Kniv-åsikter

Tyckte knivromanen nedan i inläggen var avslutad men ser med förtjusning fram mot en uppföljare. Så här kommer en början.

Använder själv kniven till Jakt, fiske, spänstigt friluftsliv och i vardagen och i mitt sportstugebyggande.

När jag bygger blir det ju klart en Mora, det enda prisbilliga alternativet med kvalite.

I Älgjakten använder jag oftast Mora 2000. Bra storlek, fin bladform, otroligt greppvänligt skaft i slafsiga förhållanden. Tål stryk utom seriöst bändande.

För allt annat friluftsliv använder jag 2 handgjorda (ej speciellt dyra) knivar i formatet drygt 1 dm skaft och ti11ika 1 dm blad. Bredd ca 2 cm och tjocklek ca 2-3 mm. Jag vill ha en rak slipfot och ca 20 graders eggvinkel, ej för hårt stål. För min del skall den ej ha parerskydd. När en kniv av denna typ blir slö är den lättslipad med ett medium keramiskt fickbryne.

Till vardags blir det en fällkniv med god kvalite på stålet och ett välformat fickvänligt skaft ca 9-10 cm skaft och ca 7 cm blad. Tunn och lätt, med eller utan bladspärr. Puma Prospektor är favoriten.

Har haft endel andra Finknivar som varit kvalitetsmässiga praktexenplar, ex F1 men tycker att de är tunga, onödigt tjocka i stålet vilket gör dem klumpiga, hårda och svårare att få vassa snabbt under användning. Tycker det läggs för mycket vikt på att knivar skall vara brotts-säkra. Min erfarenhet är att de flesta knivar är relativt starka och att man med sunt förnuft vet när det blir för mycket. Har ännu ej i mitt friluftsliv befunnit mig i en så skarp situation att jag varit tvungen att bryta av min kniv.

Används den militärt är det en annan femma. Liksom om man vill ha en militärkniv för sitt friluftsliv.
 
Jag tror att det är en åldersgrej det där med val av kniv.. För 15 år sedan så köpte jag en Gerber LMF som de senaste 12 åren mest har samlat damm långt ner i nån låda.. Gerbern är precis som Fällkniven knivarna grymma till att klyva tak på bilar samt att bända upp bankboxar, till nått annat duger de nämnligen inte.. Behöver man kraftigare doningar i skogen så ta med en yxa!! För på långturen på fjället springer man väl inte omkring med en 2kg kniv... eller hur?

Själv så har jag alltid oavsett syssla med min kära handgjorda lappkniv, till den kompletterar jag med yxa eller annat verktyg om det skulle behövas.. Lappkniven är liten, lätt, snygg och jag skärper den rakbladsvass med 2 drag på keramikbrynet..
 
För att inte tala om de sk överlevnadsknivarna som var såå praktiska med tändstickor och kompass mm, som var populära när jag var ung (yngre)...

/Mago
 
FJS90/91; sa:
Jag tror att det är en åldersgrej det där med val av kniv.. För 15 år sedan så köpte jag en Gerber LMF som de senaste 12 åren mest har samlat damm långt ner i nån låda..

Har för mig att du aldrig mer skulle tillstå att du köpt en Gerber LMF, Patric.
Kanske ligger den hemma i en låda, men jag tror nog du klämmer lite på den ibland.

/K
 
carvingkimbo; sa:
Har för mig att du aldrig mer skulle tillstå att du köpt en Gerber LMF, Patric.
Kanske ligger den hemma i en låda, men jag tror nog du klämmer lite på den ibland.

/K

*tittar panikslaget ut genom fönstret och ropar*

-KOLLA DÄR!! E DET ETT PLAN ELLER EN FÅGEL?


(hoppas intensivt att undanmanövern fungerade)
 
Fylliga former

Tänker så här att till bruks vill man ju ha en lätt, vass, trevlig och vacker följeslagare. Sen om man tittar lite på kammaren på mer fylliga och kommersiellt vackra skapelser så är det mänskligt.

Men som den vise mannen från Kusbölehelvetet sade så försiktigt. -Springande badvakter, kan de va nåt att ha det här i lilltjärna.

Från eder Bosse som oftast föredrar naturmaterial.
 
Det är så fascinerande om alla som skriver vad de har för kniv med sig. Jag skulle vara mer intresserad av vad folk ANVÄNDER sin kniv till. Jag vågar nog påstå att kniven är en av de grejer jag använder minst (fast jag jagar och fiskar ju inte).

Att man KAN hugga med kniven är ju bra, men hur ofta gör man det?
 
Tälja!

Det som jag använder kniven mest till då jag är ute är till tidsfördriv. Det finns inget mysigare än att sitta och tälja gubbar eller liknande. Man kan lätt få en hel kväll att gå...
 
nermander; sa:
Det är så fascinerande om alla som skriver vad de har för kniv med sig. Jag skulle vara mer intresserad av vad folk ANVÄNDER sin kniv till. Jag vågar nog påstå att kniven är en av de grejer jag använder minst (fast jag jagar och fiskar ju inte).

Att man KAN hugga med kniven är ju bra, men hur ofta gör man det?

Nä, jag håller med dig Peter.. hugga med kniv gör man ju inte särskilt ofta.. När jag är ute och fiskar och inte behöver tänka på packningens vikt så mycket har jag med mig en liten kniv, en liten yxa, eventuellt en liten hopfällbar såg samt en filékniv för att rensa fisken. Det kan ju tänkas vara mycket, men de är ju alla optimerade för sina saker. Det går ju t ex smidigare att såga upp veden innan man klyver den än att hugga upp den. En filékniv underlättar rensningen och en liten täljkniv har man ju som allroundkniv och som Anders skriver är det ju rätt rogivande att sitta och tälja på en pinne ibland..
Under rena vandringar har jag dock oftast bara med en liten kniv och eventuellt en leatherman i fickan mest för att tången kan vara bra ibland.
Större knivar som min LMF gör sig bäst hemma i en låda.

David
 
nermander; sa:
Det är så fascinerande om alla som skriver vad de har för kniv med sig. Jag skulle vara mer intresserad av vad folk ANVÄNDER sin kniv till.

Att man KAN hugga med kniven är ju bra, men hur ofta gör man det?

Huvet på spiken!

Det här gör jag med min kniv, ja, den på bältet alltså:
Skär korv, rökt fläsk samt annat matnyttigt.
Tar ur älgar. (inte med samma kniv som ovan)
Ordnar korvgrillningspinnar.
Gör en "jaralöuspinn".
Kapar fisklina när det tjorvat sig.
Tar ur fisk.
Karvar på naglarna ibland.
Täljer kåror vid eldning.
Ristar skåror i älgtorn.
Rakar mig....nä, skoja bara.

Hmmm..det var väl de grundläggande sakerna jag använder kniven till, sen så dyker det väl upp andra göromål ibland också.
 
Den absolut viktigaste kniven for mig som fiskare ar en bra och flexibel filekniv. Hur manga fileer har man inte forstort med em dalig kniv? Den jag har nu fungerar utmarkt utom pa torskar over atta kilo och ar kopt pa IKEA for 140kr. Jag tror i arlighetens namn att den ar ganska svarslipad, men knepet ar att vara forsiktig och halla den vass. Alltsa hugger jag inte tjar-ved/stubbar med den. Knappt ens att jag skar fiskelina med den.

Jag nar nagonstans en sjuk drom att nagon gang samla ihop malm/myrmalm och rosta denna for att sedan gora jarn - stal - blad och slutligen en kniv? Ar det nagon mer an jag som nagon gang kanner en smatt stord langtan att gora saker fran grunden? Vare sig det galler kanoter/ost/knivar/vikingskepp eller inlagd sill?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.