Att hugga med kniv -Aja baja...!!??

Man ser ofta inlägg här på utsidan som handlar om knivar, ved, sågar och yxor mm där det framgår att många använder sin kniv för att hugga med.

Inledningsvis, när jag loggade in här, blev jag förvånad över hur vanligt och utbrett det här var.

När och där jag växte upp var det vanligt att vi små-grabbar fick våra första små scoutknivar i ganska låg ålder. Jag kommer inte ihåg säkert, men jag har bestämt för mig att jag hade min egen kniv redan innan jag började lekis.

Det fanns ingen som helst dramatik i detta, att vi helt fritt kunde disponera varsin kniv, dock fick vi klara och stränga order om hur dom skulle användas.

-tälj bort ifrån dig
-tälj aldrig mot någon annan
-spring eller gå aldrig med kniven framme
-lägg inte ifrån dig kniven hur och var som helst

och det intressantaste ur det här inläggets perspektiv:
-hugg aldrig med kniven

dom här instruktionerna kom från min och andra killars morfar / farfar osv. gubbar som använt kniv i hela sina liv. bröt man mot någon av dom här reglerna var man snabbt "avväpnad" kniven togs om hand tills man lärt sig en läxa.

det mesta föll sig väl naturligt, men just att hugga med kniven lockades vi barn av någon gång för mycket, men lika ofta skreks det till; MAN HUGGER INTE MED EN KNIV !!!

Den äldre generationen använde sina knivar dagligen, men jag såg aldrig någonsin någon av dom vid ett enda tillfälle hugga med sina knivar. Inte en gång, inte ett endaste hugg.

Jag fick med mig det där och innan jag kikade in här såg jag folk som stog och högg med sina knivar lite som klåpare, ungefär som när gör-det-självare använder spärrskaft som hammare, drar muttrar runda med skiftnycklar eller kastar fast en wobbler i örat på sin kompis vid fisket.

Att se någon hugga med en kniv blev lite som ett tecken på att det var en amatör.

Förutom att yxan ligger många gånger bättre i handen känns det fel i hela kroppen att börja hugga med kniven, inte minst för att många typer av knivar inte borde tåla påfrestningen i längden.

Nu vet jag att det finns knivar som är gjorda för att hugga med, men här tänker jag på när "vanliga" slidknivar, stora eller små, används till detta.

Obs, jag säger inte på något sätt att jag har rätt, jag berättar bara om vår syn på detta och är nyfiken på era tankar.

Finns det kanske kulturella, geografiska eller andra skillnader. Eller är det helt enkelt så att det samlats ovanligt mycket kniv-klåpare här inne :)

Berätta!!

/Flanell, som för närvarande håller sin ohuggna S1;a som favorit.
 
Jag har svårt att generalisera så hårt som du gör. Har jag bara en kniv och måste hugga nåt så gör jag det.:)

Seved
 
Jag både hugger, gräver, bänder, slår med vad jag har till hands, oftast kniven och de grejor jag väljer ut håller för vad jag utsätter dom för, annars skippar jag dom, grejorna måste tåla hård omild behandling, annars är det ingen vits med att släpa runt med dom i skogen, än mindre att tro

"att de pallar nog kanske om det krisar"....hoppas jag...."

Tex min bågsåg slår jag bort grenarna med, jag sågar inte av dem, bara de som inte jag kan slå bort, och den sågen, en Sandvik från 1973 håller än i dag...

Har jag en kniv som jag är rädd om så har jag bara den till matlagningen o lite täljning...

Nä jag är inte fostrad med några som helst begränsningar beträffande verktyg exempelvis, utan jag är väldigt tuff mot dem, de måste gå att lita på till 110 % minst...

Måste tillägga : att se någon tälja eller såga bort torra grenar, kvistar från en trädstam som är från 5 mm till ca 20 mm är väldigt ledsamt, DET är en amatör som gör så, lägger kraft o tid på skitsaker...näe, slå bort skiten, hugg rent kring dig, man kan snubbla o slå sig på skräpet,( gäller även folket) det är min paroll !
 
Senast ändrad:
Har också fått lära mig reglerna TS talar om, även att hugga, men med modifikationen att i vissa tillfällen är det det rätta...
Som exempel kvistar man slanor med en tyngre kniv, ej typ mora, då kan det vara effektivare att "hugga bort kvistar och smågrenar.
I många fall finns det lika effektiva metoder som att hugga bara man lär sig eller övar lite, som t ex att vrida och böja det man ska skära av.
 
Är det möjligen så att det finns två skolor. Bruka rätt redskap rätt och bruka varje redskap som precis vadsomhelst?

Precis som flanell fick jag slidkniv i späd ålder och förmaningarna var inte bara konkreta utan med dem följde avknivningshotet.
Stöta och hugga var det inte tal om........ För att stöta fanns det stickvapen som fäktvapen och bajonetter, dem behövde inte små gossar. Klyvyxan brukades till att klyva veden, vebon skulle vara full inför vintern, men klyvyxan var alltför tung för gossen.
Här på utsidan blev även ego förvånad över den självklarhet med vilken flera här påstår att de hugger med kniv. Själv har jag använt de stora knivliknade redskapen röjyxa och manchete till att hugga, men begripit och brukat röjsåg som är vida effektivare.
Tunna grenar som behöver avkvistas kan lätt avlägsnas med yxa eller gren av lite bestämdare dimension.

För mig förefaller det avigt att hugga med kniv, men jag har sett andra göra det, utan att för den skull känna eget behov. Lapphuggaren är utmärkt att skära snöblock med, men inte oundgänglig då sågen på grävspaden duger med.....

Sannorlikt har vi olika sätt att se på redskapen och dess bruk. Precis som flanell har jag funderat på sönderdragna skruvspår, runda muttrar och maskinskruvsskallar, några måste ju åstakomma det.... klantars--len kallade min gamle slöjdlärare dem.
 
Här våran nya elektriker, ung o oerfaren, mängder med verktyg, specialare till allt....

Vår "gamle" hade en stor spårmejsel i bakfickan som stack upp och en sliten morakniv hängande, dinglande i knappen på hängselbyxorna...

Gissa vem som fixade elfelen lättast ?
 

Bilagor

  • jhj.jpg
    jhj.jpg
    44.1 KB · Visningar: 1,166
Eftersom du beskrivit att ni numera har den nye så bör det ju vara han. (Den gamle lär inte rycka ut i snögloppen.) Men visst spelar erfarenhet stor roll.
Av din beskrivning förstår jag att du inte brukar felsöka själv, för trekantnyckel, till stolpproppskåpet brukar kunna göra underlinjen strömlös, bottenproppdon, till säkringsskåpet och ficklampa brukade min gamle elektriker ha i overallen, där brukade även en fas och ledningsprovare finnas, men allt syns ju inte på utsidan. 27års erfarenhet tex.

God Helg!

//J
 
Ledsen men jag glömde....

Jo till moderna elskåp på husen så behövs numera en klyven rundnyckel och till moderna evighetssäkringslister mm philipsmejsel så kanske är det tur att den unge elektrikern har skaltång och buntbantsmonterare med sig oxså........allt var inte bättre förr men oftast enklare.....och kallare.
 
På ett gammalt proppskåp så kan man lösa problem med 4" spik, inte för att jag provar själv. Men jag har fortfarande en "gammal" elektriker på jobbet.
 
Jag känner igen "knivreglerna" - samma sak lär man sig i juniorscouterna.

Jag tror huggförbudet kommer sig av två saker, dels säkerheten, jag skulle av rätt uppenbara skäl inte vilja han en massa ungar som viftar mer än nödvändigt med kniven, dels är en mindre och lätt kniv som tex scoutmoran helt enkelt olämplig att hugga med.

När det gäller en större kniv kan man vända på kuttingen - varför inte hugga om det är det enklaste sättet att få jobbet gjort? Lika självklart som att man skär när det är effektivast.

Uffe
 
Jag känner igen "knivreglerna" - samma sak lär man sig i juniorscouterna.

Jag tror huggförbudet kommer sig av två saker, dels säkerheten, jag skulle av rätt uppenbara skäl inte vilja han en massa ungar som viftar mer än nödvändigt med kniven, dels är en mindre och lätt kniv som tex scoutmoran helt enkelt olämplig att hugga med.

När det gäller en större kniv kan man vända på kuttingen - varför inte hugga om det är det enklaste sättet att få jobbet gjort? Lika självklart som att man skär när det är effektivast.

Uffe

säkerligen är det som du säger i scout-sammanhang, och lite var det väl skäl hos oss också dock var nog största anledningen att det inte var "rätt sätt att använda verktyget"

men som sagt, åter igen, jag försöker inte göra anspråk på någon sanning eller tala om hur det ligger till.

men i takt med att svaren i tråden kommit in blir jag mer och mer nyfiken på vad och i vilka lägen man hugger.

torra kvistar kan jag förstå, dom är hårda och tar tid att tälja av, men å andra sidan dom kan man ju "hugga" ner med en påk, ett trangiakök eller vad som helst, i princip.

färsk mindre sly som står på rot tycker jag man bearbetar snabbare genom att tälja, bryta ner och skära av sista fibrerna.

större dimensioner blir alldeles för tröttsamt att försöka arbeta av med en kniv så där skulle jag aldrig orka.

kanske skulle ha vänt på frågan; I vilka situationer använder du din kniv för att hugga med..?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
Kvarnträsk KNIV: Borra hål i stål? Utrustning allmänt 68

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.