Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig!

Hon är totalt idiotförklarad efter den där videon. Finns en lång tråd på fejjan, som du kanske redan har sett?

Huruvida andra knivar klarar sig bättre är svårt att säga eftersom man inte får se vad hon hittar på för dumheter förutom fyra urkorkade grejer.

1. Använder en sten till att banka på ryggen av kniven.
2. Använder slidan som handtag när hon bankar på en sten. Troligen varför den går sönder.
3. Använder kniven för att mothålla en pinne när hon ska göra eld.
4. Använder eggen för att få gnistor från eldstålet efter att ha förstört ryggen enligt punkt 1.

Hur hon lyckats förstöra eggen så katastrofalt framgår inte annat än att hävdar att inte gjort nått onormalt. Vilket med tanke på förgående punkter känns sådär trovärdigt.

Dom är dyra och är kanske inte dom mest prisvärda. Men den för recensionen framstår mest som ett försök att svärta ner märket.
 
Vilken kniv är tänkt att utstå sådan misshandel egentligen? Det känns som att hon vill ha någon fantastisk underkniv som är oförstörbar.
 
Mora!!! Jag säger bara Mora!

Hon är totalt idiotförklarad efter den där videon. Finns en lång tråd på fejjan, som du kanske redan har sett?

Huruvida andra knivar klarar sig bättre är svårt att säga eftersom man inte får se vad hon hittar på för dumheter förutom fyra urkorkade grejer.

1. Använder en sten till att banka på ryggen av kniven.
2. Använder slidan som handtag när hon bankar på en sten. Troligen varför den går sönder.
3. Använder kniven för att mothålla en pinne när hon ska göra eld.
4. Använder eggen för att få gnistor från eldstålet efter att ha förstört ryggen enligt punkt 1.

Hur hon lyckats förstöra eggen så katastrofalt framgår inte annat än att hävdar att inte gjort nått onormalt. Vilket med tanke på förgående punkter känns sådär trovärdigt.

Dom är dyra och är kanske inte dom mest prisvärda. Men den för recensionen framstår mest som ett försök att svärta ner märket.

Jaha vadå, det är sånt jag har min Mora-kniv till och värre saker än så, och det tål den. Kniven är ett verktyg inte nåt tjusigt att glassa med man får ta några filtag på ryggen ibland och som alla knivar får man bryna dem regelbundet och understundom ta ett besök vid slipstenen. Söger som Lind B, hur svårt kan det vara.,.,
 
Verktyg skall absolut vara brukbara. Men man använder också rätt verktyg till rätt uppgift. Att använda kniv till banka på sten med är lika knasigt som att fälla träd med hammare.

Mora tål det för övrigt inte alls, den råkar bara vara billigare att ersätta.
 
Jädrar hon var hård med verktyget. Imagine vad hon skulle kunna göra med sina glasögon eventuell klocka eller något hon har med ut i skogen. Ändå skulle jag säga att kniven klara sig ok. Den är förstås otroligt sliten efter så kort användning men en slipsten och de är okej igen. I princip, ful men håller nog för några veckor långa perioder till ihop med henne eller ett helt liv för någon annan !!!

Bosse
 
Knappt ens självaste Rambo Stallone brukar sin kniv så hårt.

Däremot har jag sett jämtländska snickare bruka knivar stenhårt. Slå på bladryggen med hammare, stoppa in knivbladet där handtaget skulle suttit i dörrbladet och vrida upp med kniven. Dunka på saker med skaftet.

Jag har sett jämtländska bönder använda kniven att vrida in stängsel märlor bryta ut sprintar från trepunktsfästet I baklyften på traktorn. När bondpöjken blir uttråkad så tar han sagda kniv och försöker kasta fast den i tallen utanför sommarföset.

Jag har sett jämtländska skogsarbetare peta ut lort ur motorsågen eller ta spjärn i tanklocket när det sugit fast på motorsågen med knivbladet eller i största allmänhet bryta upp plantlådor.

Folk i allmänhet bryter ner sopor med sin kniv, och min egen fru använder i knivar till att rensa kanter från gräs genom att sticka kniven upprepade gånger i backen.

Det är som jag ovan sa att jag sett var lite av en lögn eftersom jag själv oxo gjort alltihopa. Det i stort sett Mora 511 som utsatts för allt detta ihop med någon Hultafors på senare tid. Jag har Bark river och fällkniven men är mer rädd om dem. Har mer med uppfostran att göra än att de inte skulle tåla sådan behandling. De flesta knivarna utav ovanstående är förresten fortfarande bruk, lite fula omvårdande på slipsten och älskade bruksföremål.

Bosse
 
Många "recensioner" på youtube är ju "sponsrade" av någon. I detta fall kanske den kniv hon länkar till och rekomenderar att man köper istället.
 
Verktyg skall absolut vara brukbara. Men man använder också rätt verktyg till rätt uppgift. Att använda kniv till banka på sten med är lika knasigt som att fälla träd med hammare.

Mora tål det för övrigt inte alls, den råkar bara vara billigare att ersätta.

Hon bankar inte PÅ STEN med kniven, hon bankar MED EN STEN på knivriggen för att få kraft, det har varenda snickare gjort nån gång och det skall en kniv tåla, och det gör Morakniven många gånger om

Face facts grabbar, knivar är Macho, grabbarnas statuspryl (ihop med en glassig klocka!) och fällkniven anses vara top-of-the-line av vissa OCH vad händer här, en ung liten tjej kommer och ger sig på allt detta....det får bara inte ske...

Jag tycker det hela är ganska roande...

Nu skall jag ut med min morakniv :)

Ha en bra dag i naturen
 
En video från dbk som svar på Lilly: https://youtu.be/KxcICK0cqxU

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Hehe, ja vad var det jag sa om macho......

Och om Mora

https://www.youtube.com/watch?v=fKlcBpKbAvM

https://www.youtube.com/watch?v=wYXyofPJZiI

Och här har ni machograbben som rekommenderar att man kan slå med sten på sin Mora och visar hur man använder den med eldstålet ....det är sånt riktiga knivar skal klara!

https://www.youtube.com/watch?v=lhh-Tfzlmcw
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fixa så softshellbyxor blir vattenresistenta? Utrustning allmänt 2
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
tompa_m Varför blir det alltid så här? Utrustning allmänt 5
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
Iggle Nu blir det ett par scout... Utrustning allmänt 39
avslutatmedlemskap1004 Plus och minus blir noll Utrustning allmänt 22
Exinor Nu blir ryggan lättare! Utrustning allmänt 10
Jerja Vem blir först upp på nordtoppen Utrustning allmänt 5
jonssonmartin Hur blir vädret framöver Utrustning allmänt 5
thureb Varför blir det skavsår? Utrustning allmänt 7
Almgren Vildmarksmässan blir allt sämre Utrustning allmänt 7
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Kimkim Nån som hyrt ut friluftsprylar? Utrustning allmänt 1
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0
Smogz Norra Ljung friluftsbyxor, nån som testat Utrustning allmänt 17
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
FruNalleman Nån som testat Halulite Minimalist? Utrustning allmänt 0
Smogz Powerpot nån som testat? Utrustning allmänt 57
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Kiawana Nån som testat elmo suv-Cam? Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.