Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta?

Hej hej.

Skall köpa en racer till tjejen i present och står och väljer mellan 2 olika modeller. Vet inte vilken jag skall köpa.

Fördelarna med Meridan är att den är lämpad för tjejer, lite snyggare tycker hon nog den är. Den blir 1500 kr billigare.
Nackdelarna är att det är 105 men inte rakti igenom. Bromsarna är inte 105 och inte vevpartiet.

Pintan är ju 105 rakt igenom och man får en bike fit på köpet om man köper cykel hos cykel city.

Hur skall jag göra????
 
Ge ett

egenihopskrivet presentkort och följ med på en köprunda. Låt henne få sista ordet själv.

Thure
 
Jag har en Columbus Pinta som jag har cyklat kanske 50-100 mil (det är min första racercykel) utomhus o ytterligare några timmar på trainer m. Jag gillar den!

Vad gör geometrin mer tjejanpassad? Jag tror att din tjej kommer att få en bättre inställd cykel m bikefiten som ingår på cykel city än m en cykel utan noggrann utprovning som är anpassad till en genomsnittslig tjej. Vart hade du tänkt köpa Meridan? Också i en bra cykelaffär?

Ramstorlekarna har 3 cm skillnad mellan olika storlekar på Meridan m bara 2 cm på Pintan.

Men bäst av allt är nog Thures förslag, låt henne välja.
 
Att ge ett köp vilken du vill kort är en jätte bra idé men tanken att hon får se en ny racer stå där och vänta på henne är lockande:)

Meridan skulle köpas på xxl och den säljaren jag pratat med verkar vara väldigt duktig och ärlig. Där får jag ingen bike fit men han ställer in den när vi kommer dit om vi vill. Det som han sa som har gjort mmig lite osäker är bla att det inte är några 105 bromsar och kännslan är att de är lite "mosiga" när man bromsar. Antar att de inte svarar så direkt på en inbromsning. Det är ju en fördel med Pintan att det är 105 rakt igenom

Tack för svaren båda två. Bra med olika åsikter
 
Att ge ett köp vilken du vill kort är en jätte bra idé men tanken att hon får se en ny racer stå där och vänta på henne är lockande:)

Meridan skulle köpas på xxl och den säljaren jag pratat med verkar vara väldigt duktig och ärlig. Där får jag ingen bike fit men han ställer in den när vi kommer dit om vi vill. Det som han sa som har gjort mmig lite osäker är bla att det inte är några 105 bromsar och kännslan är att de är lite "mosiga" när man bromsar. Antar att de inte svarar så direkt på en inbromsning. Det är ju en fördel med Pintan att det är 105 rakt igenom

Tack för svaren båda två. Bra med olika åsikter

Min kompis köpte sin cykel på xxl, hon tyckte också att säljarna gjorde ett kompetent intryck o var nöjd m sitt köp (o är fortfarande rätt nöjd). Men efter att varit tillsammans m mig på cykelcity i 50 min för att ställa in cykeln insåg hon att inställningshjälpen hon fick på xxl inte var mkt att hänga i granen. Hennes plan är att betala för en bike fit senare.

Hur är det tex m bredden på styret på Meridan? Fixar de rätt styre? Lätt hänt att det blir alldeles för brett tror jag. Och jobbigt att byta i efterhand.
 
Min känsla är att dam meridan på xxl har ett smalare styre men på cykelcity så kanske de justerar detta om pintans är för brett tex. Hörde även att man fick låna olika sadlar för att känna vilken som var skönast på cc och det verkar ju vara en väldigt bra sak.
Det där med bike fit låter alltid så bra och man hör om folk som får ont osv men okunnig som man är så är det så svårt att förstå att en sådan inställning skall göra så mycket. Sitter man skönt så gör man tänker jag men kanske inte kroppen :)
Får väll fundera en liten stund till. Synd att det finns så få cylar i den prisklassen som man kan köpa på cc. Färgen kan ju betyda en del för vissa::)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bobboviking Merida S-Presso I8 vs Nishiki Pro 8 Landsvägscykling 0
mariapåg Nishiki vs. Merida Landsvägscykling 5
70617 Val av cykel första racern- Merida rätt? Vilken cykelaffär? Landsvägscykling 6
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
7S Dödslängtan eller dåligt omdömme? Landsvägscykling 1293
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.