpa en ny racer. Efter att ha cyklat på den i några år nu så har jag ju fattat mer och mer tycke för den :).

Junioren: Tack för tipsen!

Nilssa: Vi har inte pratat så jättemycket om tempot än men jag ska ta upp frågan med mina medcyklister snarast. Skönt att alla är medvetna om läget innan start. Bra tips där :).

niking: Tack för strukturerade tips! Lätta att förstå :).

Varsågod
/Niklas
 
är vi alla nyfikna: Vad blev det för racer ????

Undrar
Junioren

Aha! Nyfikenheten är ju en härlig drivkraft!

Det blev en Scott S30 av 2011 års modell och jag är mycket nöjd med den.

Lite angående mina senaste upplevelser på den finns i nästa tråd jag tänkte påbörja om hur man kommer igång.

Ses där ute :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.