I valet&kvalet att välja ryggsäck om minst 80L

Hej!

Är i jättebehov av praktiska råd att välja en större men relativt lättviktig ryggsäck med ett riktigt bra BÄRSYSTEM!

Fann en relativ ny modell som heter; Haglöfs Lex 80 som även finns i 110L variant. Undrar om någon här vandrat med denna rygga?

Har dessutom även kollat in:

• Klättermusen Mjölner 2.0,
• Fjällräven Kajka 85L,
• Osprey Xenith 88L,
• Osprey Kestrel 68 (som kanske blir aningen för liten även med tanke på min kamerautrustning DSLR med flertal objektiv),
• Lundhags V90.
Sedan känner jag inte till • Norrröna eller • Bergans större säckar som förmodligen också är riktigt bra?

Behovet är ett riktigt bra • bärsystem, och med helst en låg tomvikt när den är opackad, men om vikten är motiverad för ökad bärkomfort kan ryggan accepteras vägandes kring 3,5kg,
men helst något under eller kring 3kg, men jag inser att vikten måste nog vägas mot fördelen av ett bra bärsystem för bra komfort, också med tanke på att jag har en ländryggsskada från barnsben och jag dessutom inte råkar vara ingen Arnold Schwarzenegger :) (är bara 180cm lång & väger strax över 70kg och är därmed ganska slim/klen).

Målet är helst en Sarekvandring sommartid, i minst 10 kanske fler dagar, dock max 14 dagar, med gärna en vandring kombinerat med • basläger-dagar med ev. • toppbestigningar, och mycket fotograferande och där 1-manstältet väger ca 1.5kg, sovsäcken kring 1,2kg (Mammut Never Winter) + Exped Downmat 7 M, med inbyggd pump ca 900gr, + 1 lätt gaskök om 454gr och all mat bör helst bara vara frystorkat.
• Kamerautrustning med stativ/kulled, som sammanlagt lägger till omkring 8 och upptill max 10kg !!!.
Mitt mål är kombinerad fjällfotografering och fjällvandringsupplevelser.

Men som sagt, jag saknar fortfarande en bra och tillräckligt stor ryggsäck för både fjällutrustning tillsammans med fotoutrustning.

Har sett en hel del skrivet om Fjällräven Kajka och även Lundhags V90 och äldre recensioner om Klättermusen Mjölner o Granit, men mindre om Haglöfs Lex 90/110 och Osprey Xenith 88.

I alla fall skulle ni göra mig glad och tacksam, ni som råkar har tid och tillfälle att lämna råd och dela era erfarenheter från fjällen där ni vandrat med specifika ryggsäckar och kanske redan provat ett antal OLIKA ryggsäckar och kommit att särskilt trivas med någon VISS ryggsäck i den storleksklass som jag beskrivit ovan! Ja jag vet att ryggan behöver provas med vikter i en affär och provas ut men det är ändå värdefullt att ta del i era kloka och insiktsfulla råd från PRAKTISK fjällerfarenhet i att bära allt på ryggen!

Önskar er alla ett unikt skönt fjällvandringsår 2013!
Vänliga hälsningar Carl
 
Senast ändrad:
Jag har själv en Arcteryx Bora 80 som jag skulle rekommendera dig att även känna på. Ligger i övre kanten av din önskade vikt, min i storlek "Tall" väger ca 3,5kg, men ett mycket skönt bärsystem kompenserar för vikten. Bora finns även i 95 liters storlek.
 
Mjölner m.m.

Har en Mjölner 100 som väger 3,7 kg hängande i digitalvågen. Dvs KMs uppgifter om vikterna stämmer inte. Däremot är säcken välgjord och skön att bära, främst används den som vintersäck när skidåkning är aktuellt.

Mitt vandringsval är för de vikter och turer du beskriver Fjällräven Gyroram med 70L säck och dagsturspåse samt ramförlängare för tält. Vikt komplett med påse 2,5 kg. Alternativt använder jag en annan säck på ramen, från samma tillverkare, som är lite längrer och rymmer 80L ca. Struntar då i dagsturspåse. Vikt med ramförlängare 2,3 kg.

...ovanstående fungerar finfint upp till ca 30 kg för mig. Systemet, som alltså är två olika gyrosäckar/ramar + en 25L säck från Stadium (ca 300 gr) kostade mig totalt 1 200 kr. Blocket har bidragit med fjällrävensäckarna, stadium med dagsturspåsen på 25L.
 
Berghaus

Berghaus säckar Vulcan, Atlas och Crusader rymmer alla 100-110 liter och väger 2,9kg med sidfickor. Utan sidfickor 80-90 liter väger de 2,5kg. Riktiga slitvargar som används inom det militära, finns i 4 storlekar och priset om man köper från UK ligger strax under 2000kr. Enda nackdelen de finns bara i grönt.

Vulcan
Crusader
 
Jag har en Osprey Aether 88l räcker mer än väl för mina 12 dagar i Sarek.
Hade tidigare en JanSport ramsäck på 110l och bar väl som mest 37 kilo på mina månadsvandringar.
Har idag ca 21 kilo i säcken och det är mycket utrymme över. Säcken är bekväm att bära för min kroppsbyggnad 182/70. Den väger 2,25 kg.
 
Kolla på Bergans viking II - du kan ju skala ned den ryggsäcken till 4kg och har QSS bärsystem - grymt.
I mitt fall väger den 3,9 utan sidofickor med original topplocket som också är en liten uppdragssäck på sådär 12 liter.

Påbyggd med sidofickor 4,5 och med Escape 2 topplocket som också är en 30 liters taktisk dagstursäck så 5,5kg - men det känns inte med den ryggsäcken.

Haha den är gigantiskt med hela systemet påkopplat och allt fyllt men den är helskön och bära
 
Tack för tipset om Osprey!

Jag har en Osprey Aether 88l räcker mer än väl för mina 12 dagar i Sarek.
Hade tidigare en JanSport ramsäck på 110l och bar väl som mest 37 kilo på mina månadsvandringar.
Har idag ca 21 kilo i säcken och det är mycket utrymme över. Säcken är bekväm att bära för min kroppsbyggnad 182/70. Den väger 2,25 kg.

Tack för tipset om Osprey!
Skall även titta på deras nya 88L Zenith!
Må fortsatt riktigt väl!
C
 
Hej och stort TACK för tipset om Bergans ryggsäckar!

Kolla på Bergans viking II - du kan ju skala ned den ryggsäcken till 4kg och har QSS bärsystem - grymt.
I mitt fall väger den 3,9 utan sidofickor med original topplocket som också är en liten uppdragssäck på sådär 12 liter.

Påbyggd med sidofickor 4,5 och med Escape 2 topplocket som också är en 30 liters taktisk dagstursäck så 5,5kg - men det känns inte med den ryggsäcken.

Haha den är gigantiskt med hela systemet påkopplat och allt fyllt men den är helskön och bära

Hej och stort TACK för tipset om Bergans ryggsäckar!
Hade absolut ingen aning om att Bergans har bra bärsystem!
Jag skall kolla noga denna säck! Den finns tex. hos Alewalds! Tar mig en bensträckare dit!
Uppskattar verkligen tipset! Ett bra bärsystem "förlåter" en något högre "tomvikt"!
Önskar dig en riktigt skön sommar 2013!
Mvh/ C
 
Hej och stort TACK för tipset om Bergans ryggsäckar!
Hade absolut ingen aning om att Bergans har bra bärsystem!
Jag skall kolla noga denna säck! Den finns tex. hos Alewalds! Tar mig en bensträckare dit!
Uppskattar verkligen tipset! Ett bra bärsystem "förlåter" en något högre "tomvikt"!
Önskar dig en riktigt skön sommar 2013!
Mvh/ C

Har själv en Bergans Powerframe, riktigt bekväm och rymlig. Den är ju tung olastad men om du tränar med ryggsäck+vikt innan borde det inte vara några problem. Skulle säga att man behöver lasta 25-30kg+ eller stora pösiga saker som inte kan pulas ihop så man kan utnyttja volymen.

God tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.