Åsikter om min packlista (7 dagars)

Drar till abisko på lördag, och ska vandra i 7 dagar tillsammans med en vän. Detta är första gången vi fjällvandrar och vi har tänkt sova i tält.

Skriver upp min packlista så får folk gärna komma med åsikter utifall något bör tas bort / läggas till.. är rätt grön som sagt , rädd att missa något :)

Packning;
-trangiakök/t-röd/tändstickor
-tallrik/bestick/mugg
-vattenflaska
-karta/kompass
-rep
-kniv
-första hjälpen
-värmepåsar
-kikare
-sovsäck (7 grader komfort)+liner & skal
-vax till kängor
-pannlampa
-avfallspåsar & sopsäckar
-dubbla liggunderlag
-sittunderlägg
-1st toarulle
-tält
-hygienartiklar
-skavsårsplåster
-mobilladdare
-solglasögon

Kläder;
-extra skosnören
-badbyxor/handduk
-underställ (ull)
-strumpor (ull) 3pack
-kalsonger 3pack
-sport t-shirt 2pack
-1 vanlig T-shirt
-handskar/mössa/scarf
-huvtröja
-tunnare långärmad
-fleecejacka
-regnbyxor
-kängor
-bekväma skor
-mjukisbyxor
-vandringsbyxor
-vindjacka
-påse med rena kläder till hemresan
 
Lägg till

  • en regnjacka som matchar dina regnbyxor funktionsmässigt.
  • en tunn buff i syntetmaterial. Är betydligt svalare än en scarf. Och torkar snabbt.
  • mobiltelefonen. Annars är laddaren överflödig.
  • en power-bank för att kunna ladda mobiltelefonen i fält utan tillgång till elektricitet.
  • reservbatterier till pannlampan. Det börjar mörkna allt tidigare och det är således längre kvällar så här års.
  • en cigarettändare som reserv om inte tändstickorna fungerar.
  • ett regnskydd till din ryggsäck.
  • något extra par strumpor i ull om du använder dubbla i kängorna.
  • en eller två stavar. Det kan i vissa situationer vara ovärderligt.

Byt ut

  • fleecejackan mot en fleecetröja.

Tag bort

  • mjukisbyxorna och använd ullunderställets långkalsonger, eventuellt under regnbyxorna, vid behov.
  • huvtröjan och ersätt den med en tjockare långärmad tröja i ull, typ Icebreaker eller Woolpower.

Och glöm inte

  • tepåsar och/eller kaffepulver.
  • frukostar, luncher och middagar.
  • godis. Gärna "fjällgodis" (jägarsnus) bestående av en väl avvägd blandning av hackad mörk blockchoklad, hasselnötter och russin.

Lycka till!

/Birger
 
Din sovsäck är för kallt!

Annars är det bara personligen preferenser. Jag gillar att gå lätt och hade tagit bort det följande (även för att det finns folk och stugor överallt):


Packning;

-tallrik

-rep

-värmepåsa

-kikare

-liner & skal

-vax till kängor

-avfallspåsar & sopsäckar

-sittunderlägg (för att du redan ha dubbla liggunderlag)

-extra skosnören

-badbyxor/handduk

-bekväma skor

-mjukisbyxor

-påse med rena kläder till hemresan

Detta är saker som bara ligger tungt i ryggsäcken. Ingen bryr sig om du ha den fin skjorta på i flygplanet. I stugan kan du gå runt i långkalsonger, mjukisbyxor är inte praktiska.

Varför "bekväma" skor? Är dina skor för vandringen inte bekväma? Ta dina bekväma skor då istället för dina vandringsskor.

Du kommer antagligen inte att bada och om du gör så efter bastun går det lika bra naken. Tar du med en handduk, så kan den vara i minsta laget.
 
Packning;
-trangiakök/t-röd/tändstickor
-tallrik/bestick/mugg
-vattenflaska
-karta/kompass
-rep (onödigt?)
-kniv
-första hjälpen
-värmepåsar (handskar och mössa i stället)
-kikare (skulle jag prioritera bort)
-sovsäck (7 grader komfort)+liner & skal (för kall?)
-vax till kängor (vaxa innan färd i stället)
-pannlampa
-avfallspåsar & sopsäckar (packa om maten så du inte får så mycket skräp som du behöver bära på)
-dubbla liggunderlag (kapa ett ca 120cm som du kan använda antingen dubbelt eller som sittunderlag)
-sittunderlägg (lämna hemma)
-1st toarulle
-tält
-hygienartiklar
-skavsårsplåster
-mobilladdare
-solglasögon

Kläder;
-extra skosnören (onödigt, om du knyter ihop stumparna så tar du dig igenom turen)
-badbyxor/handduk (tänk på vikten)
-underställ (ull)
-strumpor (ull) 3pack
-kalsonger 3pack
-sport t-shirt 2pack
-1 vanlig T-shirt
-handskar/mössa/scarf
-huvtröja (väger mycket om den är gjord av bomull)
-tunnare långärmad
-fleecejacka
-regnbyxor (ingen regnjacka???)
-kängor
-bekväma skor (vikt??)
-mjukisbyxor (onödigt ta ett extra par underställsbyxor i stället)
-vandringsbyxor
-vindjacka
-påse med rena kläder till hemresan (lämnas på en fjällstation?)
 
Sovsäcken bör klara en bit under nollan. Inte omöjligt att det kan komma snö. Visst kan man lägga på jacka etc över sovsäcken men bäst är att sova gott och skönt med rätt sovsäck.
För vår del stoppar vi undan sommarsäckarna nu och helgens tur blir med varmare säckar.
Att koka upp vatten och hälla i en säker aluminiumflaska är skönt att ha bredvid sig om det känns kallt.
 
Lägg till

  • en regnjacka som matchar dina regnbyxor funktionsmässigt.
  • en tunn buff i syntetmaterial. Är betydligt svalare än en scarf. Och torkar snabbt.
  • mobiltelefonen. Annars är laddaren överflödig.
  • en power-bank för att kunna ladda mobiltelefonen i fält utan tillgång till elektricitet.
  • reservbatterier till pannlampan. Det börjar mörkna allt tidigare och det är således längre kvällar så här års.
  • en cigarettändare som reserv om inte tändstickorna fungerar.
  • ett regnskydd till din ryggsäck.
  • något extra par strumpor i ull om du använder dubbla i kängorna.
  • en eller två stavar. Det kan i vissa situationer vara ovärderligt.

Byt ut

  • fleecejackan mot en fleecetröja.

Tag bort

  • mjukisbyxorna och använd ullunderställets långkalsonger, eventuellt under regnbyxorna, vid behov.
  • huvtröjan och ersätt den med en tjockare långärmad tröja i ull, typ Icebreaker eller Woolpower.

Och glöm inte

  • tepåsar och/eller kaffepulver.
  • frukostar, luncher och middagar.
  • godis. Gärna "fjällgodis" (jägarsnus) bestående av en väl avvägd blandning av hackad mörk blockchoklad, hasselnötter och russin.

Lycka till!

/Birger

Skaljackan kunde användas som regnjacka sa dom på affären, vet inte riktigt vad som menas, men var iaf 15000 vattenpelare. Bör jag ändå kompletera med en regnjacka tycker du ?

Ska införskaffa mig en buff/powerbank/reservbatterier/ulltröja och ev stavar under dagen.



Blev lite osäker när jag bild-googlade på fleecetröja och fleecejacka, vad skillnaden`?, är ev en fleecetröja jag har.. eller så är det en fleecejacka :) En everest ifrån Stadium iaf

Lurar på om du inte har för kall sovsäck.

Jag har köpt en https://www.athleteshop.se/sea-to-s...MIz6DHpNvx1QIVySWBCh2qIQu6EAQYBCABEgIUMvD_BwE + ett skal att dra över sovsäcken, tror du det ändå blir för kallt ?

Har visserligen en tjockare sovsäck, vet dock inte tempen på den men namnet "Alaska dybvik & Andersen AS - ESKIMO" säger mig att den är riktigt varm (någon som känner igen märket?), är nog från 80-talet eller något. Dock är den säkert 3ggr så stor&tung som både min nedpackade sovsäck inkl "thermo säck" länkad ovan.

Ja... Sovsäck hade jag valt komfort 0 grader...

Se ovan ang sovsäck.

Din sovsäck är för kallt!

Annars är det bara personligen preferenser. Jag gillar att gå lätt och hade tagit bort det följande (även för att det finns folk och stugor överallt):




Detta är saker som bara ligger tungt i ryggsäcken. Ingen bryr sig om du ha den fin skjorta på i flygplanet. I stugan kan du gå runt i långkalsonger, mjukisbyxor är inte praktiska.

Varför "bekväma" skor? Är dina skor för vandringen inte bekväma? Ta dina bekväma skor då istället för dina vandringsskor.

Du kommer antagligen inte att bada och om du gör så efter bastun går det lika bra naken. Tar du med en handduk, så kan den vara i minsta laget.

Tallrik ? vad ska jag äta på :)

Repet tänkte jag ha till att hänga kläder på tork.

Skippar kikaren, tänkte tanken när jag packade ner den, tack för du övertygade mig :)


Skippar vaxet, utgår från att vaxningen håller 7 dagar.

Ang extra kläder, så är det inte flyg hem.. utan närmare 20 timmars tågresa.. men kanske får gå smutsigt ändå =)

Ang liner/skal se ovan om sovsäck.
Packning;
-trangiakök/t-röd/tändstickor
-tallrik/bestick/mugg
-vattenflaska
-karta/kompass
-rep (onödigt?)
-kniv
-första hjälpen
-värmepåsar (handskar och mössa i stället)
-kikare (skulle jag prioritera bort)
-sovsäck (7 grader komfort)+liner & skal (för kall?)
-vax till kängor (vaxa innan färd i stället)
-pannlampa
-avfallspåsar & sopsäckar (packa om maten så du inte får så mycket skräp som du behöver bära på)
-dubbla liggunderlag (kapa ett ca 120cm som du kan använda antingen dubbelt eller som sittunderlag)
-sittunderlägg (lämna hemma)
-1st toarulle
-tält
-hygienartiklar
-skavsårsplåster
-mobilladdare
-solglasögon

Kläder;
-extra skosnören (onödigt, om du knyter ihop stumparna så tar du dig igenom turen)
-badbyxor/handduk (tänk på vikten)
-underställ (ull)
-strumpor (ull) 3pack
-kalsonger 3pack
-sport t-shirt 2pack
-1 vanlig T-shirt
-handskar/mössa/scarf
-huvtröja (väger mycket om den är gjord av bomull)
-tunnare långärmad
-fleecejacka
-regnbyxor (ingen regnjacka???)
-kängor
-bekväma skor (vikt??)
-mjukisbyxor (onödigt ta ett extra par underställsbyxor i stället)
-vandringsbyxor
-vindjacka
-påse med rena kläder till hemresan (lämnas på en fjällstation?)

Flera som sagt skippa repet, men lär väl kunna hänga blöta kläder ?

Se ovan ang sovsäck.

Skippar kanske de bekväma skorna och tar foppatofflor ist, tänkte att det kanske blir kyligt vid campet med tofflor och vill ju gärna komma ur kängorna lite.

Ang regnjacka se ovan om min skaljacka.

Sovsäcken bör klara en bit under nollan. Inte omöjligt att det kan komma snö. Visst kan man lägga på jacka etc över sovsäcken men bäst är att sova gott och skönt med rätt sovsäck.
För vår del stoppar vi undan sommarsäckarna nu och helgens tur blir med varmare säckar.
Att koka upp vatten och hälla i en säker aluminiumflaska är skönt att ha bredvid sig om det känns kallt.

Se ovan ang sovsäck.







Tack alla för era tips och råd! Dumt att sätta igång med det här 1 dag innan avfärd kanske.. hehe.. lite stressad.
 
Det var tre grader i Sundsvall imorse när jag vaknade. Det kan mycket väl vara minus 5 på nätterna kring Abisko nästa vecka. Jag hatar att frysa när jag ska sova.
 
Skaljackan kunde användas som regnjacka sa dom på affären, vet inte riktigt vad som menas, men var iaf 15000 vattenpelare. Bör jag ändå kompletera med en regnjacka tycker du ?

Ska införskaffa mig en buff/powerbank/reservbatterier/ulltröja och ev stavar under dagen.



Blev lite osäker när jag bild-googlade på fleecetröja och fleecejacka, vad skillnaden`?, är ev en fleecetröja jag har.. eller så är det en fleecejacka :) En everest ifrån Stadium iaf



Jag har köpt en https://www.athleteshop.se/sea-to-s...MIz6DHpNvx1QIVySWBCh2qIQu6EAQYBCABEgIUMvD_BwE + ett skal att dra över sovsäcken, tror du det ändå blir för kallt ?

Har visserligen en tjockare sovsäck, vet dock inte tempen på den men namnet "Alaska dybvik & Andersen AS - ESKIMO" säger mig att den är riktigt varm (någon som känner igen märket?), är nog från 80-talet eller något. Dock är den säkert 3ggr så stor&tung som både min nedpackade sovsäck inkl "thermo säck" länkad ovan.



Se ovan ang sovsäck.



Tallrik ? vad ska jag äta på :)

Repet tänkte jag ha till att hänga kläder på tork.

Skippar kikaren, tänkte tanken när jag packade ner den, tack för du övertygade mig :)


Skippar vaxet, utgår från att vaxningen håller 7 dagar.

Ang extra kläder, så är det inte flyg hem.. utan närmare 20 timmars tågresa.. men kanske får gå smutsigt ändå =)

Ang liner/skal se ovan om sovsäck.


Flera som sagt skippa repet, men lär väl kunna hänga blöta kläder ?

Se ovan ang sovsäck.

Skippar kanske de bekväma skorna och tar foppatofflor ist, tänkte att det kanske blir kyligt vid campet med tofflor och vill ju gärna komma ur kängorna lite.

Ang regnjacka se ovan om min skaljacka.



Se ovan ang sovsäck.







Tack alla för era tips och råd! Dumt att sätta igång med det här 1 dag innan avfärd kanske.. hehe.. lite stressad.

Om du med "vindjacka" menar "skaljacka" så är det ok. Då bör du rimligen kunna klara dig utan regnjacka.

Om du med "rep" menar cirka 5 m paracord så är det ok. Det kan dessutom vid behov användas som skosnören.

Och jag instämmer med andra som redan har svarat: Byt ut dina bekväma skor mot ett par Foppa-tofflor eller motsvarande. Och välj om möjligt en varmare sovsäck.

/Birger
 
"Skaljackan kunde användas som regnjacka sa dom på affären, vet inte riktigt vad som menas, men var iaf 15000 vattenpelare. Bör jag ändå kompletera med en regnjacka tycker du ? "

Nej det behövs nog inte vissa skaljackor kan vara väldigt lika en regnjacka, bara det inte finns material som tar lång tid att torka i den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pirx Åsikter om dagens puls/gps-klockor? Utrustning allmänt 1
Nirrebosse Kniv-åsikter Utrustning allmänt 18
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
seved1 Min version av Bushcraftkniv Utrustning allmänt 116
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
KimmyA Miljövänlig packlista Utrustning allmänt 20
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
mickere Kommentarer till packlista Utrustning allmänt 19
Mattias1981 Marsfjället packlista?? Utrustning allmänt 2
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
pal2 Packlista... - tipsa eller som tips Utrustning allmänt 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.