Dags för en ny knivdiskussion

Så var det dags igen, en ny knivdiskussion (som om det inte räckte med de tidigare).

Nja, med tanke på nivån på de senaste inläggen så verkar det tyvärr inte så. Ungefär så här har det låtit i de tidigare knivdiskussionerna (tillspetsat):

1. Jag tycker att min kniv är bra eftersom det är den jag har köpt… 2. Min kniv är bäst eftersom jag läst vad andra har tyckt och köpt kniven därefter…3. Min kniv är bäst eftersom den är tillverkad av det här speciella stålet och märket…4. Min kniv är bäst eftersom den är handgjord av en tillverkare som bor i de norra delarna av Sverige (läs; handgjord lappkniv). 5. Min kniv är bäst eftersom den är tillverkad av Fällkniven (inget ont om dem!). 6. Min kniv är bäst eftersom det är en Morakniv som inte har kostat mig någonting (och ändå kan den skära i saker!).

Känns det här igen?

Ok, låt oss gå vidare. Vad är det egentligen vi förväntar oss av en kniv ”därute”? Jag antar att de flesta svarar att den skall kunna skära i saker på ett tillfredsställande sätt, förbli vass under en lång tid, inte vara för tung och otymplig, inte gå sönder allt för lätt, inte rosta sönder framför ögonen på oss, ha en bra slida med olika sätt att fästa och inte vara för svår att vässa upp.

Finns det en sådan kniv? Självklart inte. Det finns inte en kniv som klarar alla dessa krav, därför måste vi kompromissa. Vi måste först och främst bestämma oss vad knivens primära syfte skall vara. Dvs; överlevnad, täljning, matlagning, fiskrensning eller byggnad av bivack? Eller kanske lite av varje??

Jag antar att de flesta av oss vill ha just den senaste typen av kniv, dvs en allroundkniv. Det betyder genast att vi har begränsat oss ganska radikalt. De flesta har sett Ray Mears’ överlevnadsserie på TV. Han har valt en kniv som passar hans speciella behov. Betyder det att en sådan kniv skulle passa också för dina och mina behov här hemmavid? Hm, tveksamt. Det är det här jag menar, det finns inte en kniv som klarar allt.

Visst är Ray’s kniv bra (exklusivt stål – modifierat kolstål) bra bladgeometri, även om jag inte är så förtjust i sabelslipning, bra ergonomi för hans händer, bra materialval osv (kniven finns att köpa men du får ha den tjocka plånboken framme, priserna börjar runt 2500 kronor och sedan är det bara uppåt). Men tonvikten ligger i överlevnad. Det är antagligen inte vad de flesta av oss använder kniven till.

Vad behöver man i så fall därute? Jag vet inte om du håller med mig men min kniv får arbeta mest i samband med matlagning, späntning av pinnar och rensning av fisk och småvilt. Resten har jag yxan till (Gränsfors om ni måste veta, även om Hultafors ger mer för pengarna, för att inte snacka om de otaliga småsmedjorna i Småland som kan förse dig med det allra bästa i yxväg för en bråkdel av de tidigare nämnda yxornas pris).

OK, då kommer vi till själva slutklämmen, vilken kniv tycker jag passar bäst till ett vanligt ”svenskt” frilufts-, campingliv, det vill säga vilken kniv är den bästa kompromissen?

Jag har sysslat med knivar i ca 20 år, samlat, tillverkat och förbättrat befintliga exemplar. Min favoritkniv är en……………………………..Morakniv.

Lite förvånande kanske men låt mig förklara. För det första; det är inte den vanliga Morakniven som de flesta tänker på. Modellen heter 205P. Bladet är tillverkat i Sandviks 12C27 stål, härdat till RC 58 och kniven är designad för slaktare (?!?). Helt klart är att KJ Eriksson, som tillverkar kniven, har tittat en hel del på den klassiska ”Loveless-designen”, som så många amerikanska jaktknivar besitter.

Handtaget är formgjutet i svart hårdplast med diagonalräfflor (tyvärr inget hål för snöre), som passar stora likväl som mindre händer och som inte är halkigt. Handtaget har ett rejält parerskydd. Bladet är 150 mm långt, 30 mm brett, 2 mm tjockt, väger ca 130 och är fullt flatslipat (!!!). Med andra ord; inte den klassiska nordiska slipningen. Och det bästa av allt är priset: ca 130.- kronor. Nackdelen är att det inte finns någon slida och att du måste beställa den genom en lokal jaktaffär eller dylikt eftersom modellen är så pass ovanlig, men skynda dig innan KJ Eriksson höjer priset eller tar modellen ur listan!!

Slutligen alltså, ur alla dessa oändliga rader av överlevnads-, frilufts-, camping-, jaktknivar så har jag fått en ny favorit – en förbaskad Morakniv. Och jag skäms inte ens…….

~Paul~
 
Den enda som kan avgöra vilken som är den bästa kniven är väl användaren. Och då bara för just den användaren. Vi har ju alla mer eller mindre olika uppfattningar, referenser, händer, smak och behov.
Sen fins det ju en del knivar som är mer eller mindre lämpliga eller olämpliga att rekommendera, men det är ju så självklart att det vet alla (nästan).

Sen är det inte så speciellt svårt att finna/göra sin egen drömkniv. Titta på andras, känn på dem, använd demtill det du själv kommer att använda din kniv ttill, utvärdera - leta. En kompromiss blir det ju oftast, men med den uppsjö av knivar som finns så borde kompromisserna bli rätt små, och är det fel slida eller skaft - gör nytt! eller be om hjälp med att få det ändrat.
 
Behöver man en rejäl kniv?

På vanliga fjällpromenader har jag med mig en kniv av modellen Morakniv. Den använder jag för att skiva limpa (om ej färdigskivat bröd finns i ryggsäcken), sprätta upp jobbiga matförpackningar, kapa sytråd och demolera döda träd med.
På höghöjdsturer, där det är extra viktigt att hålla vikten låg, har jag inte sett vitsen med en större kniv. Jag har aldrig haft användning för den. Det finns inga träd, maten är i ziplockpåsar och jag packar sällan med bröd (eller så ser jag till att det är färdigskivat). Återstår då kapa sytråd, men det skulle jag kunna greja med en fällkniv med 5 cm blad. Möjligen att repklättrare har nytta av kniv? Fast förmodligen kan man karva av ett 10 mm rep med en 50 mm fällkniv...
 
Den bästa kniven alla kategorier hur man än vänder på det är Mora-kniven, eller rättare sagt någon av dessa.. Det optimala är nog att bara köpa bladet och själv tälja ett handtag som passar handen av till exempel lind eller liknande lätt arbetat virke.. Hur lång tid tar det att skafta en kniv och att tälja till ett schönt handtag, ca 1 1/2 timme..

Min favvo-kniv är min svindyra och skitfräcka lapp-kniv men det e inte den jag skulle välja när skiten träffar fläkten som dom brukar säga..
 
ZZZ-zzz

Min favoritkniv är en SÅG!
Sen jag börjat ta med den lilla vikbara sågen, modell strörre fällknv, har mitt behov av kniv reducerats till en minalmal fällkniv, knappt värd att kallas kniv överhuvudtaget. - Och även den lilla kniven skule jag väl kunna byta ut mot en nagelsax för förpackningar o.dyl.

Men det vore väl lite väl Knapsu?!

/Per
 
Knivpris...

När jag ser dessa långa kravspecifikationer på knivtyper så ser man ofta att den inte skall kosta nånting. Jag vill slå ett slag för värdet. Det behöver inte betyda att den skall vara jättedyr, den kan också ha ett egenvärde för personen ifråga som äger den (man kanske gjort den själv). Jag tror nämligen att man tar hand om den bättre då, exempelvis håller den vass, ser till att den inte rostar och viktigast av allt, att man inte tappar bort den. Den gör väldigt liten nytta på förra tältplatsen.
Välj den med omsorg helt enkelt.
 
-Patric-; sa:
och med sågen såååå, rensar du fisk eller kanske tar ur ett rådjur??

Visst - men fan så det ser ut! :)

(skämt å sido rensar jag gärna fisk med sax, jag är ändå för ussel på att filea, så det blir oftast hel-grillat, rökt eller folie-kokt. Rådjuren brukar nappa för dåligt i vilket fall..)

/Per

[Ändrat av fson 2004-06-30 kl 11:44]
 
Re: Knivpris...

Mossa; sa:
Jag tror nämligen att man tar hand om den bättre då, exempelvis håller den vass, ser till att den inte rostar och viktigast av allt, att man inte tappar bort den.

Jag är inte mycket för saker som behöver skötas som ett spädbarn. "Värdet" för mig ligger i funktionen (och det är tillräckligt stort värde för att jag ska låta bli att slarva bort den), men sen vill jag bara att grejen (må det vara en kniv eller min bil) bara ska fungera.

(Tyvärr är det ingen som har uppfunnit en underhållsfri bil ännu:-( Jag hatar att hålla reda på alla dessa byten av filter och olja och skit...)

Hållbarhet brukar en del ha som argument, men det handlar ju bara om att anpassa användningen efter hållbarheten. Jag behöver inte en kniv som går att hugga med, jag låter helt enkelt bli att hugga med kniven.

Men det handlar ju alltid om att olika faktorer måste vägas mot varandra. Det som är viktigt för en person är inte viktigt för en annan. Om man inte fiskar eller jagar utan bara lagar (frys)torkad mat på sitt kök så har man ju inte samma behov som nån som jagar och fiskar och lagar maten över öppen eld.
 
Lättur Knivur

7. Min kniv är bäst för den räcker gott för mina behov, skära korv, öppna förpackningar etc. Nog kan jag ta ur en aborre med den också om det krävs. Pincett, konservöppnare etc är ju bra att ha. Ca 35 gram med hela kortkitet & ca 14 gram med bara kniven..

lite.jpeg
:)
 
Knivar och bilar

En morakniv funkar alltid men den är inte för himla rolig. Att äga en mora kniv är som att äga en gammal 240, den funkar är tålig men är rätt tråkig. Medans en handgjord kniv eller en lappkniv är som att äga en porsche. Man får vara mer rädd om den och går den sönder är livet inte roligt men den är f*n så rolig att äga och använda.
 
Re: Knivar och bilar

sajberjohan; sa:
En morakniv funkar alltid men den är inte för himla rolig. Att äga en mora kniv är som att äga en gammal 240, den funkar är tålig men är rätt tråkig. Medans en handgjord kniv eller en lappkniv är som att äga en porsche. Man får vara mer rädd om den och går den sönder är livet inte roligt men den är f*n så rolig att äga och använda.

yes, precis så e det.. i alla lägen!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.