Packning för 2-dagars?

Tips och trix till nybörjare tänkte jag be om här.
Ska bege mig ut på en tur om 2 dagar med 1 natt ute, jag är relativt nybörjare, eller ringrostig kanske man hellre ska kalla det. Känner till skog och att vistas ute, men var väldigt längesen jag var på någon vandring i den här stilen.

Tanken är iaf vandring med mat över öppen eld och natt under tarp (ensamma vargen) Sovit tidigare i dessa förhållande så det vet jag redan att det inte blir några större problem.
Eld och matlagningen är inte heller något större problem.

Men tips och trix för vad man kan tänkas behöva ha med sig kan vara skönt, liten påminnelse om de där småsakerna man kanske glömmer men väl kommer på när man är ute.

Har:
Rygga (70 liter, så funderar på skaffa mindre för dessa turer, men den får duga nu)
Liggunderlag
Tarp (norska militärens variant av ensamma vargen)
Sovsäck
Underställ inc balaklava (blir närmare 4 grader om nätterna numera här)
kokkärl
Kniv
tändstål
bestick
snöre (tunnare rep, för bindning av tarp etc)
ficklampa
mindre första hjälpen-kit
Vatten (kommer troligen också använda från vattendrag etc också)
Mat (frystorkat etc)
Termos för varmvatten / kaffe
Extra sockar

Går klädd: (varierande mängd beroende på väder såklart)
M90-brallor
vandringskängor
skjorta
t-shirt
skaljacka
mössa/keps
handskar

Säkert glömt nått som jag faktiskt har, men behövs det nått mer? Behöver man ha massvis med olika kläder att byta till eller räcker det som jag nämn ovan?

Glad för alla tips och trix ni kan ge. =)

(verkar vänta mig lite risigt väder, men ska inte låta det hindra mig. Sålänge det inte vräker ner redan vid start, då kanske suget avtar =) )
 
Om du bara ska vara ute två dagar kommer du inte att hinna tända särskilt många brasor. Ta med dig en deciliter bensin och en tändsticksask så underlättar du braständningen enormt utan att det väger särskilt mycket. ;-)
 
Nä, räknar med att det blir en brasa där jag stannar för kvällen, och sen fruckost över samma brasplats på morgonen.
Någon bensin och tändstickor blire dock inte, är ju en del av tjusningen att göra upp eld "på riktigt vis" =)
 
Ja om skaljackan är regntät så borde nog ändå ett par regnbyxor med.

En förstärkningströja saknar jag också på listan.

Om T-shirten är i bomull skulle jag nog skippa den. Jag kör oftast med skjorta (och kavlar upp ärmarna om det är varmt). En T-shirt kan man ju liksom inte kavla ner ärmarna på om det blir kyligare, och bomulls-T-shirt blir bara fuktig tycker jag.

Hygiensaker (främst tandborste kanske om det bara är en natt, men toapapper kan nog behövas en bit av också om man råkar behöva göra nummer två). Lite diskmedel?

Besticken borde kunna bantas till en sked om du ändå äter direkt ur matkärlet.

Kåsa/mugg att dricka ur?

Du har inget kök, ska du laga all mat över öppen eld eller på termosvatten?
 
Kniv i byxbältet brukar kollidera med midjeremmen på ryggsäcken, föreslår att du planerar mindre utan går ut över dagen och provar praktiskt. Att elda en dag med regn efter höstvåt natt brukar kräva tände som förs med i torrpåse. Helt torrt ombyte verkar du heller inte ha. YMMV
Det brukar gå åt jägarsnus av någon blandning, alltid.
 
Värmetröjja att ha under skaljackan borde kunna ersätta varmare jacka va?
Planen är att laga över öppen eld sen för mindre grejjer ha termosvatten. Blir troligen kök med brännare framöver men äger inget idag.
Skaljackan ska vara vind och vattentät annars sköper jag den inte, men regnbyxor kan behövas.
Bomull var ingen dum ide. Hade tänkt samla torr näver och lav efter vägen men äre blött mest hela tiden kan ju även det bli svårt att hitta.

Dasspapper och disk samt hygien är precis en sån grej man inte riktigt tänker på förns man väl rh ute :)
Besticken behöver jag nog, fundrrar på lyxa till det med nått grillat då man lika har eld. Väger inget speciellt heller.
Har inte riktigt löst det med förvarong av kött dock, lär ju behövas hållas svalt.
Vad gäller skjortan, något speciellt att tänka på i matrial där?
 
Planerar väl inte direkt mycket, den planering jag gör är mest pga uttråkning innan jag far =)
Sen har jag gett mig fan på att jag ska övernatta så då lär jag göra det =)
Har varit ut tidigare, men mycket längesen och då i näst intill bara kronangrejer. Och dem är ju inte alltid optimalast, därför vill jag fräscha upp kunskaperna om alla tips och trix som finns för lite mer optimala kläder och utrustning (dock under vettig prislapp såklart)
, samt de där småsakerna man kanske lätt glömmer.

Torrt ombyte har jag självklart med mig, glömde bara nämna det på listan.
Kniven hänger i läderrem och tror den kommer hänga några centimeter under midjeremmen från väskan, ovan den här väskan så har faktiskt inte kollat detta, lär göra det. Men kolliderar dessa så fäster jag den på annat vis.

"Jägarsnus" kommer jag ha med mig, nått smarrigt blandar jag ihop och har lätttillgängligt.

Tar gärna med mig mer grejer som även inte riktigt kan behövas under en så kort tur, bara för att känna hur packningen känns inför längre tur. Är som sagt ovan väskan.

Kommer uppdatera listan lite senare.
Tack för alla tips hittils :p
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.