Dags för ny kniv, men vilken???

Det finns i princip hur många som helst.

Det blir enklare om du svarar på några frågor först. Vilken prisklass? Kolstål, rostfritt eller vilket som? Är det OK att handla från utlandet? Något speciellt önskemål gällande bladlängd samt mateial i handtaget och slidan?

~Paul~
 
Hejsan
Jag hade för ett tag sedan inbrott och där stals en hel del av mina kära gamla trotjänare.
Däribland min gamla följeslagare, A1.
http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/20/10/military-knives/a1z
Det är därför dags för mig att investera i en ny.
A1 är ju en lite större modell men jag trivdes mycket bra med den . Så nu till frågan.
Någon som har ett annat knivalternativ till A1??

Ha de.

Gillar du Fällknivens knivar så är S1 ett riktigt bra alternativ till A1. Annars finns det ju en uppsjö olika knivar att välja på. Allt ifrån den simplaste moran till den mest avancerade superkniven.
 
Det lättaste är att du köper en ny A1, då känner du igen dig. Köp också en WM1 eller U2 för pilljobben.
 
Jag köpte en WM1 och har en Bahco såg som komplement. Jag är faktiskt inte 100% nöjd då jag tycker att bladet är väl tjockt till ett sånt litet blad. En ultimat kniv för mig skulle ha ett mer halksäkert handtag, 10-15 mm längre blad och tunnare. Har letat mig blå men det är inte prio då WM1 helt klart funkar och kanske inte ersätts. Jag använder inte kniven så mycket mer än till att rensa fisk, fågel och vid matlagning. Ska jag skaffa ved så är det sågen som gäller och det funkar riktigt bra.

Det lättaste är att du köper en ny A1, då känner du igen dig. Köp också en WM1 eller U2 för pilljobben.
 
Jag köpte en WM1 och har en Bahco såg som komplement. Jag är faktiskt inte 100% nöjd då jag tycker att bladet är väl tjockt till ett sånt litet blad. En ultimat kniv för mig skulle ha ett mer halksäkert handtag, 10-15 mm längre blad och tunnare. Har letat mig blå men det är inte prio då WM1 helt klart funkar och kanske inte ersätts. Jag använder inte kniven så mycket mer än till att rensa fisk, fågel och vid matlagning. Ska jag skaffa ved så är det sågen som gäller och det funkar riktigt bra.
Så i princip vill du ha en helt ny kniv? ;)

Kanske något sådant här: http://www.frycustomknives.com/?p=67

~Paul~
 
Haha, jag gillar både strikta sameknivar och lite mer tactical á la Fällkniven. Använder dock inte kniven till att skära bilplåt eller annat så bladen behöver inte vara så förbenat grova. Länken du skickade hade fina knivar men jag gillar mer Seveds stil. Enkla och stiliga men vill ha ett tunnare blad har ja fått för mig. Mora är ju trevliga att tälja med men tråkiga till utseendet.

Så i princip vill du ha en helt ny kniv? ;)

Kanske något sådant här: http://www.frycustomknives.com/?p=67

~Paul~
 
vad ska du ha kniven till? det är omöjligt att rekomendra kniv om man inte vet vad man ska ha använda kniven till.

det finns ju ingen som köper en sjärnskruv mejsel när man ska skruva in en torxs skruv för att stjärnskruv mejseln ser fränare ut och har ett bättre stål. ;)
 
Haha, jag gillar både strikta sameknivar och lite mer tactical á la Fällkniven. Använder dock inte kniven till att skära bilplåt eller annat så bladen behöver inte vara så förbenat grova. Länken du skickade hade fina knivar men jag gillar mer Seveds stil. Enkla och stiliga men vill ha ett tunnare blad har ja fått för mig. Mora är ju trevliga att tälja med men tråkiga till utseendet.

Vilken god smak du har :). Jag har några klara. Om du vill kan du maila mej. Så kan jag skicka bilder. Eller gå in under säljes på min hemsida. www.sevedsknivar.se

Seved
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
Vättlefjäll Är det inte dags för ett gruppköp? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Snart dags igen... Utrustning allmänt 2
dePaul Dags för en ny knivdiskussion Utrustning allmänt 20
bogart Dags för grädde på moset. Utrustning allmänt 12
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...