Kniv i bältet?

Har väl oftast med mej någon sorts kniv i skogen, antingen i form av multiverktyg eller traditionell typ morakniv. Den senare i vanlig slida i bältet, alltså lite svår att få fram när man har både jacka och ryggsäck med midjebälte.
Har sett att det finns arbetsbyxor med olika former lägre knivarrangemang, alltså ungefär mitt på låret. Kan man hitta något sådant för "eftermontage", alltså kanske sy utanpå byxbenet? Eller kan det finnas andra praktiska lösningar?
 
Liten fällkniv kan bäras i snöre runt halsen, stenåldersbältet. Dangler flyttar ner kniven till under höftbältet. Att bära kniv under kontoret på bröstremmen är både åtkomligt och bekvämt. Hur ofta tar du fram och brukar kniven med ryggsäck på? Du kanske klarar dig med kniven i ryggsäcken?

go tur
 
Jag syr fast en bit nylonrem tvärs över sidosömmen på arbetsbyxorna där jag fäster knivarna (hultafors dubbelslida). Den inre slidan är nerstucken i en befintlig verktygsficka så knivarna följer låret rörelset. På vandringsbyxor så skulle jag sätta två bitar rem varav den ena då är för upphängning och den andra för att få kniven att följa låret. Om jag nu vill ha knivarna så långt ner vid friluftsliv vilket jag har funderat på.

För de större friluftsknivarna har jag idag danglers och i fallet med vanliga moraknivar så stoppar jag ner dem i en benficka. Jag behöver
ärligt talat inte skära saker stup i ett i skogen så tillgängligheten kan vara lägre än på jobbet.
 
Det finns dangler som hängs i bältet och kniven fästs i danglern. Då hamnar kniven lite längre ner. Jag gillade inte denna lösning för jag tyckte att kniven for lite för mycket när jag gick i skogen. Men det är värt att kolla upp och testa.
 
I militären var det ju vanligt att folk satte den på ryggsäckens axelband i brösthöjd.

... eller på västen, men i det militära finns det kanske några andra användningar än i civilt friluftsliv. Få civilister bör ha anledning att använda kniv som vapen.

En för löst dinglande kniv riskerar ge dig skav-/stöt-sår och jag föredrar saker som sitter mer fast.

Men jag har oftast kniven nerpackad i civilt friluftsliv och tar bara fram den ur packningen vid behov, som matlagning eller spänta ved.

/Patrik
 
Ifall man så önskar så finns det knivslidor för att sätta på låret, antingen genom att man syr fast eller genom att man använder remmar.

I övriga alternativ, kan det kanske gå att sätta kniven i midjebältet på ryggsäcken? Så har jag gjort med multiverktyget på min vandringsryggsäck (som mestadels används vid längre tågresor får medges men hittills har jag ej haft några problem).
 
Brukar ha fällkniv el en mora eldris i fickan på ryggsäcks bältet. Har TS ingen sådan är han SOL..

Är jag ute på på plock elller let i skogen har jag ofta kniv i bältet.
 
Ovanstående är ett exempel på att du inte ska ha med kniven på "vanliga" resor. I just det här fallet råder väl också en viss osäkerhet om det fanns tendenser till att bråka med polisen. Nykterhetskontroller nära någons hem är ofta "riktade". Frågan om du har med dig någonting vasst kommer vanligtvis just innan en skyddsvisitation.

Jag fortsätter med att ha kvar kniven i bältet när jag är på väg ut för att jaga. Jag har blivit stoppad av polisen ett par gånger, och det har hittills aldrig varit ett problem.

Jag tror inte att en medhavd kniv kommer att bli ett problem för mig såvida jag inte också gör något annat "dumt". Har jag fel får jag leva med det då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
Kvarnträsk KNIV: Borra hål i stål? Utrustning allmänt 68

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.