Kniv att tälja med?

Hallå där!

Vad skulle ni säga kännetecknar en kniv som är bra att tälja med?
Jag tänker på bladform, material, slipning, handtag osv.

Vänligen,
Bark
 
kniven skall vara flatslipad och inte ha något parrerskydd och inte vara tjock eller för bred eller för lång ;)
 
Tack för ett snabbt svar Marja!

Såhär i efterhand inser jag att jag skulle vilja kompromissa lite, dessa knivar känns väldigt inriktade på att bara tälja, har ni förslag på en lite större kniv som funkar till det mesta i skogen, grillpinnar, korvpaketsöppning, grytkrokstillverkning osv. Eller är det just en släjdkniv jag ska ha?

Det står att det är laminatstål, vad innebär det egentligen?
 
Bra knivar

Lanminatstål består av olika skikt av *legeringar* av stål. Knivar kan göras av laminatstål för att ge vass egg av hårt stål samtidigt som bladet ges viss böjlighet genom ett andra skikt innehåller mer "mjukt" stål.


Mora knivar

Mvh troswe
 
mora kivar av det klassiska stilen med nordisk blad form är de knivar som är mest allrunda de är skapade av 60 generationer och är gjorda för att fungera i svenskskog med svenska trädslag och de är bra på allt men inte bäst på något
typ http://www.moraofsweden.se/morakniv/craftline-highq-allround-kolstal?group=prod_prod_grp-s1%2F39

laminat stål är ett hårtstål i kärnan på kniven och mjukare på utsidan depaul kan nog förklara för och nakdelar ;)

jag vill ha kolstål i alrundknivar då det är lätt att åter skärpa och bladet tål påfrästnningar rätt bra , när man har en kniv som är flatslipad så är det också lättare att återskärpa än med mystiska slipmingar som skål och konvexa ;)
med kolstålskninvar kan man även göra eld om man hittar flinta eller kvarts i skogen :)
 
Nusnäsmodellerna är klassiska slöjdknivar vill du skära kåsor och skedar behöver du krumknivar.
Många som jobbar med 3D sniderier brukar Sheffieldknivar. YMMV
 
mora kivar av det klassiska stilen med nordisk blad form är de knivar som är mest allrunda de är skapade av 60 generationer och är gjorda för att fungera i svenskskog med svenska trädslag och de är bra på allt men inte bäst på något
typ http://www.moraofsweden.se/morakniv/craftline-highq-allround-kolstal?group=prod_prod_grp-s1%2F39

laminat stål är ett hårtstål i kärnan på kniven och mjukare på utsidan depaul kan nog förklara för och nakdelar ;)

jag vill ha kolstål i alrundknivar då det är lätt att åter skärpa och bladet tål påfrästnningar rätt bra , när man har en kniv som är flatslipad så är det också lättare att återskärpa än med mystiska slipmingar som skål och konvexa ;)
med kolstålskninvar kan man även göra eld om man hittar flinta eller kvarts i skogen :)
Laminat kan i princip vara nästan vad som helst. Själva ordet antyder vad man syftar på, nämligen en sammanfogning i flera skikt. Stålet kan vara både rostfritt och kolstål eller en kombination. Det kan dessutom vara elektrosvetsad kappa i fusk-damaskus. Det som till vardags kallas för san mai damaskus är inget annat är laminat.

Den vanligaste lamineringen i samband med mororna består av en rostfri kappa i ett enkelt stål som t ex 420 och en kärna i antingen Uddeholm UHB 2140/Arne eller det tyska C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 101 samt CK 95. Dessa ståltyper räknas till de s k kolstålen. Dock är de lätt legerade till skillnad från renodlade kolstålstyper som 10XX-stålen (t ex 1095, 1080, 1075 osv)

Genom att laminera ett blad så får man två eftersträvandsvärda egenskaper, nämligen slitstyrka (kärnstålet), samt slagseghet/elasticitet (kappan i kombination med kärnstålet). Ett sådant stål är avsevärt mer elastiskt än ett stål som inte lamineras. Det motstår med andra ord plastisk deformation på ett bättre sätt än ett renodlat stål.

Om man dessutom laminerar med en rostfri kappa runt en kärna i kolstål så vinner man självklart också en högre grad av rosttröghet, dvs bladet rostar inte lika lätt.

Vet inte om allt det här går att begripa...

~Paul~
 
Tack för ett snabbt svar Marja!

Såhär i efterhand inser jag att jag skulle vilja kompromissa lite, dessa knivar känns väldigt inriktade på att bara tälja, har ni förslag på en lite större kniv som funkar till det mesta i skogen, grillpinnar, korvpaketsöppning, grytkrokstillverkning osv. Eller är det just en släjdkniv jag ska ha?

Det står att det är laminatstål, vad innebär det egentligen?

Så fort man ska skära olika saker, att kniven blir mera alround, så tycker jag fullflat slipning funkar bäst. DVS man slipar slipfasen ända upp i ryggen. Med 90-150 mm lågnt blad 25-30 mm brett.

Seved
 
mora kivar av det klassiska stilen med nordisk blad form är de knivar som är mest allrunda de är skapade av 60 generationer och är gjorda för att fungera i svenskskog med svenska trädslag och de är bra på allt men inte bäst på något
typ http://www.moraofsweden.se/morakniv/craftline-highq-allround-kolstal?group=prod_prod_grp-s1%2F39

laminat stål är ett hårtstål i kärnan på kniven och mjukare på utsidan depaul kan nog förklara för och nakdelar ;)

jag vill ha kolstål i alrundknivar då det är lätt att åter skärpa och bladet tål påfrästnningar rätt bra , när man har en kniv som är flatslipad så är det också lättare att återskärpa än med mystiska slipmingar som skål och konvexa ;)
med kolstålskninvar kan man även göra eld om man hittar flinta eller kvarts i skogen :)

Inte "60 generationer", väl? Tror inte att Moraknivar var igång under antiken... ;)

Men jag håller med om att Moraknivar är ett mycket bra och kostnadseffektivt val - inte minst sedan den senaste översynen av design och konstruktion.

/Mats
 
De som täljt en del brukar skaffa en kortbladig ganska omgående. Som täljare gäller det att börja torka slöjdämnen, för torkningen är det som tar mest tid.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
Kvarnträsk KNIV: Borra hål i stål? Utrustning allmänt 68

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.