Kniv i bältet?

Tycker att dangler funkar ypperligt när man har jacka och rygga, även trevlig när man t.ex. skall sätta sig i bilen och inte vill ha knivskaftet stickande in i gubbfettet... Att ha kniven på ryggan funkar också såklart om man har en vettig slida för detta.

Gällande legaliteten så är väl skog nästan aldrig allmän/offentlig plats enligt detaljplan och knivbärande vid resa till/från skogen borde vara motiverat. I jägarens fall (frånsett att han enligt utsago hade en "tråkig attityd") var det ju så att han gjorde ett uppbrott i den motiverade användningen för att göra något där knivbärande inte alls var motiverat, för att sedan återvända hem och således skulle ha lagt av sig kniven. Hade han varit på på väg ut i skogen efter lämningen, och inte tillbaka hem hade han förmodligen (jag är inte jurist...) klarat sig.

Nej! Precis detta är ju vad lagskärpning tar sikte på. På väg till skogen är kniv i bältet inte legitimt. I skogen må det vara legitimt. På väg till skogen är nedstoppad i väska och väskan i bagaget mer rimligt.
Annars springer Kjell Kriminell och Bosse Bus med kniv i bältet och säger att de är på väg till skogen när polisen frågar.

Av nyfikenhet: Vilken knivslida som funkar i bältet eller hängande om halsen fungerar inte att ha nedstoppad i ryggan?

/Patrik, som noterade att en butik jag handlar i nyligen flyttat fällknivar till "endast efter kontakt med personal" och de berättade tyvärr är ungdomar inne och stjäl knivar annars
 
Lagskärpningen handlar om hårdare straff, samt när ett "knivbrott" anses som grovt.

Med andra ord är det ingen förändring i lagen när det gäller när det är befogat att ha kniv eller inte. Därmed anser jag att du fortfarande kan ha kniven i slida på väg ut på jakt. Jag kommer lugnt att fortsätta med det.

Jag känner inte till något fall där någon döms för det.

På samma sätt kan hantverkare som behöver kniv fortsätta att ta med den på samma sätt som tidigare. Inte heller här finns det några fall där någon dömts.

Det är utan tvivel så att knivlagen är en gummibandslag. Det jag sett hittills så har den hanterats vettigt. Av de som döms är det nu två fall som så vitt jag vet kan diskuteras. Tidigare fanns det en "skogsmaskinsreparatör" som hade knivar i bildörren, och nu finns det "jägaren" som åkt till träningen. I bägge de fallen finns det en del som tyder på en viss tendens till "tråkig attityd".

Fallet med "knivköperskan" gick hela vägen till HD, där hon friades. I det domslutet anges vad som kan anses berättigat. https://lagen.nu/dom/nja/2016s30. Så vitt jag kan se ändras inget av det genom den skärpning som nyligen genomfördes av knivlagen.
 
Det "trista" i det hela är att man, iom. de i mina ögon något otydliga, svårtolkade fallen där kniv anses befogat, som "laglydig" person numera riskerar att "åka dit rejält" för något som tolkas godtyckligt från fall till fall.

Där man förut fick en pengabot, eller om brottet ansågs som ringa, ingen påföljd alls, riskerar man nu att åka dit för ett grovt brott där minimistraffet är fängelse, t.ex. om man bär med sig två blad, ex. kniv och multitool, vilket inte (i alla fall för mig) är en ovanlig kombination i skogen.

Även om vad som är "brottslig eller inte" egentligen inte har ändrats särskilt tycker jag att lagen numer hämmar "normala" knivanvändare, som kanske inte längre "vågar" ta med sig kniven ut i skogen (vilket är fullt legalt, men naturligtvis med tolkningsföreträde för lagens långa arm...) medan de som verkligen har avsikt att använda kniven i brottsligt syfte inte lär bry sig nämnvärt gällande ändringen.

Värt att nämna är även att polisen tagit bort den tidigare formuleringen gällande att bärande av en liten fickkniv eller multitool normalt skall anses som ett OK undantag från lagen, från sin hemsida.
 
Jag ser inte att knivlagen generellt sett tolkas godtyckligt, eller att den skulle vara svårtolkad. I princip utan undantag så visar de domar som finns att den används på ett ur mitt tycke vettigt sätt. Låt bara bli att ha kniv där det rätt självklart är olämpligt så går det bra.

Jag fortsätter därmed min knivanvändning på precis samma sätt som tidigare.

Det är fullt möjligt att ha en annan uppfattning i frågan. Och agera utifrån det.
 
Ja, fast de "flesta domar" där folk har friats bygger ju också på hur lagen såg ut innan man gjorde ändringen med straffpåföljderna samt vad som skulle betraktas som grovt brott, något som även torde påverka hur man gör bedömningar. Det är väl även så att i de domar som man brukar ta som exempel har man först dömts i tingsrätten för att sedan frias i hovrätten vilket borde peka på att det inte är helt självklart hur situationer skall tolkas.

Jag kommer också även fortsätta använda kniv som vanligt, dvs. ha den i bältet på väg ut/hem från skogen och ta ur den ur slidan (vilket man nog egentligen inte behöver, och att ha kniven i bilen utanför affären är också att ha den på allmän plats) om jag stannar på vägen för ett ärende. Och även om jag tycker att lagen i sig (och skärpningen) snarare ställer till det för normala, laglydiga användare, är ju risken att någonsin behöva förklara sitt bärande tämligen minimalt så länge man sköter sig.
 
Personligen har jag alltid kniven i någon benficka på byxorna eller hängande från bältet*. Dessutom har jag ofta ett antal knivar i någon väska eller låda eftersom jag ofta har ungdomar med mig som behöver lära sig både knivvett och att hantera kniven när de bygger läger eller gör upp eld. Och någonting ska vi ju skära morötterna med. :sneaky:

*Detta är lite knöligt eftersom jag vill ha den på vänster sida. Om någon av er har tips om bra vildmarkskniv med slida för vänsterhänta så den kan hänga på vänster sida och så jag får upp den utan att skära mig får ni gärna tipsa (ursäkta om jag "kapar" tråden lite, jag har ännu inte lyckats hitta någon).
 
Personligen har jag alltid kniven i någon benficka på byxorna eller hängande från bältet*. Dessutom har jag ofta ett antal knivar i någon väska eller låda eftersom jag ofta har ungdomar med mig som behöver lära sig både knivvett och att hantera kniven när de bygger läger eller gör upp eld. Och någonting ska vi ju skära morötterna med. :sneaky:

*Detta är lite knöligt eftersom jag vill ha den på vänster sida. Om någon av er har tips om bra vildmarkskniv med slida för vänsterhänta så den kan hänga på vänster sida och så jag får upp den utan att skära mig får ni gärna tipsa (ursäkta om jag "kapar" tråden lite, jag har ännu inte lyckats hitta någon).

Läst om sjömän på gamla goda tiden hade kniven i bältet bak på rumpan för att den skulle vara tillgänglig med båda händerna.
 
Personligen har jag alltid kniven i någon benficka på byxorna eller hängande från bältet*. Dessutom har jag ofta ett antal knivar i någon väska eller låda eftersom jag ofta har ungdomar med mig som behöver lära sig både knivvett och att hantera kniven när de bygger läger eller gör upp eld. Och någonting ska vi ju skära morötterna med. :sneaky:

*Detta är lite knöligt eftersom jag vill ha den på vänster sida. Om någon av er har tips om bra vildmarkskniv med slida för vänsterhänta så den kan hänga på vänster sida och så jag får upp den utan att skära mig får ni gärna tipsa (ursäkta om jag "kapar" tråden lite, jag har ännu inte lyckats hitta någon).

Mora 2000, Kansbol och Garberg har ju alla ambidextriösa slidor. Fällkniven har vänsterslidor för i alla fall modellerna F1, S1 och A1.
 
...
*Detta är lite knöligt eftersom jag vill ha den på vänster sida. Om någon av er har tips om bra vildmarkskniv med slida för vänsterhänta så den kan hänga på vänster sida och så jag får upp den utan att skära mig får ni gärna tipsa (ursäkta om jag "kapar" tråden lite, jag har ännu inte lyckats hitta någon).
De flesta kydex-slidor brukar ju vara ambidextriösa men vill man ha läderslida så har vi ju Casström och finska Brisa som har vänsterslidor.
 
Tack för tipsen! Vi har inte så stort utbud här på "kobben" men kanske jag kan be någon ta in när jag vet vad jag ska fråga efter.

"Läst om sjömän på gamla goda tiden hade kniven i bältet bak på rumpan för att den skulle vara tillgänglig med båda händerna."

Visst, fastnar du i en tamp måste du kunna skära loss dig innan det blir allvar av.
 
Läst om sjömän på gamla goda tiden hade kniven i bältet bak på rumpan för att den skulle vara tillgänglig med båda händerna.

Fördelen omman är i en mast är ganska så stora, är man inte det så är det t ex knöligt att sitta ner eller bära ryggsäck.

När man inte klättrar runt i en mast så har man en triangel på framsidan av kroppen där man når med båda händerna. Där placeras isdubbar om man är på isen, kniv om den är viktig, telefon/larm och påsen med vinigumm.

Ålänningen: Om du inte hittar någon som säljer slidor flr din kniv så kan du skicka iväg i stort sett vilken kniv som helst så görs en slida enligt dina krav i kydex. Jag skulle inte bli förvånad om någon gör det i din närhet så du slipper skicka kniven alt köper du materialet själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
Kvarnträsk KNIV: Borra hål i stål? Utrustning allmänt 68

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.