Kniv i bältet?

Domen i länken och att det skulle vara så lagen appliceras i alla fall..

Känner mig inte överdrivet orolig över att bli tagen för brott mot knivlagen då jag går i skogen med kniven i bältet eller på väg hem med den samma i ryggsäcken..

Kan ange flera skäl att ha med mig både kniv och yxa i skogen som borde anses som giltiga..
Nej, det behöver du inte vara orolig för. Det var ju inte under de premisserna som ovan nämnda jägare blev dömd. Självklart finns det flertalet skäl att ha kniv och eller yxa i skogen. Jag hade själv bådadera i min ryggsäck när jag i helgen vandrade och övernattade längs med Skåneleden. Slutade dock för många år sedan att bära kniv i bältet. I 9 av 10 fall finns det som jag ser det, vid vandring, ingen anledning att göra det.
 
I helgen var vi och åkte pulka med barnen på ett ställe här i Värmland. När det var dags att öra tig jag fram kniven ur ryggsäcken och späntade upp ved till brasan. Trots att det var många barnfamiljer där så var det ingen som reagerade på att jag använde kniven. Jag är inte så orolig av att bli tagen av Polisen, för det gäller att använda sitt sund förnuft när gäller att hantera kniv eller dylikt.
 
Lagen är som den är men hur den tillämpas av bylingen är ju i slutändan oftast ändå godtyckligt. Faktorer som attityd, utseende, plats och vilka människor som rör sig där osv. Man inte va säker på att det alltid är ok att spänta ved i närheten av andra människor i en pulkabacke. Sunt förnuft är olika från person till person och om nån reagerar så kanske han ringer polisen och problem uppstår.

Jägaren fick ju dryga böter fler tusen, men som jag förstod det blev det nån insamling av han jägarpolare sen så han slapp ta allt själv, men plumpen i brottsregistret ligger nog kvar.
 
När folk pratar om godtycklighet så antar jag att det åsyftar att man upplever att det i ett läge blir si och i ett annat så. Men lagen är relativt tydlig om man faktiskt läser in sig på den och jag tror att ni får anstränga er om ni ska hitta en rättslig dom där någon fällts för att de späntar ved i en pulkabacke/skogen.

Vad många snarare verkar tycka är att det ska bedömas godtyckligt av polis och rättsväsende. Det vill säga att en person som är jägare i ett läge ska undantas från knivlagen bara för att hen är jägare vid ett annat tillfälle. Det tycker inte jag. Det blir ju godtyckligt om något. Har man ingen anledning (och/eller tillstånd) att bära kniv, så bör man inte göra det. Gör man det ändå så får man vara beredd på eventuella rättsliga konsekvenser. Är man ute och campar/bedriver friluftsliv, så har man rätt att använda/bära kniv, just då. Kör man bil utan körkort utanför en skola, affär eller idrottshall, så har man det inte. Inte jättekonstigt, egentligen!?

Förövrigt finns det säkert mycket inspiration att hämta på diverse bushcraftforum på Youtube, eller handelssidor såsom Knives and tools när det gäller olika förvaringslösningar för knivar och dylika verktyg.
 
Tänker på när jag var i Mora och parkade en bit utanför centrum. Vandrade in till Moraknivsbutiken och köpte 2 knivar. Fick dom i en liten papperspåse och gick tillbaka till bilen....
 
Tänker på när jag var i Mora och parkade en bit utanför centrum. Vandrade in till Moraknivsbutiken och köpte 2 knivar. Fick dom i en liten papperspåse och gick tillbaka till bilen....
De lämnar väl kvitto i Moraknivsbutiken? :) Då borde det vara lugnt att transportera dem i nämnda papperspåse till hemmet, även vid eventuell poliskontroll, tänker jag. Finns ingen anledning att krångla till det här.
 
Senast ändrad:
Hantverkare som ska in och göra jobb på Arlanda flygplats blir grundligt undersökta med speglar under bilen och med hundar och vakter som letar efter bomber i och runt hela jobbilen.

Sen vill vakterna att hantverkaren ska lämna skruvmejsel, hammare, koben, slägga etc, kvar utanför pga att det räknas som vapen i deras värld.

När det gäller hantverkarens kniv så skenar säkerhetscirkusen igång direkt, som om att det är helt otroligt att en hantverkare har en kniv?!!

Det slutar med att hantverkaren som har blivit ifrågasatt om ifall han verkligen behöver alla sina verktyg, får då fylla i flera A-4 sidor med papper och sen får han en kontrollperson med walkie-talkie som är som en svans och som får vara max 5m ifrån hantverkaren, för att kontrollera ifall han tänker kapa ett flygplan....

Flera vänner som är hantverkare har berätta samma sak.
Hantverkaren är inte där för att kliva in i ett flygplan för en utlandsresa och dom gör sitt jobb i byggnader som inte ens är i närheten av ett flygplan!

Bra att dom har extra kontroll på flygplatser men efter 9/11-händelsen så har det spårat ur fullständigt!
 
Får man ens ha kniven på byxan nu i skogen? Knappast på vägen dit iaf. Jag lägger min i ryggan, behöver den bara för matlagning och knappt ens det.

Jag har kniven i bältet på vägen till skogen. Om någon reagerar så gör de men jag tar risken den kilometern i ett samhälle där ca 30% är hantverkare och en betydande andel jagar. Jag reagerar mer när jag se handtaget till slutstycket st
Hantverkare som är på stormarknader i arbetskläder och handlar mat efter jobbet har alltid snickarkniven väl synlig vid tumstocksfickan.
Det finns ingen hantverkare som lägger kniven kvar i bilen för såna ärenden och oavsett var dom då blir stoppade på vägen så bryter dom i så fall mot knivlagen oavsett pga att alla hantverkare har ju alltid en eller två snickarknivar på sej.

Verkar vara en övernitisk polis. Tror inte att en Stockholmspolis, som har fullt upp med annan kriminalitet skulle bry sej på sånt.

Det är ganska vanligt ned tomma slidor numera. Jag har det t ex nästan alltid även om jag råkar glömma någon gång.
I skogen har jag kniv och går jag dit hänger den antagligen i bältet fast jag har bara ca 300 m offentlig väg att passera och har har inte sett en polisbil de senaste tre månaderna.
åker jag bil så är de i en väska i bag
Hantverkare som är på stormarknader i arbetskläder och handlar mat efter jobbet har alltid snickarkniven väl synlig vid tumstocksfickan.
Det finns ingen hantverkare som lägger kniven kvar i bilen för såna ärenden och oavsett var dom då blir stoppade på vägen så bryter dom i så fall mot knivlagen oavsett pga att alla hantverkare har ju alltid en eller två snickarknivar på sej.

Verkar vara en övernitisk polis. Tror inte att en Stockholmspolis, som har fullt upp med annan kriminalitet skulle bry sej på sånt.

Det är ganska vanligt med tomma slidor när man inte är på jobbet. När hantvetkqren åker i sin bil är det en annan fråga då många hantverkare då faktiskt är på jobbet. Jag tvivlar också på att jag skulle åka dit för något om jag har jobbklädernq på mig och råkar ha knivarna med mig (privat bil). De enda tillfällena det händer är när kniven behöver slipas eller jag helt enkelt glömt bort att de är med så sannolikheten för att jag blir stoppad och knivarna tas upp är ganska liten. Däremot var det lugnande när jag fick en rutinkontroll och knivarna faktiskt inte var med. Om inte annat kom jag i tid till jobbet eftersom. jag inte behövde förklara något.
 
Hantverkare som ska in och göra jobb på Arlanda flygplats blir grundligt undersökta med speglar under bilen och med hundar och vakter som letar efter bomber i och runt hela jobbilen.

Sen vill vakterna att hantverkaren ska lämna skruvmejsel, hammare, koben, slägga etc, kvar utanför pga att det räknas som vapen i deras värld.

När det gäller hantverkarens kniv så skenar säkerhetscirkusen igång direkt, som om att det är helt otroligt att en hantverkare har en kniv?!!

Det slutar med att hantverkaren som har blivit ifrågasatt om ifall han verkligen behöver alla sina verktyg, får då fylla i flera A-4 sidor med papper och sen får han en kontrollperson med walkie-talkie som är som en svans och som får vara max 5m ifrån hantverkaren, för att kontrollera ifall han tänker kapa ett flygplan....

Flera vänner som är hantverkare har berätta samma sak.
Hantverkaren är inte där för att kliva in i ett flygplan för en utlandsresa och dom gör sitt jobb i byggnader som inte ens är i närheten av ett flygplan!

Bra att dom har extra kontroll på flygplatser men efter 9/11-händelsen så har det spårat ur fullständigt!
Oj det var tufft. Jag kommer ihåg när jag jobbade som Snickare och vi skulle jobba på A9 regementet i Kristinehamn och vakterna brydde sig knappt om oss och våra verktyg. Och på Tingsrätten i Karlstad var de lika slappa, men detta var innan 9/11.
 
Tycker att dangler funkar ypperligt när man har jacka och rygga, även trevlig när man t.ex. skall sätta sig i bilen och inte vill ha knivskaftet stickande in i gubbfettet... Att ha kniven på ryggan funkar också såklart om man har en vettig slida för detta.

Gällande legaliteten så är väl skog nästan aldrig allmän/offentlig plats enligt detaljplan och knivbärande vid resa till/från skogen borde vara motiverat. I jägarens fall (frånsett att han enligt utsago hade en "tråkig attityd") var det ju så att han gjorde ett uppbrott i den motiverade användningen för att göra något där knivbärande inte alls var motiverat, för att sedan återvända hem och således skulle ha lagt av sig kniven. Hade han varit på på väg ut i skogen efter lämningen, och inte tillbaka hem hade han förmodligen (jag är inte jurist...) klarat sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
Kvarnträsk KNIV: Borra hål i stål? Utrustning allmänt 68

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.