Slipa kniv

Jag har lite olika prylar såsom keramiskt "stål" från Global och diamantbryne från Fällkniven men undrar hur jag tar min knivslipning vidare utan att köpa dyra manicker. Jag har läst en del och bl.a. kollat på musmattemetoden på Youtube.

Vad är tricket för att få grymt vassa knivar? Ska jag köra enligt musmattemetoden med olika fina våtslippapper - i så fall vilka grovlekar? Har upp till 1200 hemma. När man är där, vad är nästa steg. Strigelbälte? I så fall, måste man handla specialbälte eller kan man köra med utrangerat vanligt bälte. Ska man ha någon slippasta?

Jag har läst tidigare trådar och kan nog vässa mina knivar bättre än genomsnittet men vill ha lite nystart. Skulle väl kanske vara sugen på Spyderco Sharpmaker men känns bäst att försöka få snits med enklare och billigare medel.

De knivar det främst gäller är Global kocknivar, allt från små till stora, och en Fällkniven WM1.
 
Tricket är uttryckt enkelt, håll vinkeln, och stringla efteråt!
Den som inte är konsekvent kommer aldrig att kunna slipa eller bryna rätt och vasst. Men även för dem finns det lösningar i form av vinkelhållningshjälpmedel, nyttja dessa.
Rätt verktyg och redskap gör skillnad.
Våtslippapper kan oxså fästas på en plan tjockare glasruta, exempelvis en plan sidoruta till skrotbil,
så blir det inget veck på pappret när du bryner.
Underskatta inte fil med slipband heller.
 
jag limmar slippapper av två grovlekar(120 o 400) på vars en sida plywood, sedan är det som Seobserver säger.. strigla, strigla.. Jag fick tipset, 1slipning på grovt ger 2 slipningar på fint som ger 4 striglingar. var försiktig med att vända över när du striglar..
 
Det var lite såna specifika tips jag var ute efter. T.ex. limma våtslippapper på något osv. Keep 'em comin'!

Strigla: jag har sett hur man gör men kör ni torrt på speciellt strigelnbälte och använder man någon pasta?
 
Ämnet är för stort. Faktum är att i stort sett varje kniv kräver sin speciella metod. Det kan sedan bero på egg-/bladprofilen, stålet, det planerade användningsområdet eller en kombination av en eller flera/alla av dessa punkter.

Frågan går därför inte att besvara i generella termer. Det skulle vara något enklare om du föreslår en specifik kniv som ett typexempel.

~Paul~
 
Generellt så kan jag säga att jag gillar en konvex slutegg bäst. Man får lite mera material bakom eggen men ändå så blir det det jäkligt vasst. Men det är är ju tycke o smak lite grann oxå.
Ett sätt att slutpolera eggen är att använda en bänkslip med polertrissa och en polermassa. Jag använder G300. Man får verkligen en polerad egg. Men det går åt lite träning innan det blir bra. Man får inte trycka för hårt och inte hålla för brant mot eggen.

Seved
 
hallå.. 99% av alla som använder kniv, använder dom och skiter i om det blir repor eller så, det blir repor om man använder saker.. dom flesta har inte knivar i en samling det är bruksföremål, titta till vad TS frågar efter.. har man lite "skills" så är det lika lätt att slipa konvexa som konkava eggar på vanligt slippapper upptejpat på en plywood skiva..om man skiter i om det blir repor så klart.. du ska få ett jägartips av mig, man kan strigla mot byxbenet, sträck byxan med handen och var försiktig när du vänder, med lite träning så kan du raka dig med kniven.. jag kör med denna metoden och mina knivar blir rakbladsvassa, mina knivar behöver inte vara vassare än att jag kan torr raka mig med dom, om dom andra killarna har ninja skärpa så får det stå för dom..
 
1. En är Global G-2

Andra Fällkniven WM2:

2. olika slipfas. Tror inte den funkar jättebra för en vänsterhänt person.
1. Du har valt två knivar med liknande bladprofil. Globalen har en svagt konvex slipfas som slutar med en s k nollegg, dvs det finns varken primär- eller sekundäregg. För att underhålla den här eggen så måste du m a o bryna hela bladets sida ända ned till eggen. Dett bör ske på ett underlag som ger efter något. T ex en bit läder med en planka eller någon hård yta under med ett antal slippapper över.

Man börjar med t ex 240 strävhet och jobbar sig uppåt i graderna. När man vill sluta är en smaksak och har med det personliga preferensen att göra. Det finns de som går ända upp till att polera eggen med 10K pastor på strigel. Ett blad brukar kunna raka armhåren redan runt 240-600 strävhet om slipningen är korrekt utförd.

Det här är en procedur som är så pass omständig att de flesta struntar i den och helt enkelt applicerar en liten rak egg på bladet. Först när eggen börjar bli för utpräglad så brukar man återställa ursprungsslipfasen. Den raka eggen kan lätt åstadkommas med stenar eller de s. k. "Rod Guided System", typ Spyderco Sharpmaker med flera. I det här läget går jag inte in på sliphjul eller bandslipar eftersom dessa kräver en annan teknik. (Bandslip är tämligen användbar i samband med konvexa eggar men avverkar väldigt mycket metall snabbt, så det gäller att vara försiktig. Hemligheten är slakt band).

Fällkniven WM1 har ju också en konvex slipfas, dock är den brantare/mer kupad, bladet är tjockare och utrustat med en liten microegg, varför man i princip kan underhålla den på samma sätt som Globalen. Underlaget bör vara mjukare så att bladet kan sjunka ned djupare än i samband med Globalen.

Båda dessa metoderna kräver en del av sin utövare. Det är inget man lär sig på en eftermiddag. Dock är det så att när man väl kan det så är belöningen stor i form av en hållbar, mycket vass egg, lämpad för framför allt jakt, fiske och matlagning (de flesta kockknivar har ett svagt kupat/konvext blad. Testa att lägga kniven på ett hårt underlag och tryck omväxlande på bladets rygg och egg och du kommer då märka att bladet gungar något).

2. Att slipa/bryna en kataba-slipfas (enkelsidig) är ytterligare ett snäpp jobbigare. Du måste underhålla ursprungsslipfasen fram till en nollegg. Dessa eggar bryns längs med hela slipfasen på preferabelt japanska vattenstenar. Tekniken gällande grovlekar är den samma som i det förra exemplet. Man börjar således med grova stenar och därefter fortsätter med finare och finare med åtföljande strigling eller polering av eggen. Ca var 20-e drag bör ske på den plana sidan av bladet med mycket liten press! De allra sista svepen kan ske med omättad rem.

Det finns som sagt spaltmetrar att skriva i det här ämnet. Det här är mina metoder, det finns hundratals andra och de flesta funkar! Villken du än väljer så gäller det att du övar så att du blir duktig på just din metod.

~Paul~
 
En kniv som är så slö att man måste använda skaftdelen för att sticka hål på en plastpåse. Då skulle jag börja med en platt fil och fila fram eggprofilen. Sen grovt slippapper, sedan 400 sen 800 sen 1200 sen autosol på läder sen finare polerpasta på läder. Klart! Lätt som en plätt.
 
Stort tack för tipsen! Har inhandlat lite fler papper och ska ordna någon musmatta som jag kan limma papper på och testa lite. Återkommer med resultat senare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
barend Slipa kniv, igen Utrustning allmänt 20
Fawkes Misslyckas med att slipa Morakniv Utrustning allmänt 8
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
stenblock Slipa yxor nybörjarfrågor Utrustning allmänt 8
Sickpupp Hur bäst slipa morakniv? Utrustning allmänt 4
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.